Siirry sisältöön Siiry hakuun

Talk Journal

ISSN 2984-4207

Tekijät | Authors

Kuvassa on viisi nuorta pelipaidat päällään. He hymyilevät iloisesti.

JOY in SPORTS – Iloa ja yhdenvertaisuutta lasten ja nuorten seuraurheiluun taidelähtöisillä menetelmillä

02.12.2025

JOY-hankkeessa tartutaan huolestuttavaan ilmiöön: urheiluharrastuksen lopettamiseen jo ennen murrosikää. Taidepedagogiikan soveltamisella lasten ja nuorten urheiluseuratoimintaan luodaan uusia ajattelutapoja sekä valmennusmalleja, jotka hyödyntävät leikin keveyttä ja ilon rentoutta ja joilla lisätään yhteenkuuluvuuden, innostuksen ja ilon kokemuksia. Lasten ja nuorten seuraurheilun parhaat puolet yhdistetään taidelähtöisiin menetelmiin.

Erasmus+ Sport -rahoitteisessa JOY-hankkeessa pilotoidaan taidelähtöisiä harjoitteita urheiluvalmentajien käyttöön lasten ja nuorten urheiluseuratoiminnassa. Taidelähtöisissä toiminnallisissa menetelmissä yhdistyvät liikunnan riemu sekä vuorovaikutus ryhmän kanssa. Pilotointi tapahtuu hankkeen eurooppalaisissa partnerimaissa Suomessa, Virossa, Puolassa, Turkissa ja Portugalissa. Kehittämistyö etenee pilotoinnista kerättyjen havaintojen hyödyntämiseen valmentajille suunnatun materiaalin rakentamiseen.

Nuorten urheilun harrastamiseen jatkuvuutta uusilla menetelmillä

Tavoitteena on tukea yhdenvertaisuuden toteutumista seuraurheiluun osallistumisessa. Erityisesti pureudutaan niin sanottuun drop out -ilmiöön: valitettavan usein noin 12-vuotiaiden nuorten urheilun harrastaminen syystä tai toisesta päättyy. Osittain ilmiö selittyy nuoren ikätasoisella kehitysvaiheella, mutta ilmiön kansainvälinen eriäväisyys paljastaa, että esimerkiksi Suomessa kyseessä on laajamittaisempi ongelma, jonka syyt saattavat olla myös muualla kuin yksilön kasvukehityksessä.

Drop out -ilmiö on haitallinen niin yksilötasolla kuin kansanterveydellisestikin. Yksilön terveyden ja resilienssin kehittymisen kannalta on erittäin epäedullista, jos liikunta ja aktiivinen elämäntapa jäävät lapsen elämässä taka-alalle. Kun ilmiö toistuu suurella joukolla lapsia ja nuoria, sen seuraukset näkyvät laajasti myös yhteiskunnan rakenteissa, kuten esimerkiksi terveydenhuoltoon kohdistuvissa tarpeissa.

Liikunnan tiedetään edistävän sosiaalista yhteenkuuluvuutta, lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä sekä oppimistuloksia. Fyysisen aktiivisuuden ja eri urheilulajeihin osallistumisen on tunnistettu vaikuttavan hyvinvointiin ja terveyteen.

Mutta mikä voisi toimia katalysaattorina sille, että yhä useampi lapsi ja nuori löytäisi ja säilyttäisi elämässään liikunnan ilon? Tähän kysymykseen JOY-hankkeen toimet pyrkivät vastaamaan.

Valmentajille ryhmäilmiöihin liittyvää osaamista

Mitä jos osallistuminen tai sitoutuminen ryhmämuotoiseen toimintaan tuntuu lähtökohtaisesta vaikealta? Jos lapsen tai nuoren liittyminen ryhmään tai joukkueeseen on tahmeaa eikä kokemusta ryhmähengestä synny helposti?

Merkityksellistä työtä urheiluseurassa tekevät valmentajat tarvitsevat lajivalmennustyönsä tueksi ymmärrystä ja välineitä erilaisten ryhmäilmiöiden tunnistamiseen, ymmärtämiseen, tukemiseen sekä fasilitointiin. Ryhmä on aina enemmän kuin osiensa summa, sillä siihen osallistuvat yksilöt tuovat jokaiseen tilanteeseen oman osaamisensa, energiansa ja tunteensa. Tähän haasteeseen JOY-hankkeessa on haettu apukeinoja teatteripedagogiikasta, jossa ryhmä on toiminnan perusyksikkö.

Taidelähtöiset menetelmät perustuvat taidepedagogiseen ajatteluun, joka ottaa huomioon ryhmään osallistuvan yksilön tarpeet, tunteet ja potentiaalin sekä lukee ja tukee koko ryhmän toimintaan kohdistuvaa energiaa. Joskus ryhmä ja siihen osallistuvat yksilöt ovat toimintatilanteessa ali- tai ylivirttyneitä, jolloin varsinainen toiminnan tavoite, urheilutoiminnassa vaikka lajiharjoitteen tekeminen tai pelitilanne, vaarantuu.

Valmentajan ryhmätilanteenlukutaidolla joukkueen toimintaa voidaan tukea esimerkiksi energisoivalla, toisten kuunteluun ja rauhoittumiseen ohjaavalla tai ryhmän keskinäistä luottamusta syventävällä toiminnallisella harjoitteella. Tämän kaltaisilla ryhmätilanteilla on suuri merkitys myös yksilön kokemukseen ryhmään osallistumisesta.

Ilo ja yhteenkuuluvuus pitävät mukana

JOY-hankkeen hypoteesina on, että taidelähtöisten menetelmien soveltaminen urheilutoimintaan lisää ilon ja yhteenkuuluvuuden kokemusta, joka taas tukee urheiluun ja säännölliseen liikuntaan osallistumista läpi elämän. JOY-hanke on tähän mennessä järjestänyt yhteensä 30 taidelähtöisten menetelmien pilottiprosessia urheiluseuroissa ympäri Eurooppaa. Ne ovat tavoittaneet yhteensä yli 450 harrastavaa lasta ja nuorta sekä kymmeniä valmentajia.

Lopputuloksena on valmentajien valmennusmateriaali “Coaches Education Pack”, joka julkaistaan kesällä 2026 kuudella kielellä (englanniksi, suomeksi, puolaksi, viroksi, portugaliksi ja turkiksi). Sitä levitetään laajasti kaikkien lasten urheilun parissa toimiville tai siitä päättäville. Lisäksi JOY-hankkeessa tuotetaan lasten ja nuorten urheilun yhdenvertaisuuteen ja iloon liittyvän asiantuntijaraportti poliittiseksi työvälineeksi lasten ja nuorten liikunnasta päättäville tahoille.

 

 

 

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *