Go to content Go to search

Talk Journal

ISSN 2984-4207

Tekijät | Authors

Oodi Myynnille 2024: Kohtaamisia, kasvua ja tekoälyä

16.12.2024

Turun ammattikorkeakoulun järjestämä Oodi Myynnille 2024 -bisnesseminaari toi yhteen Turun alueen B2B-myynnin ammattilaisia, yrityspäättäjiä, opiskelijoita ja yrittäjiä.

Seminaarin päätavoitteena oli tänäkin vuonna edistää Turun ammattikorkeakoulun myynnin koulutuksen ja tutkimuksen tunnettuutta sekä tarjota seminaariosallistujille modernia näkemystä B2B-myynnistä. Tapahtuman pääteemoina olivat asiakaslähtöinen myynnin johtaminen, urheilu myynnin alustana sekä myynnin trendit ja tulevaisuus.

Strategia, data ja asiakassuhteet myynnin menestyksen avaimina

Raisio-konsernin Suomen ja Baltian maajohtaja Jouni Aura avasi seminaarin puheenvuorollaan, joka keskittyi asiakaslähtöiseen myynnin johtamiseen. Aura korosti, että kaiken myynnissä tulee lähteä asiakkaasta. Hänen mukaansa menestyksekäs myynti perustuu arvon tuottamiseen asiakkaalle – asiakassuhteiden syvällinen ymmärtäminen, strateginen suunnittelu ja ratkaisuun keskittyminen ovat olennaisia menestystekijöitä. Aura esitteli myös ”Solution Selling” -mallin, jossa myyntiprosessin vaiheet, kuten tarpeiden tunnistaminen ja ratkaisujen tarjoaminen, korostuvat.

Menestyksekäs myynti perustuu arvon tuottamiseen asiakkaalle – asiakassuhteiden syvällinen ymmärtäminen, strateginen suunnittelu ja ratkaisuun keskittyminen ovat olennaisia menestystekijöitä.

Data ja analytiikka nousivat myös esille myynnin johtamisen tukipilareina. Yritysten tulee siirtyä pelkästä historiallisen tiedon analyysista ennustavaan analytiikkaan, mikä taas mahdollistaa resurssien tehokkaan kohdentamisen ja strategisten tavoitteiden saavuttamisen.

Urheilu myynnin alustana: Kohtaamiset ratkaisevat

TietoAreenan markkinointipäällikkö Lari Lieskivi valaisi omassa puheenvuorossaan urheiluseurojen ja -tapahtumien merkitystä myynnin alustana. Lieskivi painotti kohtaamisten ja luottamuksen rakentamisen merkitystä – myyntihän ei ole pelkästään tuotteiden tai palveluiden esittelyä, vaan tunteisiin perustuvaa vuorovaikutusta.

Lieskivi painotti kohtaamisten ja luottamuksen rakentamisen merkitystä – myyntihän ei ole pelkästään tuotteiden tai palveluiden esittelyä, vaan tunteisiin perustuvaa vuorovaikutusta

Urheilutapahtumat tarjoavat luonnollisen ja rennon ympäristön tällaiselle vuorovaikutukselle. Tätä kautta syntyy taas kohtaamisia, joissa voidaan luoda kestäviä asiakassuhteita. Lieskivi toi esille myös sen, ettei pelkkä urheilumarkkinoinnille tyypillinen näkyvyys, kuten logot tai mainokset, riitä myynnin edistämiseen. Sen sijaan urheilu tarjoaa kohtaamisalustan, jonka kautta rakentuu luottamusta. Luottamus taas on menestyksekkäässä B2B-myynnissä kriittisen tärkeä raaka-aine.

Puheenvuorojen jälkeen seminaariosallistujat pääsivät kahvitauon merkeissä verkostoitumaan ja tutustumaan muun muassa Turun ammattikorkeakoulun MyyntiAkatemian toimintaan. Vierailukeskus Joen aulassa käydyt keskustelut tarjosivat noin 70:lle seminaariosallistujalle erinomaisen mahdollisuuden jakaa ajatuksia, tavata uusia ihmisiä ja luoda uusia yhteistyömahdollisuuksia.

Paneelikeskustelu: Myynnin trendit ja tulevaisuus

Seminaarin päätti laadukas paneelikeskustelu, jossa keskusteltiin myynnin tulevaisuuden näkymistä. Keskustelussa nousivat esille erityisesti digitalisaatio, tekoäly ja vuorovaikutustaidot. Panelistit Jani Engberg (Videobot), Mikko Granström (Mainostoimisto 4D), Hilla Salomaa (Salezure) ja Antti Tukia (Fonecta) korostivat muun muassa empatiaa ja asiakkaan tarpeiden ymmärtämistä myyntityön ytimessä.

Panelistit varoittivat luottamuksen säilyttämisen tärkeydestä, erityisesti tekoälyn automatisoidessa myyntiprosessien vaiheita.

Tekoäly nähtiin tärkeänä työkaluna, joka vapauttaa aikaa strategiseen asiakastyöhön. Samalla panelistit varoittivat luottamuksen säilyttämisen tärkeydestä, erityisesti tekoälyn automatisoidessa myyntiprosessien vaiheita.

Uteliaisuudesta tavoitteisiin: Oppia tulevaisuuden myyjille

Seminaari oli myös integroitu osaksi Turun ammattikorkeakoulun Business Negotiations -opintojakson opetusta. Myynnin opiskelijoiden tapahtumasta laatimissa oppimispäiväkirjoissa korostui etenkin asiakaslähtöisyyden, datan hyödyntämisen ja vuorovaikutuksen merkitys. Opiskelijat pitivät erityisen opettavaisena puheenvuoroja, joissa alleviivattiin strategian ja arvon merkitystä myynnissä.

Myynnin opiskelijoiden tapahtumasta laatimissa oppimispäiväkirjoissa korostui etenkin asiakaslähtöisyyden, datan hyödyntämisen ja vuorovaikutuksen merkitys

Paneelikeskustelu puolestaan tarjosi tuleville myynnin ammattilaisille hyvin konkreettisia vinkkejä myyntityössä kehittymiseen: uteliaisuus, tavoitteellisuus ja kyky hyödyntää mahdollisuudet mielenkiintoisiin kohtaamisiin nousivat oppimispäiväkirjoissa avainasemaan.

Kohtaamispaikka: Oodi Myynnille yhdistää AMK:n ja yritykset

Oodi Myynnille -seminaari keräsi siis tänäkin vuonna laajan osallistujakunnan, mahdollisti Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja paikallisten yritysten kohtaamisia sekä tarjosi monipuolisia näkökulmia B2B-myynnin maailmaan. Seminaarin järjestelyissä oli mukana myynnin lehtori KTT Arto Kuuluvaisen lisäksi myös MyyntiAkatemian opiskelijatiimi. Järjestelyt toimivatkin erinomaisesti, ja osallistujat odottavat palautteen perusteella jo innolla vuoden 2025 tapahtumaa. Seminaarin ydinviesti on kiteytettävissä siihen, että myynti on ihmisten välistä vuorovaikutusta, jossa tunteet, luottamus ja arvon tuottaminen kohtaavat.

Kuvat: myynnin opiskelija Ronja Karhu 

Artikkelin kirjoittanut Arto Kuuluvainen on Turun ammattikorkeakoulun myynnin lehtori & asiantuntija, kauppatieteiden tohtori sekä tietokirjailija. Kuuluvainen opettaa Turun ammattikorkeakoululla muun muassa B2B-myyntiä ja urheilumyyntiä. Lisäksi hän toimii valmentajana MyyntiAkatemiassa.

What did you think about this article?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *