Kulttuurialoille ominainen vuorovaikutus- ja viestintäosaaminen, yhteisöllisyys, innostaminen, innovointi sekä aineeton arvonluonti ovat asioita, joita tarvitaan monilla aloilla. Ammattikorkeakoulujen maakunnat kattava…
Tekijät | Authors
Totalitaristinen taide ennen ja nyt
1800-luvun lopun joukkopsykologian teoria vaikutti diktaattoreihin, ja diktaattorit ovat sanelleet sallitun rajat. Totalitaristisissa valtioissa maalaustaide oli osa propagandan arsenaalia, jonka avulla kertoa, millainen kunnollisen kansalaisen kuului olla. Miten ryhmäidentiteettiä yritettiin muovata taiteen avulla 1900-luvun totalitaarisissa valtioissa?
Tarkastelin kuvataiteen kirjallisessa opinnäytetyössäni Saneltu samuus – Totalitaristisen taiteen ihanteellinen ihminen neljän historiallisen totalitaristisen valtion kuvataidetta ja näiden valtioiden virallisen taiteen välittämää ihmiskuvaa. Nämä neljä valtiota ovat Mussolinin fasistinen Italia, Hitlerin kansallissosialistinen Saksa, Stalinin kommunistinen Neuvostoliitto ja Maon kommunistinen Kiina. Loin myös katsauksen totalitaristisia pyrkimyksiä omaavasta Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpista tehtyyn kuvataiteeseen sekä siihen, millaisia kuvia Trump lähettää itsestään sosiaalisen median alustaan, Twitteriin.
Yksi teoreetikko ja neljä toteuttajaa
Taidetta propagandan vuoksi
Ollakseen toimivaa propagandaa taiteen kuului totalitarististen johtajien mukaan olla helposti ymmärrettävää. Tämä tarkoitti realistista maalaustyyliä ja selkeitä aiheita. Erityisesti modernistinen taide kokeilevine suuntauksineen oli lähtökohtaisesti väärin muille diktaattoreille paitsi Mussolinille. Kolmen muun diktaattorin järjestelmissä niin sanotusti vääräoppinen taide saattoi olla tekijälleen hengenvaarallista.
Realistinen maalaustyyli ei totalitarismeissa tarkoittanut sitä, että teoksissa kuvattiin maailmaa sellaisena kuin se on.
Taiteen tehtäviin kuului näyttää, miten asioiden kuuluisi olla. Tauluissa kuvattiin ihmisiä osana täysin toteutunutta järjestelmää, fasistista, kansallissosialistista tai kommunistista utopistista onnelaa.
Samalla kansalaisille kerrottiin, millaisia heidän oletettiin olevan. Roolimallin sai ja kuuluikin ottaa kuvista.
Välinpitämättömyyttä, intohimoa ja välinearvoa
Neljän diktaattorin henkilökohtainen suhde taiteeseen vaihteli paljon. Mussolini salli omassa valtiossaan myös muun kuin aatteellisen taiteen tekemisen, vaikka fasistisessa Italiassa olikin helpompaa menestyä fasistista taidettatekemällä. Hän ei myöskään ollut kovin kiinnostunut rajoittamaan taiteellista ilmaisua vain realismiin, vaan saattoi kehua myös hyvin modernistista teosta – mikäli aihe oli hyvä eli useimmiten hän itse.
Hitler suhtautui taiteeseen intohimoisesti, olihan hän omasta mielestään erinomainen kuvataitelija ja pyrkinyt opiskelemaan alaa Wieniin 1900-luvun alussa. Taiteilijan uraa ei syntynyt, mutta taide oli lähellä Hitlerin sydäntä koko hänen elämänsä ajan. Toki vain tiettyjen, tarkkojen rajoitusten mukainen taide. Stalinille ja Maolle taiteella oli lähinnä välinearvo aatteen edistäjinä. Heille taiteella sinänsä ei vaikuttanut olevan mitään arvoa, ellei kuva ollut kaunis ja yhdellä silmäyksellä ymmärrettävä.
Aitoamerikkalainen tosimies Trump
Trumpia tarkastelin häntä ihannoivan kuvataiteilija Jon McNaughtonin teosten kautta. Näissä teoksissa esiintyy atleettinen, ikäistään vuosikymmeniä nuorempi, kansalaisistaan välittävä Trump, joka osaa myös olla kova koville. Kuvasto muistuttaa paljon historiallisia totalitaristisia johtajia käsittelevän taiteen kuvia.
Twitteriä suorastaan maanisesti käyttävä Trump on lähettänyt tililleen silloin tällöin itsestään tehtyjä kuvia. Näissä hän esiintyy usein naurettavuuteen saakka ihannoituna versiona itsestään.
Satu Karhumaan kirjallinen opinnäytetyö on luettavissa Theseuksessa: Satu Karhumaa 2020, Saneltu samuus –Totalitaristisen taiteen ihanteellinen ihminen. Opinnnäytetyö (AMK). Turku: Turun ammattikorkeakoulu.