Yritysten välinen (B2B) myynti elää merkittävää murroskautta. Globalisaatio, teknologinen kehitys ja kestävän kehityksen vaatimukset ovat muuttaneet kaupankäynnin dynamiikkaa. Tämä on…
Tekijät | Authors
Customer Behaviour Labissa tutkitaan kuluttajakäyttäytymistä
Yritykset pyrkivät ymmärtämään syvällisesti asiakkaidensa mieltymyksiä, tarpeita ja päätöksentekoprosesseja parantaakseen tuotteitaan ja palveluitaan sekä lisätäkseen kilpailukykyään. Tämä mahdollistuu Turun AMK:n innovatiivisessa ja monipuolisessa Customer Behaviour laboratoriossa, jonka viimeisin teknologia ja laitteistot mahdollistavat monipuolisen ja tarkan tiedonkeruun monimuotoisen kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksessa.
Kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksella kartutetaan asiakastietoa, jonka avulla puolestaan parannetaan sekä myynnin, markkinoinnin että liiketoiminnan menestystä. Turun ammattikorkeakoulun Customer Behaviour Lab (CB-Lab) on yksi Suomen johtavista korkeakoulutasoisista tutkimusympäristöistä, joka keskittyy kuluttajakäyttäytymisen tutkimukseen ja tarjoaa arvokasta tietoa niin tutkijoille, yrityksille kuin opiskelijoillekin.
Yritykset ovat yhä tietoisempia siitä, että asiakaskokemuksen ja kuluttajien tarpeiden merkitys on korostunut entisestään globalisoituneessa ja digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. CB-Lab perustettiin vuonna 2021 vastaamaan tähän kasvavaan tarpeeseen ja vahvistamaan kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämistä.
Asiakaskokemuksen ja kuluttajien tarpeiden merkitys on korostunut entisestään
Tutkimuslaboratoriossa edistetään korkealaatuista kuluttajakäyttäytymisen ja markkinoinnin tutkimusta. Samalla tarjotaan tukea yrityksille, jotka haluavat kehittää tuotteitaan ja palveluitaan sekä markkinointiaan. Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille laboratorio tarjoaa mahdollisuuden saada käytännön kokemusta alalta ja oppia markkinoinnin tutkimusmenetelmiä.
Moninaiset mahdollisuudet
CB-Labin mahdollisuuksia hyödynnetään hanketoiminannassa, tutkimuksessa, opiskelussa, opetuksessa sekä yhteistyössä yritysten kanssa.
Turun AMK:ssa CB-Lab on osa hanketoimintaa. Parhaillaan käynnissä olevassa Business Finlandin rahoittamassa tutkimushankkeessa tutkitaan median tunnevaikuttavuutta julkisissa tiloissa. Tutkimuksella selvitetään, kuinka julkisiin tiloihin integroiduilla mediasisällöillä voidaan vaikuttaa kuluttajien tuntemuksiin ja sen kautta käyttäytymiseen. Hanke toteutetaan yhteistyössä Turun yliopiston ja yrityskumppaneiden kanssa.
Laboratorio on merkittävässä roolissa Turun AMK:n hankkeissa kuten esimerkiksi LISS24-hankkeessa. Laboratorio tarjoaa erinomaiset puitteet myynnin, kuluttajakäyttäytymisen ja markkinoinnin alan tutkijoille, joilla voidaan syventyä asiakaskäyttäytymisen ymmärtämiseen. Biometriikan menetelmiä voi myös täydentää kyselyillä tai haastatteluilla.
Laboratorio on samalla osa Turun ammattikorkeakoulun markkinointi- ja asiakaskäyttäytymisen opetusta. Opiskelijat voivat käyttää laboratoriota käytännön harjoittelun ja projektityöskentelyn ympäristönä. Osana käynnissä olevia tutkimusprojekteja opiskelijat voivat kerätä dataa ja analysoida sitä laboratoriossa sekä laatia havainnoista esimerkiksi laajempia opinnäytetöitä.
CB-lab on tuottanut inspiroivia oivalluksia mainonnan tehostamiseen
CB-Lab tekee myös yhteistyötä paikallisten ja kansainvälisten yritysten kanssa. Yritykset voivat testata laboratorio-olosuhteissa markkinointikampanjoitaan, tuoteideoitaan ja palvelukonseptejaan. Tämä auttaa niitä parantamaan tuotteiden ja palvelujen laatua, ymmärtämään paremmin asiakkaitaan sekä kehittämään markkinointistrategioitaan.
Erilaiset mittausmenetelmät mahdollistavat monipuolisen tiedon keräämisen
Kulutusympäristömme on täynnä erilaisia ärsykkeitä, joiden avulla kuluttajia pyritään houkuttelemaan. Myymälöissä esillä olevat, keskenään kilpailevat, tuotteet ovat visuaalisesti erilaisia. Pakkauksen ulkonäkö voi tietyissä tilanteissa olla ratkaisevassa roolissa huomion kiinnittäjänä ja siinä, minkä tuotteen kuluttaja lopulta ostoskoriinsa valitsee.
Eri mittausmenetelmiä hyödyntämällä saadaan kerättyä monipuolista ja objektiivista tietoa ihmisten käyttäytymisestä. Tieto siitä, mihin kuluttajat kiinnittävät huomionsa tai minkälainen tuotepakkaus on houkutteleva, on tärkeää esimerkiksi mainonnan ja tuotepakkausten suunnittelussa. Huomion kiinnittymisen lisäksi voidaan tutkia, millaiset visuaaliset elementit ovat tehokkaimpia pitämään kuluttajan huomion itsessään.
Silmänliikeseuranta on keskeisin laboratorion mittauslaitteistoista. Sen avulla voidaan tutkia, mihin kuluttajien katse kohdistuu, kun he tarkastelevat esimerkiksi erilaisia mainoksia, verkkosivuja, tuotepakkauksia tai muita visuaalisia elementtejä. Tutkimusprojektit toteutetaan useimmin vakioidussa laboratorioympäristössä, jotta voidaan varmistaa, että olosuhteet pysyvät samanlaisina koko tutkimusprojektin ajan eivätkä vaikuta mittaustuloksiin. Silmänliiketutkimusta on mahdollista laajentaa myös autenttisiin kulutusympäristöihin laboratoriotilojen ulkopuolelle.
Silmänliikelaseilla toteutettavat mittaukset antavat koehenkilöille mahdollisuuden myös liikkua vapaasti
Silmänliiketutkimukseen voidaan tarvittaessa yhdistää myös kasvonilmeiden tunnistamista sekä fysiologisia mittauslaitteita. Ihon sähkönjohtavuutta on mahdollista tutkia sormiin kiinnitettävien antureiden avulla, jolloin saadaan tietoa siitä, millaisia fyysisiä reaktioita mittaustilanteessa syntyy.
Fysiologiset vasteet kertovat, miten esimerkiksi mainokset tai tuotteet vaikuttavat kuluttajiin tunnetasolla. Nykyaikaista teknologiaa hyödyntämällä saamme kokonaisvaltaisen käsityksen kuluttajien reaktioista ja päätöksentekoon vaikuttavista sekä rationaalisista että emotionaalisista ulottuvuuksista. Oikealla analyysillä tietämys todellisesta asiakaskäyttäytymisestä lisää mahdollisuuksia kilpailukyvyn kasvamiseen.
Lue lisää ja tutustu AMK:n sivuilla: Customer Behaviour Lab
Todella kiinnostava aihe!
Kiitos! Kiva kuulla, että aihe puhuttelee.