Siirry sisältöön Siiry hakuun

Talk Journal

ISSN 2984-4207

Tekijät | Authors

Picture made with Adobe Firefly: A realistic editorial photo-style illustration showing adult learners in a modern online learning environment.

GreenComp-osaamiskehys vastuullisuuskoulutuksen lähtökohtana: proaktiivista vastuullisuusosaamista aikuisoppijoille

12.09.2025

Miten sinä toteuttaisit kestävän kehityksen koulutuksen tekstiili- ja pakkausalalla työskenteleville? EKOVIRTA-hanke koulutti kestävän kehityksen osaajia hyödyntämällä Euroopan komission GreenComp-osaamiskehystä. Osaamiskehys soveltui hyvin jatkuvan oppimisen aikuiskoulutukseen, jossa painotettiin aktiivista osallistumista ja koulutuksen sisältöjen soveltamista omaan työhön.

Globaalit pyrkimykset kestävään kehitykseen ja vihreään siirtymään näkyvät myös kestävään liiketoimintaan ja yritysvastuuseen liittyvinä odotuksina. Vastuullisuussääntely onkin lisääntynyt merkittävästi eri toimialoilla kansallisesti ja kansainvälisesti (Monseau ym., 2024; Sorsa 2021). Euroopassa uutta vastuullisuussääntelyä edustavat mm. yritysvastuudirektiivi, kestävyysraportointidirektiivi, vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivi, viherpesudirektiivi, ekosuunnitteluasetus, pakkaus- ja pakkausjäteasetus ja metsäkatoasetus. Uusien säännösten myötä sääntely- ja sopimusosaamisen tarve on lisääntynyt eri aloilla (Sorsa & Salmi-Tolonen 2020, 13–34).

Sääntelyn lisääntyminen ja siihen kytkeytyvä tarve uudelle osaamiselle koskevat vahvasti myös tekstiili- ja pakkausalaa. EKOVIRTA-koulutuksen tavoitteena oli kehittää alalla jo työskentelevien tai alalle siirtymistä toivovien ennakoivaa vastuullisuusosaamista ja siten tukea ammattitaidon ylläpitämistä ja työllistymistä.

Ennakoiva vastuullisuusosaaminen tarkoittaa vastuun ottamista sekä aloitteellisuutta ennakoida ja käsitellä mahdollisia ongelmia tai mahdollisuuksia ennen niiden syntymistä sen sijaan, että odotettaisiin niiden syntymistä ja reagoitaisiin sitten. Tämä edellyttää ennakoivaa lähestymistapaa, jossa keskitytään omiin vaikutusmahdollisuuksiin haluttujen tulosten saavuttamiseksi ja kielteisten seurausten ehkäisemiseksi. Tämä eroaa reaktiivisesta lähestymistavasta, jossa yksilöt reagoivat tilanteisiin vasta niiden syntymisen jälkeen. (Sorsa et al., 2011)

EKOVIRTA-koulutuksen painopiste oli erityisesti viestinnän, markkinoinnin, laadunhallinnan sekä toimitus- ja tuotantoketjujen hallinnan näkökulmissa. Tavoitteena oli lisätä koulutukseen osallistuvien ymmärrystä kansallisesta ja eurooppalaisesta sääntelystä sekä antaa työkaluja toimia proaktiivisesti kestävän kehityksen edistämiseksi.

Tarkastelemme artikkelissa GreenComp-osaamiskehyksen hyödyntämistä vastuullisuuskoulutuksen suunnittelun välineenä. Toivomme julkaisusta olevan apua koulutussuunnittelusta vastaavalle henkilöstölle oppilaitoksissa, joissa kaavaillaan vastuullisuuskoulutuksen käynnistämistä.

Joustavaa verkko-opiskelua työn ohella

EKOVIRTA-koulutus alkoi lokakuussa 2024 ja päättyi huhtikuussa 2025. Opinnot toteutettiin paikkaan sitomattomana verkko-opetuksena ilta-aikaan, mikä mahdollisti osallistumisen työn ohella. Koulutuskokonaisuus koostui kolmesta 5 opintopisteen opintojaksosta:

• Green marketing – markkinointioikeutta suomeksi
• ympäristö- ja laatujohtaminen sekä
• toimitus- ja tuotantoketjujen hallinta

Opintojaksot sisälsivät verkkoluentoja, erilaisia käytännön työelämään soveltavia oppimistehtäviä sekä Kestävän kehityksen perusteet -verkkokurssin. Turun ammattikorkeakoulun kehittämän innovaatiopedagogiikan lähestymistavan hengessä koulutuksessa käytettiin ryhmätehtäviä ja -keskusteluja tukemaan opiskelijoiden vuorovaikutusta, verkostoitumista ja vertaisoppimista.

Opintojaksoilla hyödynnettiin yritysasiantuntijoita kertomassa esimerkkejä siitä, miten lainsäädännöllisen sääntelyn muutokset ovat vaikuttaneet heidän yritystensä toimintaan käytännössä ja miten he seuraavat kansallisen ja Euroopan lainsäädännön muutoksia.
Koulutuksessa huomioitiin myös keskeisiä johtamisen standardeja (esim. SFS-ISO 45001 ja SFS-ISO 14001) sekä SFS-EN ISO 26000:2020 yhteiskuntavastuuoppaan sisältöä. Nämä tuovat kansainvälistä ohjeistusta vastuulliseen ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaiseen johtamiseen.

GreenComp-osaamiskehyksen hyödyntäminen koulutuksen suunnittelussa

Vastuullisuuskoulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin kestävän kehityksen osaamisen määrittelemiseksi luotua eurooppalaista GreenComp-osaamiskehystä (European Commission. Joint Research Centre, 2022). Opintojaksojen suunnittelussa huomioitiin viitekehyksen neljä kestävyyden osaamisaluetta taulukossa 1 kuvatulla tavalla.

Osaamisalueet ovat:

1. kestävyysarvojen ilmentäminen
2. kestävyyden monitahoisuuden hallinta
3. kestävien tulevaisuuksien visiointi ja
4. kestävyystoiminta

Osaamiskehyksen osaamisalueet jaetaan vielä 12 erilaiseen kestävyystaitoon.

1.1 kestävyyden arvostaminen
1.2 oikeudenmukaisuuden tukeminen
1.3 luonnon tärkeyden tunnustaminen
2.1 järjestelmälähtöinen ajattelu
2.2 kriittinen ajattelu
2.3 ongelman rajaaminen
3.1 tulevaisuuslukutaito
3.2 sopeutumiskyky
3.3 tutkiva ajattelu
4.1 poliittinen toimijuus
4.2 yhteistyö ja
4.3 yksilön aloitteellisuus

Taulukko 1: GreenComp-osaamiskehyksen kestävyyden osaamisalueet ja kestävyystaidot, jotka huomioitiin koulutuskokonaisuuden kurssien suunnittelussa (European Commission. Joint Research Centre, 2022, s. 14–15).

Taulukko saavutettavana tiedostona (pdf)

taulukossa kestävyyden osaamisalueet, kestävyystaidot ja kestävyysosaamisen ilmentäminen kurssin suunnittelussa ja toteutuksessa (esimerkkejä)

 

Vastuullisuuden ja kestävyyden näkökulmat toteutuivat kattavasti

EKOVIRTA-koulutuksen opintojaksojen nopea täyttyminen niiden ilmoittautumisen avauduttua oli selkeä osoitus ennakoivan vastuullisuusosaamisen koulutustarpeesta työelämässä.

GreenComp-osaamiskehys soveltui hyvin jatkuvan oppimisen aikuiskoulutukseen, jossa painotetaan aktiivista osallistumista ja koulutuksen sisältöjen soveltamista omaan työhön.

Koulutuskokonaisuuteen sisällytetty kestävän kehityksen perusteet -verkkokurssi esitteli monitieteisesti ja ilmiölähtöisesti kestävän kehityksen eri ulottuvuudet. Opintojaksojen muut sisällöt, kuten luennot, soveltavat oppimistehtävät ja yritysvierailijoiden esitykset, antoivat mahdollisuuden syventää omalle toimialalle keskeisiä kestävyystaitoja.

Koulutuksen sisällöt ja toteutus tukivat hyvin hankkeelle asetettuja tavoitteita:

• koulutuksen jälkeen yritysten viestintä on luotettavaa
• lainsäädäntöä osataan soveltaa käytäntöön ja
• toimitus- ja tuotantoketjujen hallinnassa osataan hyödyntää ennakoivaa johtamista työkaluineen entistä tehokkaammin.

GreenComp-osaamiskehys soveltuu tämän hankkeen kokemuksemme mukaan hyvin jatkuvan oppimisen koulutukseen, missä kohderyhmänä ovat aikuisopiskelijat ja tavoitteena heidän proaktiivisen vastuullisuustietämyksensä lisääminen.

Koulutusta varten tuotettuihin materiaaleihin pääset tutustumaan näistä linkeistä:

 

Lähteet

European Commission. Joint Research Centre. (2022). GreenComp, the European sustainability competence framework. Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2760/13286 

Monseau, S., Sorsa, K. & Salokangas, H. (2024). Cleaner clothes: The Eu textile strategy and sustainability in the textile supply chain. Georgia Journal of International and Comparative Law, 52(2), 409–461. /118818-https://georgia-international-journal.scholasticahq.com/article/118818-cleaner-clothes-the-eu-textile-strategy-and-sustainability-in-the-textile-supply-chain 

Sastre-Merino, S., Zanarotti-Prestes-Rosa, C., & Izaguirres-Betancourth, M.-J. (2025). Análisis de iniciativas para fomentar la educación escolar para la sostenibilidad y la acción climática en Madrid y propuestas de mejora. Revista Española de Pedagogía, 83(290), 105–123. https://doi.org/10.22550/2174-0909.4112 

Sorsa, K. (2021). Yritysvastuulain sääntelystrateginen tarkastelu – Ennakoivan hallinnan näkökulma. Liikejuridiikka 3/2021, 149–184. 

Sorsa, K. & Salmi-Tolonen, T. (2020). Towards Responsible Business: Transition Management through Enabling Regulation, Sustainability Schemes, Quality Management, and Proactive Competences, 1334, in: Kar, Rabi Narayan, et al. Responsible Business Professionals: A Strategic Perspective of the Global Challenges. Cambridge Scholars Publisher, 2020. 

Sorsa, K. & Sciences|, fi=Turun ammattikorkeakoulu|sv=Turun ammattikorkeakoulu|en=Turku U. of A. (2011). Proactive management and proactive business law: A handbook [Publication]. http://www.theseus.fi/handle/10024/821180 

Koulutus on rahoitettu Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineellä (RRF), joka on EU:n elpymisvälineen (Next Generation EU) suurin ohjelma. Rahoituksen on myöntänyt Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus (Jotpa). Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

 

Artikkeli on osa Global gateway -tutkimusryhmän julkaisuja.

Lue myös:
Ekovirta-koulutuksesta eväät entistä vastuullisempiin pakkauksiin ja tekstiileihin

Tutustu Avoimen AMK:n koulutuksiin: 
Kestävät käytännöt pakkaus- ja tekstiilialalla

 

logo Euroopan unionin rahoittama NextGenerationEU

 

 

 

 

Rahoittajalogo Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus

 

 

 

 

 

Artikkelin kirjoittajat

Sari Airenne, FT, lehtori, laadunhallinta ja laatu projekteissa.

Pirita Juppi, FT, yliopettaja, koulutusvastaava. Pirita Juppi on vastannut Turun AMK:n Kestävän kehityksen perusteet -verkkokurssin kehittämisestä. Kestävän kehityksen osa-alueista erityisesti kulttuurisen kestävyyden kysymykset kuuluvat Jupin keskeisiin osaamisiin.

Heidi Salokangas, lehtori, laadunhallinta. M.Sc.Eng. Väitöskirjatutkija, vastuullisuustieto, Tampereen yliopisto.

Kaisa Sorsa, yliopettaja, KTT, OTT, dosentti. Ennakoiva johtaminen, vastuullisen liiketoiminnan sääntely ja ennakoiva oikeus.

Kuva: Adobe Firefly

 

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *