Modernin koulutuksen sanansaattajana

Lukioista ja ammattiopistoista tänä keväänä valmistuvilla nuorilla on edessään tulevaisuutensa kannalta isoja päätöksiä. Joillekin seuraava askel opintopolulla on selkeä, mutta samaan aikaan suuri joukko tuskailee yhteishaun lopullisia hakukohteita ja niiden järjestystä. Asia on ollut koko lukuvuoden esillä ja opiskelijoille on tarjottu erilaisia mahdollisuuksia tutustua korkeakouluopintoihin. Oma lusikkamme sopassa on ollut meillä viime keväänä tutoreiksi valituilla Turun ammattikorkeakoulun Salon toimipisteen liiketalouden opiskelijoilla.

”Miten niin ei uusia opiskelijoita? Minkä takia? Mitä me sitten tehdään?”. Kysymykset kajahtivat ilmoille tulevien vertaistutorien suusta vuosi sitten syksyn aloituspaikkojen näyttäessä nollaa.

Syyskuusta alkaen käynnissä ollut tutortoimintamme ei ole ollut sieltä perinteisimmästä päästä, sillä uudet aloittavat opiskelijat ovat puuttuneet kokonaan. Vastoin ennakko-odotuksiamme, olemmekin olleet mukana muun muassa täysin uuden liiketalouden koulutuksen markkinoinnissa.

Digitaalinen liiketoiminta – mitä se on?

Salo IoT Campuksella alkaa tulevana syksynä liiketalouden toteutus, jossa digitaalisuus ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat punaisena lankana läpi opintokokonaisuuden. Nykypäivän menestyvässä liiketoiminnassa digitaalisuutta ei voi jättää huomiotta, se on alasta riippumatta välttämätön tekijä kilpailuetua ja muita mittareita tarkasteltaessa.

Salossa alkava koulutus tarjoaa bisnesnäkökulman teknologiakehitykseen ja eri innovaatioiden ansaintamahdollisuuksiin. Monen muun keskeisen teeman lisäksi Internet of Things (IoT) tulee varmasti tutuksi. Hyvä esimerkki IoT:sta on se, että jos ajat uudella autolla ja siihen tulee vika, ottaessasi yhteyttä valmistajan päivystykseen, on heidän tietokannassaan jo nähtävissä, millainen vika on kyseessä ja he pystyvät antamaan heti toimintaohjeet.

Yhteiset tilat ja tapahtumat mahdollistavat verkostoitumisen opiskelijoiden ja yritysten välillä.

Syksyllä Salossa alkava koulutus toteutetaan juuri sille kenties ominaisimmassa paikassa, sillä Turun ammattikorkeakoulun toimipisteenä Salossa sijaitseva IoT Campus on ainutlaatuinen keskus, jossa koulutilojen lisäksi työskentelee noin 50 eri yritystä, suurin osa teknologia-alalla. Yhteiset tilat ja tapahtumat mahdollistavatkin verkostoitumisen opiskelijoiden ja yritysten välillä.

Nykyään jo pienimmätkin digitaalisen alan yritykset toimivat globaalissa kilpailukentässä. Koulutusta voikin kutsua ”ajan hermolla olevaksi liiketoiminnan koulutukseksi”, sillä se painottuu perinteisiin liiketalouden opintoihin verrattuna enemmän sekä moderniin että tulevaisuuden kilpailukenttään.

Kansainvälisyys on myös vahvasti mukana koulutuksen toteutuksessa ja se näkyy pakollisena vaihto- tai harjoittelujaksona. Lisäksi osa opintojaksoista suoritetaan englanniksi.

Hakumarkkinointia valmistuville

Usealle nuorelle valmistumisen jälkeinen suunta ei ole itsestäänselvyys ja valitettavan harva jaksaa itse hakea tietoa ylioppilaskirjoitusten keskellä. Jos mietin itseäni ja opiskelutovereitani samassa tilanteessa muutama vuosi sitten, oli kuvaavin sana yhteishausta varmasti epätietoisuus. Tämän epävarmuuden vähentämiseksi toteuttamamme markkinoinnin tavoitteena onkin ollut tuoda tieto koulutuksesta ja ammattikorkeakouluopiskelusta lähemmäs nuoria ja saada heidät aktivoitumaan.

Mitä me vertaistuutorit sitten olemme tehneet? Marraskuussa toteutimme #ViikkoKampuksella-kampanjan Turun AMK:n Instagram-tilillä. Tuotimme viikon ajan sisältöä arjestamme opiskelijoina ja kerroimme samalla Salon IoT Campuksesta sekä uudesta koulutuksesta.

Sosiaalinen media on paikka, jossa kohderyhmä liikkuu ja siksi oli mielestämme tärkeää, että toimme koulutusta esiin myös siellä. Kun kyse on digitaalisen liiketoiminnan koulutuksesta, on sosiaalinen media itsessään yksi toteutuksen kannalta iso aihealue.

Tietoa eri koulutusaloista on internetissä runsaasti, mutta alaa opiskelevan ihmisen kasvokkain kohtaaminen ja kuuleminen antaa realistisemman kuvan itse opiskelijan arjesta. Tästä syystä olemmekin marraskuusta lähtien käyneet Turun ja Salon seudun lukioissa ja ammattiopistoissa sekä erilaisissa valmistuville suunnatuissa tapahtumissa kertomassa Turun ammattikorkeakoulun ja erityisesti Salon toimipisteen tarjonnasta.

Alaa opiskelevan ihmisen kasvokkain kohtaaminen ja kuuleminen antaa realistisemman kuvan itse opiskelijan arjesta.

Olemme pyrkineet tuomaan esityksissämme esiin omaa yksilöllistä reittiämme tähän pisteeseen, sillä yhteishaussa nuorten tulisi tehdä valintansa täysin itseään ja omaa tulevaisuuttaan ajatellen huolimatta siitä, että tiet ystävän kanssa mahdollisesti eroavat. Kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta koulukäynneillä huomasimme, miten aiheesta joko kiinnostuttiin tai oltiin kiinnostumatta porukalla.

Painotimme esityksissämme myös sitä, miten monesta eri kulmasta pystyy samaakin alaa opiskelemaan. Valinnaisuutta näin liiketalouden opiskelijana on laajalti ja opintojaan pystyy sujuvasti syventämään omiin kiinnostuksenkohteisiinsa liittyen. Yksilöllisyys korostuu yhteishaussa siinä, mikä on itselle ominaisin oppimistapa ja missä sillä tavoin pystyisi opiskelemaan. Käytännönläheisyys on termi, joka on syytä mainita puhuttaessa ammattikorkeakouluopiskelusta.

Suunta selville

Kouluvierailuilla vastaanotto oli vaihtelevaa. Osa vaikutti erittäin kiinnostuneilta ja kysyi tarkentavia kysymyksiä muun muassa pääsykokeeseen ja vapaavalintaisiin opintoihin liittyen. Myös Salo sijaintina sai osansa, mutta kysyjät vaikuttivat tyytyväisiltä vastaukseen, että suurin osa opiskelijoista kulkee Turusta kimppakyydeillä ja kaikkea opiskelua ei tarvitse korkeakoulussa tehdä koulun tiloissa.

Esimerkiksi Raision lukio jäi mieleen aktiivisena ja kiinnostuneena ryhmänä. Siellä opiskelijat olivat itse saaneet valita vaihtoehdoista ne esitykset/tilaisuudet, joihin menevät kuuntelemaan. Kaikkialla tilaisuus ei ollut vapaaehtoinen ja se saattoi haitata mahdollisesti kiinnostuneidenkin opiskelijoiden osallistumista, kun ympärillä olevia aihe ei kiinnosta.

On ollut hienoa päästä jakamaan omia kokemuksia ja tietoa vedenjakajalla oleville nuorille.

Kysyttäessä, kuinka moni tietää jo, mihin hakea, noin puolet oppilaista nosti kätensä. Suora tulkinta siis on, että hakumarkkinoinnille on tarvetta ja hyvin toteutettuna siitä seuraa lisää hakijoita.

Omasta näkökulmastani on ollut hienoa päästä jakamaan omia kokemuksia ja tietoa vedenjakajalla oleville nuorille. Aluksi olimme pettyneitä, ettemme saaneet vertaistutoroitavia vaikka siihen tehtävään nimenomaan haimme. Tämä on kuitenkin ollut positiivinen uusi kokemus. Odotamme innolla tulevaa syksyä, jolloin uudet opiskelijat saapuvat ja pääsemme näkemään, millainen vaikutus työllämme on hakijoihin ollut.

Oppia projekti- ja tiimityöhön sekä esiintymiseen

Omaan opiskeluumme uuden koulutuksen parissa työskentelystä on saanut uutta kulmaa, sillä opintomme BisnesAkatemia-mallissa koostuvat pääasiassa erilaisista projekteista sekä toimeksiannoista. Moni meistä on päässyt kehittämään esiintymistaitojaan sekä oppinut uutta alkavan toteutuksen parissa digitaalisuudesta ja teknologiasta. Etenkin koulu- ja messukäynneillä saatu kokemus erilaisille yleisöille puhumisesta on varmasti arvokasta tulevissa asiakastapaamisissa ja neuvotteluissa.

Vaikka hakumarkkinointi tulikin osaksi opintojamme tutortoiminnan kautta, ovat monet projekti- ja tiimityön lainalaisuudet toistuneet tämänkin asian parissa. Erilaisten ihmisten kanssa työskentely, aikataulutus ja suunnittelutyön tärkeys ovat olleet isoja teemoja. Kilpaurheilussakin itse suoritus on vain pieni osa kaikesta ennen kilpailua harjoituskentillä valmistautumiseen käytetystä ajasta. Tässä yhteydessä yhteishaku on meidän suorituksemme, joka toimii peilinä hakumarkkinoinnin onnistumisesta.

Koulu- ja messukäynneillä saatu kokemus erilaisille yleisöille puhumisesta on varmasti arvokasta tulevissa asiakastapaamisissa ja neuvotteluissa.

Kirjoittaja on liiketalouden opiskelija sekä osuuskunta Imperia Groupin team leader, joka elää ja hengittää jääkiekkoa, mutta toisinaan viettää iltansa luontodokumenttien parissa.

Nestoria ja muita vertaistutoreita harjoituskentillä sparranneesta koulutuksesta löydät lisätietoa osoitteesta www.turkuamk.fi/digitrade

Mitä pidit artikkelista?

Yksi kommentti artikkelista “Modernin koulutuksen sanansaattajana

  1. Kai Schleutker sanoo:

    Hieno asenne tulevalla tutorilla ! Varmaan tulee hyvä uusi opiskelijaryhmä. Tuo Salon digitrade -polku tarjoaa tosi mielenkiintoisia näkymiä ja duuneja Suomen ykkösympäristössä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

css.php