Globaalien muutosten ravistellessa yhteiskuntarakenteita sekä yritystoiminnan perusteita nousee pintaan liiketoiminnan peruspilarit ja se, miten yritykset jatkuvan kasvun sijaan ylipäätään selviytyvät…
Tekijät | Authors
Myynnin simulaatioharjoittelua myyntikilpailussa
Myyntikilpailu on todentuntuinen myynnin valmennustilanne. Niin todentuntuinen, että kilpailijoiden tunteet ovat väkevästi mukana. Tunteita ja empatiaa tarvitaan, kun myyjä tunnustelee asiakkaan tarpeita ja pyrkii löytämään niihin ratkaisun. Myyjä on ratkaisija.
Myynnin yliopettaja Timo Holopainen on ”myynnin tasa-arvolähettiläs”, joka haluaa tuoda myyntiosaamista kaikille, alasta riippumatta. Everybody sells.
Myynti on vuorovaikutusta, jossa luodaan arvoa ja neuvotellaan vaihdokkaista, kuten rahasta.
Holopainen on vetänyt pitkään myyntikilpailuja Turussa osana myynnin opetusta. Myyntikilpailussa simuloidaan todellista myyntitapahtumaa: myyjä kartoittaa asiakkaan tarpeet vuorovaikutuksessa tähtäimenään arvon luonti ja kaupan syntyminen.
− Myynti on vuorovaikutusta, jossa luodaan arvoa ja neuvotellaan vaihdokkaista, kuten rahasta, Holopainen määrittelee.
Myyntikilpailujen kymmenen vuotta
Myynnin kulmakivenä on ymmärtää asiakkaan tarpeet, yhdistää ne ratkaisun hyötyyn ja luoda arvoa. Tämän vuoksi myyntikilpailun ostaja-myyjä-roolitilanteessa arvioidaan muun muassa hyvän vuorovaikutussuhteen luomista, asiakkaan kuuntelua ja asiakkaan tarpeita vastaavan ratkaisun esittämistä.
Myyntikilpailujen juuret ovat USA:ssa, missä kilpailuja järjestetään kymmenittäin. Suomessa ja Euroopassa Turun AMK on yksi aktiivisimmista myyntikilpailuiden järjestäjistä ja osallistujista.
Myyntikilpailut rantautuivat Turkuun vuonna 2009, jolloin järjestettiin yhdessä Haaga-Helia AMK:n kanssa ensimmäinen myyntikilpailu. Molemmat järjestäjät, Turun AMK ja Haaga-Helia AMK, on noteerattu edistyksellisinä myynnin kouluttajina kansainvälisesti.
Myyntikilpailujen juuret ovat USA:ssa, missä kilpailuja järjestetään kymmenittäin. Suomessa ja Euroopassa Turun AMK on yksi aktiivisimmista myyntikilpailuiden järjestäjistä ja osallistujista.
Opiskelijat ovat kokeneet myyntikilpailun mielekkääksi tavaksi oppia myynnissä tarvittavia taitoja. Se on haastava tilanne, jossa tunteetkin ovat pelissä.
− Tavallaan myyntikilpailu on myyntivalmennuksen suullinen lopputentti, jossa myyjän tiedot, taidot ja asenne arvioidaan. Valmennuksen opit testataan 20 minuutin suorituksessa, ja parhaat etenevät finaaliin, tiivistää Holopainen.
TSC, BVS, BSC ja ESC. Myyntikilpailujen kymmenen vuotta on tuonut uusia sovelluksia. Myyntikilpailuja järjestetään turkulaisvoimin (Turku Sales Competition eli TSC, Best Virtual Seller eli BVS sekä insinöörimyyntikilpailu) Turun AMK:n omille ja vaihto-opiskelijoille sekä kansallinen myyntikilpailu Best Seller Competition (BSC) yhdessä Haaga-Helia AMK:n kanssa.
Myyntikilpailu on laajentunut myös Eurooppaan (European Sales Competition, ESC) Turun AMK:n koordinoimana ja Euroopan Unionin tukemana. Holopainen toimii Euroopan myyntikilpailua koordinoivan järjestön ESCA:n (European Sales Competition Association) puheenjohtajana.
Myyntikin digitalisoituu
Koronakevät 2020 vaikutti myös myyntikilpailuihin ja pakotti tai innoitti miettimään vaihtoehtoisia lähestymistapoja. Kansallinen Best Seller kilpailu peruttiin ja Euroopan myyntikilpailu siirtyi joulukuussa järjestettäväksi. Keväällä Turun AMK:ssa siirryttiin verkon puolelle ja innovoitiin. Sekä 14:ttä kertaa järjestetty Turku Sales Competition että ensimmäistä kertaa kisattu Best Virtual Seller kokosi yhteen 50 kilpailijaa ja lähes 100 tuomaria ja ostajaa.
Myyntikin digitalisoituu. Myyntiäkin tapahtuu verkossa, myös B2B-myyntiä. Siihen verkossa toteutettu myyntikilpailu valmentaa.
Poikkeusoloissa toteutetut myyntikilpailut toimivat verkkototeutuksena hyvin. Koronaharjoitus sai miettimään mikä vuorovaikutuksessa ja siten myös myynnissä on muuttunut ja tulee muuttumaan. Myyntikin digitalisoituu. Myyntiä tapahtuu verkossa, myös B2B-myyntiä. Siihen verkossa toteutettu myyntikilpailu valmentaa.
Turun AMK tulee jatkamaan tulevaisuudessakin verkkototeutuksia ja jatkamaan myyntikilpailuiden kehittämistä. Hyvänä puolena on paikasta riippumaton osallistuminen: tuomareita voi olla ympäri maailmaa kevyin kustannuksin, kuten Turku Sales Competitonissa, jossa osallistujia oli virtuaalisesti Indonesiasta USA:han.
Myynnin simulaatioharjoittelua myyntikilpailuissa –artikkeli on julkaistu alun perin Talk Magazinen Yrittäjyys-teemanumerossa (issuu-palvelussa)