Micro-credentials can help learners set goals, build confidence and self-regulate learning. These bite-sized learning offers can also offer assistance in…
Tekijät | Authors
Korkeakouluun hakevien ohjaus on muuttunut
Olemme viime vuosina käyneet läpi monenlaista myllerrystä. On ollut koronaa ja sen tuomia muutoksia opiskeluun ja ohjaukseen, ja lisäksi Euroopassa on runsas vuosi käyty sotaa, joka on varmasti vaikuttanut ainakin meidän suomalaisten mielenmaisemaan.
Korona-aika ja sen aiheuttamat muutokset opetuksen ja koulutuksen järjestelyissä sekä etä- ja lähiopetuksen ja hybridiopetuksen erilaiset yhdistelmät ovat vaikuttaneet opetuksen lisäsi ohjaukseen ja opiskelijoihin. Osa opiskelijoista on suorittanut ainakin osan, jollei koko toisen asteen tutkintonsa epävarmuudessa, milloin ollaan lähiopetuksessa, milloin etäopetuksessa ja milloin tehdään hybridiversiota näistä kahdesta.
Samalla kun valtiovallan taholta on tullut välillä tiukkoja rajoituksia ja on jouduttu nopeasti keväällä 2020 siirtymään useammaksi kuukaudeksi etäopetukseen, ovat toki myös opetus- ja ohjaushenkilökunnan ja opiskelijoiden verkossa toimimisen taidot. Toisaalta kun 2020 syksyllä ja 2021 palattiin aina etäkauden jälkeen lähiopetukseen, niin ainakin Turun AMK:ssa tuli opiskelijoilta paljon toiveita etäopetuksen tai hybridiopetuksen jatkumiseen.
Turun AMK on ollut huhtikuusta 2021 alkaen mukana Ohjauksella uutta suuntaa -hankkeessa, joka sai alkunsa korona-ajassa. Hankkeessa lähdettiin heti alkuunsa siitä, että ainakin osittain toiminnan tulee olla verkossa tapahtuvaa.
Hankkeen eräänä isoimpana tuotoksena on yksinkertaistettu ohjausalusta, jossa tavoitteena on ohjata toisen asteen opiskelijoita mutta myös muita jatko-opintoja pohtivia henkilöitä kohti korkeakouluopintoja. Hankkeen päätoteuttaja on Tampereen ammattikorkeakoulu, ja siinä ovat mukana myös Tampereen yliopisto ja Tredu eli Tampereen seudun ammattiopisto, ja Turun ammattikorkeakoulu.
Koska hankkeessa oli tavoitteena rakentaa loppukäyttäjiä palveleva ohjausalusta tai verkkoportaali, lähdimme jo alkuvaiheessa kysymään myös loppukäyttäjiltä näkemyksiä ja mielipiteitä, mitä he kaipaisivat. Koimme, että me keski-ikää lähentelevät ohjaustoimijat emme täysin tunnista ja ymmärrä tämän päivän nuorten tarpeita. Tässä kohtaa avuksemme tuli Turun AMK:n Tekniikka ja liiketoiminta -sektorilla toimiva projektipaja-konsepti. Siinä ensimmäisen vuoden opiskelijat tekevät projekteja, joissa toimeksiantajana voi olla ulkopuolinen taho, esimerkiksi yritys, tai Turun AMK:n sisäinen taho.
Tekniikka ja liiketoiminta -sektorin ensimmäisen vuoden opiskelijat suorittavat heti ensimmäisenä opiskelusyksynään projektipaja -nimistä opintojaksoa. Tuossa opintojaksossa he pääsevät tutustumaan projektien tekemiseen sekä AMK:n sisäisille että AMK:n ulkopuolisille toimijoille. Projektipajassa on tyypillisesti 10–15 opiskelijaa, jotka työskentelevät yhdessä annetun projektin läpiviemiseksi. Heillä on koko syksy aikaa tehdä projektia.
Opiskelijaryhmää ohjaa sekä toista vuotta opiskeleva ryhmänohjaaja, että opintojakson opettaja. Lisäksi projektin toimeksiantaja voi halutessaan määrittää tarkkaan sen, mitä hän haluaa projektipajan tekevän.
Halusimme Ohjauksella uutta suuntaa -hankkeessa saada
- palautetta toisen asteen opiskelijoilta ohjausalustan rakentamiseen,
- tarkempaa tietoa siitä, mistä asioista tämän päivän nuoret kaipaavat lisätietoa, kun ovat hakemassa ammattikorkeakouluun tai jatko-opintoihin laajemminkin ja
- tietoa siitä, missä muodossa he lisätietoa haluavat.
Hanke alkoi keväällä 2021, joten pyysimme syksyllä 2021 toiminutta yhtä projektipajaa mukaan hankkeeseen. Tämä projektipaja laati ja toteutti kyselyn, joka välitettiin toisen asteen opiskelijoille, ja josta saatujen tietojen perusteella rakensimme ohjausalustasta ensimmäisen version.
Opiskelijat olivat innolla mukana hankkeessa. He olivat samalla myös ensimmäisiä juuri ammattikorkeakouluun hakeneita, jotka pääsivät kommentoimaan ohjausalustamme sisältöä ja pohtimaan sitä, mitä asioita ohjausalustalla tulisi olla ja miten ne tulisi siellä esittää. Ainakin osalla heistä oli myös kokemusta etäopiskelusta, sillä osa oli ollut toisen asteen opinnoissa keväällä 2020 ja edelleen lukuvuonna 2020–2021.
Syksyn 2021 projektipaja myös laati kyselyn, joka lähetettiin muutamiin toisen asteen oppilaitoksiin. Niissä opiskelleet opiskelijat pääsivät myös kertomaan omaa näkemystään siitä, mitä ohjausta he kaipaisivat tällaiselta sähköiseltä ohjausalustalta. Tässä kohtaa ohjausalusta oli rautalankamalli (kuva 1), ja ensimmäinen versio sivustosta pystyttiin avaamaan kesällä 2022.
KUVA 1: Rautalankamalli ohjausalustalla etenemisestä syksyltä 2021.
Syksyllä 2021 saatujen palautteiden perusteella kehitettiin rautalankamallia edelleen, ja samalla rakennettiin itse verkkosivua ja vietiin sinne loppukäyttäjien toivomia tietoja. Koska hanke oli vasta puolivälissä ja halusimme edelleen kehittää ohjausalustaa palvelemaan paremmin loppukäyttäjiä, keräsimme syksyllä 2022 ja talvella 2022–2023 lisää palautetta loppukäyttäjiltä.
Tässä kohtaa otettiin mukaan syksyn 2022 projektipaja -opintojakson yksi projektipaja. Syksyllä 2022 toiminut toinen projektipajaryhmä sai tehtäväkseen laatia uuden kyselyn toisen asteen opiskelijoille. Tämän projektipajan jäsenet kävivät myös esittelemässä ohjausalustaa ja keräämässä vastauksia muutamissa Varsinais-Suomen toisen asteen oppilaitoksissa. Myös he antoivat omalta osaltaan ensikäden palautetta ohjausalustasta siinä vaiheessa, missä alusta oli syksyllä 2022.
Ohjauksella uutta suuntaa -hanke ei toki loppunut vielä tähän. Hankkeessa viimeistellään ohjausalustaa vielä tämän kevään ja kesän ajan, sillä hanke päättyy virallisesti 31.8.2023. Ohjausmalli on jo pitkälti päätetty, ja lopullinen rakenne on alla kuvatun kaltainen. Se jakautuu kolmeen osaan: opiskelijalle, AMK-opintoja työssä oppien sekä ohjauksen tueksi -osioihin.
Opiskelijalle -osio jakautuu edelleen osiin: Mitä valmistumisen jälkeen ja Minäkö korkeakouluun, joissa kummassakin on omat painotuksensa, mutta myös paljon ristiin kytkentää, kuten kuvasta 2 näkee.
KUVA 2: Opiskelijalle -osion rakenne keväällä 2023.
Rakenteessa on pyritty siihen, että sivuston käyttäjä pääsee käsiksi samoihin asioihin riippumatta siitä, onko hänellä selvät suunnitelmat vai onko hän epävarma siitä, mihin on hakeutumassa. Kummassakin tapauksessa sivuston käyttäjä voi kaivata tietoa useammasta asiasta. Vaikka jollain olisi hyvinkin selkeä tavoite, voi hän silti olla epävarma omasta minäpystyvyydestään, opintojen rahoituksesta tai jostain muusta opintoihinsa liittyvästä asiasta. Tai hän vain kaipaa tietoa, missä ylipäätään voi opiskella sitä, mitä haluaisi opiskella ja mitä eri reittejä hänen tavoitteeseensa voisi päästä.
Koska hankkeessa oli alkujaankin tavoitteena rakentaa yksinkertaistettu alkuohjausalusta niin, että tietoa olisi helposti tarjolla ja että käyttäjä tavallaan väkisinkin löytää asiat. Samalla käyttäjä saa kattavasti tietoa ja ohjausta korkeakouluun hakemiseen. Alusta sopii sekä toisten asteen opiskelijoille ja heidän opinto-ohjaajilleen tueksi, että omatoimiselle käyttäjälle, joka pohtii jatko-opintoja.
Jos kiinnostuit Ohjauksella uutta suuntaa -hankkeessa tehdystä ohjausalustasta, niin se on julkaistu ja löytyy osoitteista kohtikorkeakoulua.fi ja korkeakoulussa.fi.
- Ohjauksella uutta suuntaa -hankkeen virallinen nimi on OHJUS – Ohjauksen sietämätön keveys.
- Hankkeen tarkentava nimi muutettiin hankkeen työskentelyn edetessä paremmin kuvaamaan sitä, mitä on tehty.
- Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.
Artikkeli on osa Yrittäjyys ja arvonluonti -tutkimusryhmän julkaisuja.
Digivisio2030-hankkeessa pohditaan myös ohjausta, niin tekoälypohjaista kuin sitä, mikä on yksittäisen korkeakoulun rooli ja vastuu vs. kansallisesti järjestetty ohjaus. Samoin kehitetään jatkuvan oppimisen ohjaus- ja neuvontapalvelua. Todella hyvä ohjauskokonaisuus, jota toivottavasti hyödynnetään Turun AMK:ssa.
Tuo rajanveto yksittäisen korkeakoulu ja kansallisesti järjestetyn ohjauksen välillä on haaste. Lisäksi toki toisen asteen ohjaus on myös oleellinen asia tässä kuviossa. Ja yhteistyöllä näissä päästää etenemään oikeaan suuntaan.
Omasta valmistumisesta on kulunut lähes 20-vuotta. Nyt suunnitelmissa työn ohessa jatkokouluttautua. Vaikkakaan tulevan syksyn opiskelut eivät ole alkaneet, voin jo nyt todeta, että opiskelu menetelmät ovat kokeneet melkoisen murroksen tuossa ajassa. En missään nimessä sano, että muutokset olisivat menneet huonoon suuntaan, päinvastoin. Lyhyen käyttökokemuksen perusteella, etäopiskeluun soveltuva työkalu on kaikin puolin hyvä ja helppo käyttöinen.