”Maantievyötiäinen” kuljettaa viimeisten kilometrien paketit

Miten toteuttaa kaupunkien sisäinen tavarankuljetus kustannustehokkaasti, sujuvasti, nopeasti ja ympäristöystävällisesti. Sitä selvitetään ”Citylogistiikan uudet ratkaisut” -hankkeessa.

Tavarakontilla varustettu nojapyörä viillettää pitkin Aurajokirantaa keräten uteliaita katseita. Oskari Hakulinen on rahtipyörän, Armadillon, (vyötiäinen) puikoissa.

– Kyllä tämä selvästi monia kiinnostaa, kertoo Turun AMK:ssa liiketalouden logistiikkaa opiskeleva Oskari.

Armadillo on ruotsalaisen Veloven sähköavusteinen ns. ”viimeisen mailin” rahtikuljetuksiin suunniteltu pyörä, joka on Schenkerin testikäytössä kulkenut pitkin Turun katuja koko kesän. Kahdella akulla varustettuna matkaa voi taittaa 80 km, mikä riittää hyvin päivittäisiin pienrahtikuljetuksiin tällä kalustolla.

Uudenlaisten kaupungin sisäisten tavarankuljetusratkaisujen kokeilu on osa Turun kaupungin luotsaamaa hanketta ”Citylogistiikan uudet ratkaisut”.

-Hankkeen merkitys kaupungille on tukea kaupungin ilmastotavoitteita sekä parantaa keskusta-alueen viihtyvyyttä ja turvallisuutta, kuvailee projektipäällikkö Jere Lumikko.

Turun AMK:n osana on selvittää vaihtoehtoisten ja ympäristöystävällisten rahtikuljetusten liiketoimintamahdollisuuksia. Yrityksistä mukana ovat Schenkerin lisäksi DHL ja Matkahuolto.

Viimeisten mailien/kilometrien ongelma

Viimeisten mailien/kilometrien kysymys liittyy tavaroiden – ja ihmistenkin – kuljetukseen liikenne-hubista (terminaalista) lopulliseen kohteeseen. Tämä viimeinen ”legi” on monasti ongelma – miten toteuttaa se kustannustehokkaasti, sujuvasti, nopeasti – ja nykyään korostaen myös – ympäristöystävällisesti.

-Keskeinen motiivi tässä on ympäristö. Tarkoituksena on edistää paikallista päästötöntä liikennettä, kuvailee projektipäällikkö Jari Hietaranta.

Ruuhkaisissa kaupunkikeskustoissa eduksi olisi myös että kalusto on pientä ja ketterää, kuten Schenkerin rahtipyörä.

Jakeluketjun toimivuus saattaa edellyttää myös erilaisia välivarastoja, city-HUBeja. Niitäkin tutkitaan ja on perustettu Citylogistiikka-hankkeessa. Yksi on Turun AMK:n Lemminkäisenkadun kampuksen yhteydessä. Sieltä nojapyöräkuski Oskari Hakulinen käy noutamassa päivän urakan aamuisin.

Kevytkuljetusten toimivuus ja kannattavuus selvityksen alla

Turun AMK tutkailee hankkeessa eri jakelumallien liiketoiminnallista puolta. Miten logistiikka voisi toimia paitsi joustavasti, nopeasti ja ympäristöystävällisesti, myös kannattavasti?

Pohdinnassa ovat jakeluyritysten lisäksi tai ohella myös pienyrittäjyys ja taksiyrittäjien toimittamat tavarakuljetukset.

-Voitaisiin esimerkiksi perustaa opiskelijavetoinen testiyritys, joka todentaisi onko pienyrityksen suorittama kaupungin sisäinen tavarajakelu liiketaloudellisesti kannattavaa, visioi Kari Lindström, joka toimii Turun AMK:ssa hankeasiantuntijana Citylogistiikka-hankkeessa.

Oman haasteensa kevytkaluston osalta tuo talvi: miten noja- tai nelipyörät pärjäävät loskavalleissa. Sitäkin on alustavasti testattu eikä ongelmitta ole selvitty.

Droonit, autonomiset robottiautot. Olisiko niistä avuksi pienrahtien kuljetuksissa? Niitäkin hankekonsortio selvittää. Konsortioon kuuluvat Turun AMK:n lisäksi Turun kaupunki päätoteuttajana, Forum Virium Helsinki, Tampereen AMK sekä Varsinais-Suomen kestävän kehityksen ja energia-asioiden palvelukeskus Valonia.

”Maantievyötiäisen”, Armadillon, lisäksi Turun kaduilla on nähty pienrahtia kuljettamassa myös mopoauto-kokoluokkaan kuuluva pieni ja ketterä Renault Twizy -sähköauto. Parimetrinen, kaksipaikkainen, virallisemmin ”raskas nelipyörä” Twizy taittuu pienellä perävaunullakin ahtaissakin paikoissa.

 

Opiskelijoiden kesätyö pakettikuljetusten testiajossa kevyillä kulkuneuvoilla ei ole ollut vain mekaanista ajoa, vaan testaamista, kokemusten keräämistä ja kehittämisideoiden kirjaamista. – Hieman korkeampi tavarakärry mahdollistaisi suurempien pakettien kuljettamisen, esittää Twizyn ratin takana kesän viettänyt Joonas Huhtamaa kehittämisehdotuksena.

Tuotantotaloutta opiskeleva Joonas Huhtamaa siirtyy syksyllä vaihtoon Kiinaan, Tianjinin teknilliseen yliopistoon. Siellä tavarankuljetuksen logistiset haasteet lienevät vielä kertaluokkaa suuremmat kuin Turussa.

 

Kuvat: Martti Komulainen
Videokuvaus: Martti Komulainen ja Joonas Huhtamaa
Videon editointi: Heta Laiho

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

css.php