”Maailma hukkuu roskaan, eikä roska lopu koskaan.” Tämä ei ole pelkkä runollinen toteamus, vaan konkreettinen kuvaus aikakaudestamme, jossa tuotannon ja…
Tekijät | Authors

Simulaatioilla kehitetään kulttuurista osaamista sairaanhoitajakoulutuksessa
Kasvava maahanmuutto on lisännyt niin Suomen kuin muidenkin Euroopan maiden monikulttuurisuutta. Hoitotyössä tämä näkyy monella tavalla ja lisää tarvetta kulttuurisen osaamisen kehittämiselle sairaanhoitajakoulutuksessa.
Terveydenhuollossa kulttuurinen osaaminen ymmärretään taitona edistää eri kulttuuritaustoista tulevien terveyttä ja hyvinvointia (Yadollahi ym. 2020). Kulttuuriselle osaamiselle on olemassa monia eri määritelmiä. Yleisen konsensuksen mukaan se koostuu tiedoista, taidoista ja asenteista. Kulttuurinen osaaminen on lisäksi jatkuva ja kehittyvä prosessi (Shen 2015).
Simulaatioilla voidaan oppia kulttuurinmukaista hoitotyötä
Useiden tutkimusten mukaan kulttuurista osaamista pystytään kehittämään koulutuksella (esim. Silén-Lipponen & Aura, 2021; Fung ym. 2023). Usein jo lyhytkin koulutus edistää osallistujan kulttuurista osaamista ja sitä onkin kehitetty monenlaisten opetusmenetelmien avulla. Perinteisiä opetusmenetelmiä kuten luentoja, oppimistehtäviä ja keskusteluja hyödynnetään edelleen paljon. Nykyään käytetään myös verkko-opetusta ja uusia mobiilisovelluksia, joista on tullut merkittäviä kulttuurisen osaamisen opetuksessa. Niiden lisäksi on kehitetty erilaisia simulaatiota edistämään oppimista.
Simulaatiota voidaan hyödyntää monikulttuurisuuden opetuksessa monin eri keinoin. Aikaisemmissa tutkimuksissa simulaatiossa on esimerkiksi käytetty standardoitua potilasta (Ozkara San 2019), virtuaalista simulaatiota (Fung ym. 2023) sekä simulaationukkea (Fioravanti ym. 2018). Simulaation hyödyistä on vahvaa näyttöä ja sillä voidaankin esimerkiksi edistää opiskelijoiden kulttuurista tietämystä, kulttuurin huomioon ottavaa vuorovaikutusta sekä kulttuurisesti osaavaa hoitamista (Silén-Lipponen & Aura 2021).
Simulaatiota hyödynnetään kansainvälisessä hankkeessa
Turun ammattikorkeakoulu on mukana ERASMUS+ Capasity Building -hankkeessa Supporting development of TransCultural Competence for healthcare professionals in the Western Balkans” (TCCWB). Hanketta koordinoi Brysselissä Odiseen ammattikorkeakoulu. Yhdessä kehitetään partnerimaihin Bosnia-Hertsegovinaan ja Albaniaan kulttuuriseen osaamiseen tähtäävää koulutusta sekä valmiille hoitajille että hoitotyön opiskelijoille. Mukana on yhteensä viisi korkeakoulua Länsi-Balkanilta. Koulutus on kokonaisuudessaan kolmen opintopisteen laajuinen.
Partnerikorkeakoulut Länsi-Balkanilla toteuttavat koulutuksen omien resurssiensa ja lakipykäliensä asettamissa rajoissa. Hankehakemuksen mukaan simulaatio on yksi opetusmenetelmistä tässä koulutuksessa. Partnerikorkeakouluilla on hyvin vaihtelevasti kokemusta simulaatiosta opetusmenetelmänä. Hanke mahdollistaa heille simulaatioihin tarvittavan opetusvälineistön hankintaa.
Monikulttuuriset simulaatiot ovat haastavia mutta opettavaisia
Turun AMK:n sairaanhoitajakoulutuksessa hyödynnetään simulaation mahdollisuuksia opiskelijoiden kulttuurisen osaamisen kehittämisessä. Kahden vuoden ajan sairaanhoitajaopintoihin on kuulunut kaksi lukukausisimulaatiota, joissa tavoitellaan kulttuuristen taitojen oppimista.
Mielenterveyden ja päihdehoitotyön jaksoon integroidussa lukukausisimulaatiossa opiskelijat kohtaavat ikääntyneen ulkomaalaistaustaisen kotihoidon asiakkaan, joka ei puhu suomea. Roolissaan sairaanhoitajaopiskelija kommunikoi englanniksi yksinäisen, masentuneen ja alkoholiriippuvaisen asiakkaan kanssa.

kuva: TCCWB-hanke
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön jakson lukukausisimulaatiossa maahanmuuttajataustaiselle perheelle on syntynyt vauva, jolla on suulakihalkio. Vuorovaikutuksessa tarvitaan kuvakortteja ja tulkkipalvelua tukena. Simulaatio kehittää kulttuurisensitiivisyyttä erilaisia uskonnollisia vakaumuksia ja tapoja kohdattaessa. Simulaation käsikirjoituksessa kulttuuri vaikuttaa osaltaan siihen, miten vanhemmat suhtautuvat lapsensa ulkonaiseen vammaan.
Turun ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaopiskelijoilta kerätään simulaatioista palautetta ja sen perusteella niitä kehitetään edelleen. Opiskelijoiden palaute simulaatioista on ollut pääosin positiivista. Opiskelijoista 77 prosenttia (N=22) vastasi monikulttuurisen perheen simulaation tukevan oppimista erinomaisesti. He kokivat simulaatiot haastavina mutta opettavaisina. Suurimmaksi haasteeksi kotihoidon simulaatiossa he kokivat englannin kielen puhumisen. Opiskelijat kuitenkin tiedostavat, että he todennäköisesti kohtaavat asiakkaita, joiden kanssa on kommunikoitava muulla kuin suomen kielellä.
Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön lehtorit ovat jakaneet TCCWB-hankepartnereille kehittämiään ja käyttämiään simulaatioiden käsikirjoituksia sekä materiaalia simulaatiopedagogiikasta. Partnerit saavat vapaasti hyödyntää ja muokata materiaalia omien simulaatioharjoituksiensa suunnittelussa. Parhaimmillaan simulaatio opetusmenetelmänä rikastaa ja tehostaa kulttuurinmukaisen hoitotyön oppimista ja antaa unohtumattomia oppimiskokemuksia kannustavassa ja turvallisessa ilmapiirissä niin Turussa kuin Länsi-Balkanillakin.
Lähteet
Fioravanti, M. A., Hagle, H., Puskar, K., Knapp, E., Kane, I., Lindsay, D., Terhorst, L., & Mitchell, A. 2018. Creative Learning Through the Use of Simulation to Teach Nursing Students Screening, Brief Intervention, and Referral to Treatment for Alcohol and Other Drug Use in a Culturally Competent Manner. Journal of Transcultural Nursing: Official Journal of the Transcultural Nursing Society, 29(4), 387–394.
Fung, J. T. C., Chan, S. L., Takemura, N., Chiu, H.-Y., Huang, H.-C., Lee, J.-E., Preechawong, S., Hyun, M. Y., Sun, M., Xia, W., Xiao, J., & Lin, C.-C. 2023. Virtual simulation and problem-based learning enhance perceived clinical and cultural competence of nursing students in Asia: A randomized controlled cross-over study. Nurse Education Today, 123, 105721.
Ozkara San, E. 2019. Effect of the Diverse Standardized Patient Simulation (DSPS) Cultural Competence Education Strategy on Nursing Students’ Transcultural Self-Efficacy Perceptions. Journal of Transcultural Nursing: Official Journal of the Transcultural Nursing Society, 30(3), 291–302.
Shen, Z. 2015. Cultural Competence Models and Cultural Competence Assessment Instruments in Nursing: A Literature Review. Journal of Transcultural Nursing, 26(3), 308–321.
Silén-Lipponen, M., & Aura, S. 2021. Cultural competence learning of the health care students using simulation pedagogy: An integrative review. Nurse Education in Practice, 52.
Yadollahi, S., Ebadi, A., & Asadizaker, M. 2020. Measuring Cultural Competence in Nursing: A Review Study. Journal of Client-Centered Nursing Care, 6(3), 203–212.
TCCWB – Supporting Development of TransCultural Competence for Healthcare Professionals in the Western Balkans
Duration of the project: 1.4.2024.–31.3.2027
Aim of the project is to develop a new study program focused on transcultural competence in nursing for beneficiary HEIs in Albania and Bosnia and Herzegovina.
Turun AMK:n tutkimusryhmä: Terveydenhuollon kehittäminen hybridimaailmassa