Siirry sisältöön Siiry hakuun

Talk Journal

ISSN 2984-4207

Tekijät | Authors

Oodi Myynnille 2025: Ihminen, data ja tekoäly myynnin ytimessä

19.12.2025

Oodi Myynnille 2025 -bisnesseminaari kokosi Turun Kupittaan kampukselle B2B-myynnin ammattilaiset pohtimaan, miten ihminen, data ja tekoäly muovaavat myynnin arkea. Puheenvuoroissa ja paneelikeskustelussa korostui ajatus tekoälystä myyjää tukevana työkaluna, ei korvaajana.

Seminaari vahvisti näkemystä siitä, että myynnin ytimessä on yhä inhimillinen vuorovaikutus, luottamus ja kyky tuottaa asiakkaalle todellista arvoa.

Asiantuntijapuheenvuorot avasivat social sellingin ja tekoälyn mahdollisuuksia

Kolmatta kertaa järjestetty Oodi myynnille -seminaari on selvästi jo vakiinnuttamassa paikkaansa Turun alueen seminaarikentässä. Tästä viestii esimerkiksi se, että tapahtumaan oli ilmoittautunut yli 100 osallistujaa.

Seminaarin päätavoitteena oli tänäkin vuonna edistää Turun ammattikorkeakoulun myynnin koulutuksen ja tutkimuksen tunnettuutta sekä tarjota seminaariosallistujille ajankohtaista näkemystä B2B-myynnin kehityksestä. Tapahtuman pääteemoina olivat sosiaalisen median uhat ja mahdollisuudet myyntityössä, datan ja tekoälyn hyödyntäminen myynnissä sekä myynnin trendit ja tulevaisuus.

Social selling on pitkäjänteistä asiakastyötä

Tilaisuuden ensimmäisessä keynote-puheenvuorossa KTI Laskutus Oy:n Sami Saarenpää käsitteli social sellingin valoisia ja etenkin varjoisia puolia. Hän kuvasi konkreettisin esimerkein sitä, miten sosiaalinen media tarjoaa tehokkaan alustan asiakassuhteiden rakentamiseen, mutta samalla altistaa myyjät myös kriittiselle palautteelle ja ajoittain yliampuvan kärjekkäälle verkkokeskustelulle.

Kuva 1. Sami Saarenpää jakoi puheenvuorossaan omia positiivisia ja negatiivisia kokemuksiaan social sellingistä.

Saarenpää korosti, että social selling ei ole pelkkää näkyvyyttä tai seuraajamäärien kasvattamista, vaan pitkäjänteistä asiakastyötä. Social sellingissä kaikkein tärkeintä on yhä edelleen aitous ja asiakkaalle syntyvä arvo. Ei siis vain se, kuinka monta reaktiota kukin julkaisu saa generoitua.

Toisessa keynote-puheenvuorossa Vaelion Oy:n Vesa Leppänen ja Lasse Riitesuo pohtivat, miten data ja tekoäly voivat tukea modernia B2B-myyntiä. He nostivat erityisesti esiin sen, miten tärkeää on kiinnittää huomiota käytetyn datan ja lähdeaineiston luotettavuuteen ja ajantasaisuuteen.

Tekoäly tulisi nähdä myyjää tukevana työkaluna, ei itsenäisenä päätöksentekijänä

Leppänen ja Riitesuo alleviivasivat, että tekoälyn hyödyntäminen edellyttää kriittistä ajattelua ja ymmärrystä siitä, mihin tarkoitukseen esimerkiksi kielimalleja käytetään ja toisaalta myös ymmärrystä siitä, mihin niitä ei kannata käyttää.

Kuva 2. Vesa Leppänen ja Lasse Riitesuo konkretisoivat tekoälyn roolia myynnin tukena.

Tutkimusnosto: mitä myyjät ajattelevat vuoden 2025 trendeistä?

Turun ammattikorkeakoulun yliopettaja Timo Holopainen esitteli seminaarissa tuoreimpia B2B-myynnin trendejä peilaten niitä samalla aiempiin puheenvuoroihin. Holopainen viittasi puheenvuorossaan myös Turun ammattikorkeakoulun Myynti ja B2B Liiketoiminta -tutkimusryhmän uuteen tutkimukseen, jota varten haastateltiin 85 suomalaisesta B2B-myynnin ammattilaista ajankohtaisista teemoista.

Holopaisen mukaan myyjät näkevät tekoälyn yhä useammin arjen apurina, joka nopeuttaa valmistautumista ja auttaa jäsentämään asiakaskohtaamisiin liittyvää tietoa. Samalla Holopainen korosti, että vastuu päätöksistä ja asiakkaan kohtaamisesta säilyy ihmisellä.

Kuva 3. Timo ”Myynti-Timo” Holopainen jakoi puheenvuorossaan havaintoja Myynti ja B2B Liiketoiminta -tutkimusryhmän toteuttamasta haastattelututkimuksesta.

Paneelikeskustelu: Myynti muuttuu vai muuttuuko sittenkään?

Iltapäiväseminaarin päättäneessä paneelikeskustelussa pureuduttiin myynnin muutokseen ja tekoälyn rooliin eri näkökulmista. Paneelin asiantuntijoina kuultiin Sami Saarenpään ja Lasse Riitesuon seurana Painotalo Painolan Johanna Saarinen sekä Easoft Groupin Matti Perkkiö.  Keskustelu pohjautui ennakkoon laadittuihin teemoihin, jotka suuntasivat paneelia kannustaen keskustelijoita havainnollistamaan ajatuksiaan ja kokemuksiaan konkreettisiin esimerkkeihin.

Luottamus syntyy ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa

Paneelissa korostui erityisesti asiakkaiden itseohjautuvuus: asiakkaat tekevät paljon taustatyötä itsenäisesti, ja myyjän roolina on tuoda selkeyttä, vaihtoehtoja ja liiketoimintavaikutusten ymmärrystä päätöksenteon tueksi. Tekoäly voi auttaa löytämään oikeat asiakkaat, ja valmistautumaan tapaamisiin, mutta luottamus syntyy edelleen ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.

Panelistit pitivät tärkeänä, että tekoälyä hyödynnetään esimerkiksi prospektoinnissa, sisällön ideoinnissa ja datan analysoinnissa. Sen sijaan he suhtautuivat kriittisesti esimerkiksi geneerisiin automatisoituihin viestiketjuihin, joita näkee tänä päivänä sähköpostin lisäksi mm. LinkedInissä.

Afterwork jatkoi keskusteluja rennossa ilmapiirissä

Varsinaisen seminaariohjelman jälkeen osallistujilla oli mahdollisuus jatkaa keskusteluja Sokos Hotel Kupittaan ravintola Ellissä järjestetyssä afterwork-tilaisuudessa.

Rento verkostoitumishetki tarjosi hyvän mahdollisuuden syventää päivän aikana syntyneitä ajatuksia, tavata uusia ihmisiä ja käydä jatkokeskusteluja esimerkiksi tekoälyn hyödyntämisestä myynnissä, social sellingistä ja Turun AMK:n kanssa tehtävästä yhteistyöstä.

Oppia tulevaisuuden myyjille

Oodi myynnille -seminaari oli tiiviisti kytketty Turun ammattikorkeakoulun myynnin opetukseen ja se tarjosi opiskelijoille konkreettisen esimerkin työelämäyhteistyöstä. Tapahtumassa opiskelijat pääsivät seuraamaan ajankohtaisia asiantuntijapuheenvuoroja, verkostoitumaan yritysedustajien kanssa ja saamaan käytännön näkökulmia myynnin maailmaan.

Turun AMK:n MyyntiAkatemian opiskelijat olivat aktiivisesti mukana tapahtuman järjestämisessä, markkinoinnissa ja viestinnässä. Opetusintegraatio tarjosi heille arvokkaan oppimiskokemuksen: ajankohtaista työelämätietoa, tapahtumajärjestämisen vaiheita ja viestinnän käytäntöjä. Samalla opiskelijat pääsivät luontevasti verkostoitumaan alueen yritysten edustajien kanssa, mikä tukee seminaarin ydinsanomaa: myynti on vuorovaikutusta, jossa tunteet, luottamus, tieto ja teknologia kietoutuvat yhteen.

Myyntiakatemia

MyyntiAkatemia on myynnin ja markkinoinnin oppimisympäristö, jossa harjoitellaan alan toimintatapoja sekä aitoja asiakaskohtaamisia opettajien ohjauksessa.  MyyntiAkatemiaan voi hakeutua kaikki Turun AMK:n myynnistä ja markkinoinnista kiinnostuneet insinööri- ja tradenomiopiskelijat. Lisätietoa: https://www.turkuamk.fi/palvelu/myyntiakatemia/

Kirjoittaja

Artikkelin kirjoittanut Arto Kuuluvainen on Turun ammattikorkeakoulun myynnin lehtori & asiantuntija, kauppatieteiden tohtori sekä tietokirjailija. Kuuluvainen opettaa Turun ammattikorkeakoulussa muun muassa B2B-myyntiä ja urheilumyyntiä sekä toimii valmentajana MyyntiAkatemiassa. Kuuluvainen kantaa myös päävastuun Oodi myynnille -tapahtumien järjestämisestä.

Kuvat: Arto Kuuluvainen

Artikkeli on osa Myynti ja B2B-liiketoiminta -tutkimusryhmän  julkaisuja.

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *