Kaikilla meillä on jonkun sortin henkinen työkalupakki kriisitilanteita varten. Jatta Pirinen opiskelee kolmatta vuotta teatteri-ilmaisun ohjausta, ja hän selviytyy haasteista…
Tekijät | Authors
Draamakasvatusta koko sydämellä
Teatteri-ilmaisun ohjaaja -opiskelija Suvi Aarrekarille teatteri on ennen kaikkea ihmisten kohtaamista ja vuorovaikutusta. Sitä hän haluaa opettaa lapsille ja nuorille, jotta kommunikaation kuilua voitaisiin ennaltaehkäistä itseilmaisun keinoin. Suvi Aarrekarin ohjaama Ausländer on osa kevään 2022 TAIDEMAKSAA-festivaalia.
Vuonna 2001 uusi koulukaveri kertoi yläasteikäiselle Suvi Aarrekarille kuuluvansa paikallisen Turun Nuoren Teatterin riveihin ja kannusti kokeilemaan näyttämötaiteen vesiä. Energinen ja äänekäs 14-vuotias Aarrekari ilmoittautui teatterin järjestämälle näyttelijäntyön peruskurssille, jolle hän lähti mukaan suurin suunnitelmin.
Olin valmistautunut tekemään jotain maailman suurinta monologia ja heittäytymään turkkamaiseen työskentelyyn ja tekemään mitä vaan, mutta eihän se ollut sellaista. Teatteri vei silti totaalisesti mennessään.
Harrastus tuntui omalta Aarrekarille, joka oli nauttinut pienestä asti esiintymisestä ja huomion keskiössä olosta. Samanhenkisten ihmisten joukkoon innokas nuori istui heti.
Teatterista toinen koti
Turun Nuoresta Teatterista muovautui Aarrekarille kotipesä, jollainen se on vielä tänäkin päivänä. Nuorelle harrastajalle paikka oli tärkeä osa kasvamista. Teatterilla jopa syötiin useammin kuin kotona. Yhteisö oli kuin lisäperhe, jonka ympärillä arki tapahtui.
Näyttämön lisäksi Aarrekari toimi monta vuotta teatterin sihteerinä. Työ teatterilla tuntui oikealta. Ammatillisen osaamisen hankkiminen oli luontainen jatko pitkälle uralle harrastajana.
Oman ajattelun rikkomista
Lahden kansanopiston teatterilinjan opettaja istutti Aarrekariin ajatuksen Taideakatemiaan hakemisesta. Vielä silloin hän ajatteli kouluttautuvansa nimenomaan näyttelijäksi, joka voisi sitten myöhemmin ohjata draamakasvatusta lasten ja nuorten parissa. Opettaja rohkaisi laajentamaan näkemystä tulevaisuuden polusta ja tarttumaan toimeen jo aiemmin.
Hän sanoi, että mitä siinä sitten odottelet. Jos haluat sitä tehdä, niin hae teatteri-ilmaisun ohjaajaksi.
Oikealla koulutuspolulla
Taideakatemian teatteri-ilmaisun ohjaajan opintoja Aarrekari pitää suuressa arvossa. Mielenkiinto ja into pedagogiseen työskentelyyn vahvistuu koulutuksen myötä. Oikealla alalla tehty työ ei valu hukkaan.
Monista draamakasvatuksen hyödyistä Aarrekari mainitsee muun muassa ryhmätyöskentelytaitojen ja itseilmaisun kehittymisen sekä yhteisöllisyyden. Kuulumisen tunne vahvistaa ihmistä ja sitä kautta yhteisöjä.
Teatteriharrastuksessa tutustutaan toisten lisäksi ennen kaikkea itseensä, mikä on korvaamatonta henkilökohtaisen kasvun aallokossa.
Halu vaikuttaa
Aarrekarilla on omia tavoitteitaan pedagogisen teatterityöskentelyn parissa. Hän haluaa, että taidekasvatuksen arvo ymmärrettäisiin myös koulumaailmassa. Yksi Aarrekarin unelmista on olla perustamassa tai ylläpitämässä taidelaitosta, jossa vaikuttamaan pääsisi vahvasti ja suoraan.
Haluan olla barrikadeilla draamakasvatuksen puolestapuhujana. Lasten ja nuorten harrastuneisuus ja itseilmaisutaidot ovat asioita, joiden tärkeyttä ei voi liikaa korostaa.
Aarrekarin oma opinpolku on vielä kesken. Ala ja opinnot ovat niin osuvia, että itsehillintää täytyy harjoittaa aktiivisesti. Halu antaa intohimon viedä on toisinaan niin suuri, että omia jaksamisen rajoja voi olla joskus vaikeaa hahmottaa.
Mitä isompi liekki, sitä enemmän se tarvitsee polttopuuta jaksaakseen roihuta. Sen säätelyn oppiminen on henkilökohtainen tavoitteeni opintojen ajalle.
Tukiverkko esiripun edessä ja takana
Rakkaus lajia kohtaan vahvistuu, mutta myös vakautuu ja tuo suurten ajatusten äärelle. Ihmiset, kohtaamiset ja vuorovaikutus korostuvat Aarrekarin puhuessa alasta. Erityisen tärkeänä hän pitää opiskelijoiden keskinäistä tukijoukkoa, jonka keskellä työskennellessä kaikkea ei tarvitse opetella yksin.
Teatteri-ilmaisun ohjaajan opinnoissa harjoitellaan pieniä kokonaisuuksia teatterin eri osa-alueilta, mikä valmistaa opiskelijoita laaja-alaisesti työelämään. Nyt vuorossa on aiempaa suurempi projektiohjaustyö, jossa Aarrekari pääsee kunnolla sorvin ääreen.
Eniten intoa kevääseen tuo yhdessä työskentelyn pariin paluu. Turvavälit ja maskit tuntuvat pieniltä asioilta sen rinnalla, että projektia päästään toteuttamaan ihmisten ollessa läsnä ja samassa tilassa.
Yhteistyö onkin tulevan projektiohjauksen kantava teema. Keväällä 2022 ensi-iltansa saava ohjausteos Ausländer tutkii ihmisen keinoja toimia tilanteessa, jossa yhteistä kieltä ei ole.
Ymmärtämällä toista eteenpäin
Aarrekari kuvailee jokaisen ihmisen pitävän sisällään lukemattomasti ajatuksia, joista toivoisi jonkun muunkin saavan otteen. Niiden sanoittaminen ei aina ole helppoa, mikä tekee meistä toisinaan muukalaisia toisillemme.
Ausländerin taustatyönä Turun normaalikoulussa järjestetyssä työpajassa kahdeksasluokkalainen oppilas toi esiin sen, mitä Aarrekari haluaa tutkia. Tehtävänantona oli kuvailla omaa paratiisiaan toiselle.
Oppilas totesi, että omassa päässä mielikuva paratiisista oli ihan selkeä, mutta sen sanoittaminen olikin hankalaa. Juuri tällaisissa tilanteissa teatteriharjoitteet auttavat jäsentelemään omia ajatuksia ja niiden jakamista muille.
Juuri tätä ilmiötä näytelmässä puretaan. Yhteistyön ja kommunikaation avulla pääsemme lähemmäs toisiamme. Se on Aarrekarille palkitsevinta.
Ausländer on osa kevään 2022 TAIDEMAKSAA-festivaalia. Lisätietoja seuraavasta linkistä: TAIDEMAKSAA.