Kulttuurikasvatussuunnitelmat tarjoavat työskentelymahdollisuuksia ja toimintaedellytyksiä taiteen ja kulttuurin ammattilaisille. Mutta kuinka paljon? Voidaanko kulttuurikasvatussuunnitelmilla lisätä taide- ja kulttuurialan työllistymistä merkittävästi?…
Tekijät | Authors
Poikkitaiteellisuus kuvataideopetuksessa – monimediainen ja hyvinvointia tukeva työpajamalli nuorille
Opinnäytetyöni aihe lähti omakohtaisesta tarpeesta kehittää kuvataideopetusta paremmin tätä päivää vastaavaksi, opiskelijoita innostavaksi oppi- ja harrastusaineeksi. Perinteisen piirtämiseen ja maalaamiseen keskittyvän opetuksen rinnalle tarvitaan uusia, myös digitalisuutta hyödyntäviä taideilmaisumuotoja, että lapsille ja nuorille avautuu mahdollisuuksia ilmaista itseään monipuolisesti eri taiteen keinoin. Taiteen tekemisen on tutkitusti osoitettu edistävän terveyttä ja hyvinvointia, joten mielekkään taideopetuksen avulla voisi olla mahdollista tuoda helpotusta lasten ja nuorten lisääntyneisiin mielenterveysongelmiin.
Kuvataiteiden opettajana vapaassa sivistystyössä sekä työpajatyyppisten lyhytkurssien vetäjänä peruskouluissa olen havainnut, että lasten ja nuorten keskittymiskyvyttömyys sekä mielenterveydelliset ongelmat ovat lisääntyneet hälyttävän paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Haluan omalta osaltani etsiä ratkaisua itseilmaisun mahdollistavan ja mielenterveyttä tukevan taideharrastuksen vetovoiman lisäämiseksi. Poikkitaiteellisen, eri taidelajeja yhdistelevän työpajamallini idea on tuoda uusia taideopetusmenetelmiä yleissivistävän koulutuksen sekä vapaan sivistystyön oppilaitoksiin projektityöskentelyn muodossa.
Poikkitaiteellisuuden mahdollisuudet opetustilanteessa
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma tukee oppimiskäsitystä, jossa oppilas oppii aktiivisena toimijana. Oppiainerajat ylittävät tiedot ja taidot ovat opetushallituksen kirjaama tavoite, johon mielestäni pitäisi panostaa eikä nähdä tavoitetta vain suositukseksi. Poikkitaiteellisten menetelmien mukaan ottaminen esimerkiksi digitaalisuutta hyväksi käyttäen voi osaltaan auttaa lähentämään oppilaiden maailmaa koulumaailman kanssa.
Monitaiteellisen opetuksen ja oppimistulosten välistä yhteyttä tutkittaessa on päädytty tulokseen, että poikkitaiteellisen opetustavan antama vapaus valita haluamansa työskentelytekniikka edistää oppilaiden luovuutta ja motivoi työskentelemään aiempaa määrätietoisemmin. Oppilaat suhtautuvat ennakkoluulottomasti uusiin asioihin poikkitaiteellisia opetusmenetelmiä käytettäessä.
Suomessa poikkitaiteellisten opetusmenetelmien käyttö yleissivistävässä koulutuksessa on vielä melko vähäistä, mutta maailmalla niitä on käytetty jo pitkään hyvin tuloksin. Erityisesti oppimisvaikeuksista kärsivien ja maahanmuuttajataustaisten lasten oppimistulokset ovat parantuneet eri taiteen lajeja integroivien opetusmenetelmien avulla.
Kehittämäni poikkitaiteellinen työpajamalli mahdollistaisi taiteidenvälisten menetelmien testaamisen projektiluontoisena, valmiiksi suunniteltuna oppikokonaisuutena, jonka niin haluttaessa voisi liittää osaksi peruskoulujen ja lukioiden kuvataideopetussuunnitelmaa.
Poikkitaiteellisen työpajamallin idea
Työpajamallissani oppilaat voivat ilmaista itseään kuvan, videon, äänen, liikkeen tai kirjallisen ilmaisun avulla. Yleissivistävissä oppilaitoksissa, esimerkiksi peruskouluissa, työpajat kokoontuvat viiden viikon ajan, kerran viikossa aina kolme oppituntia kerrallaan. Vapaan sivistystyön puitteissa kurssi on mahdollista järjestää myös viikonlopun kestävänä kolmipäiväisenä intensiivikurssina.
Työpajaprojektin teemana on tunteiden käsittely taiteen keinoin. Kunkin työpajan aluksi oppilaat päättävät yhteisen tunnetilan, jota haluavat työpajan aikana käsitellä. Sen jälkeen he alkavat suunnitella ja työstää aihetta valitsemansa ilmaisukeinon avulla. Pajaprojektin lopputuloksena syntyy monitaiteellinen kokonaistaideteos, joka yhdistää eri tavoin tuotetut henkilökohtaiset osiot yhteiseksi taideproduktioksi. Lopputulosta tärkeämpää on yhdessä tekeminen, sekä sosiaalisten taitojen harjoittelun mahdollistaminen turvallisessa toimintaympäristössä.
Taiteen ja hyvinvoinnin yhdistäminen työpajatoiminnan avulla
Taiteen tekemisellä on todettu olevan sekä psyykkistä että fyysistä hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Taide koskettaa ja vaikuttaa ihmisiin kokonaisvaltaisesti. Taiteen tekeminen voi olla monelle askel parempaan suuntaan, vaikka taide itsessään ei ratkaisekaan mahdollista ongelmaa.
Yhteisöllinen ja osallistava taidetoiminta voi tutkimusten mukaan lisätä sosiaalista vuorovaikutusta ja luottamusta sekä antaa siihen osallistuville nähdyksi, kuulluksi ja arvostetuksi tulemisen kokemuksia. Tunteista puhuminen on monille nuorille vaikeaa, mutta taiteen keinoin voi olla mahdollista lähestyä ja käsitellä vaikeitakin asioita. Positiivinen minäkuva ja identiteetti luovat pohjan aikuisiän hyvinvoinnille, joten poikkitaiteellisen taidetyöpajan linkittäminen esimerkiksi osaksi perusopetuksen ja lukion opetusohjelmaan kuuluvia tunnetaidot ja ryhmän toiminta -opintoja, voisi olla varteenotettava vaihtoehto.
Ryhmässä työskenteleminen tarjoaa mahdollisuuden ilmaista itseään sekä jakaa kokemuksia ja tuntemuksia muiden kanssa. Kiireetön työskentelyilmapiiri suo mahdollisuuden keskusteluille ja luovalle ajattelulle, koska prosessin aikana tehdyt huomiot ja havainnot ovat lopputulosta merkittävämmässä asemassa. Poikkitaiteellinen työpajatoiminta voi parhaimmillaan mahdollistaa tilan, jossa omia tunteita on turvallista käsitellä itselle luontevalla tavalla.
Lisätietoja
Raikaslehto, Sari 2023. Poikkitaiteelliset menetelmät taideilmaisussa. Opinnäytetyö (YAMK). Turun ammattikorkeakoulu.