Micro-credentials can help learners set goals, build confidence and self-regulate learning. These bite-sized learning offers can also offer assistance in…
Tekijät | Authors
Viisi S:ää tuo laboratorioiden arkeen sujuvuutta
Turun AMK:n EduCity-kampusrakennuksen laboratorioissa ei ole ylimääräistä röhnää nurkissa eikä tavarat hukassa. Kuulosuojaimet siistissä rivissä nimikoidulla paikallaan, laitteiden paikat niille osoitetuilla ja merkityillä paikoilla, turvaohjeet, siisteys. Kupittaan kampuksen laboratorioissa noudatetaan 5S-periaatteita.
Projekti käynnistettiin vuonna 2020. Käytännön toimenpiteinä opetuksessa ja tutkimuksessa käytettävät laboratoriotilat organisoitiin uudelleen 5S-periaatteita hyödyntäen. Tavoitteeksi asetettiin toimintojen tehostaminen, järkevöittäminen ja turvallisuuden lisääminen.
–Yleisesti tilat ovat toimivat vaikka pakkashuoneen kanssa onkin ollut ongelmia, toteaa virtaus- ja pumppulaboratoriosta vastaava konetekniikan lehtori Kari Nieminen.
–Sepänkadulta muuton yhteydessä kaikesta tarpeettomasta luovuttiin.
”Sort/sorteeraus” onkin yksi noista 5:stä S:stä. Se tarkoittaa muun muassa sitä että poistetaan tarpeettomat tavarat, ja vapautetaan samalla tilaa.
Samaa sortteerausta on tehty muuallakin, esimerkiksi rakennuslaboratoriossa, jossa laboratoriovastaava Maarit Puurunen kiittelee muutoin tiloja vaikka varastotilaa saisi olla enemmän.
Kupittaan kampuksen uusimman rakennuksen, EduCityn, laboratoriokokonaisuuteen kuuluvat autolaboratorio, hitsaustekniikan, fysiikan laboratorio, pumppaus- ja virtaustekniikan laboratorio, moottori- ja voimalinja laboratorio, akustiikkalaboratorio, psykofysiikan laboratorio, uuden energian laboratorio, virtuaalisuunnittelu laboratorio, protopaja, valmistuslaboratorio, rakennustekniikan laboratorio sekä ja vesi- ja ympäristötekniikan laboratorio.
Sortteeraus, systematisointi, siivous, standardisointi ja seuranta
Alkujaan japanilaisesta autoteollisuudesta lähtenyt, työn tuottavuuden kasvattamiseen tähtäävä ja työtä ”virtaviivaistava” 5S on paljon muuta kuin ”siivousohjelma”. Se on toimintamalli, jolla pyritään vähentämään hukkaa, tarpeetonta toimintaa ja lisäämään työn tuottavuutta työskentelytapoja järkeistämällä. Se on siis osa toiminnan yleistä laatua. Samalla työskentelystä tulee miellyttävämpää.
5S kuuluu laajempaan Lean-ajateluun, jonka keskiössä asiakastarpeen ymmärtäminen, työn tehostaminen ja toiminnan jatkuva parantaminen.
5S osa-alueet ovat:
- Sorteeraus (lajittelu)
– poistetaan tarpeettomat tavarat - Systematisointi (järjestäminen)
– varastointimenetelmät, laitteiden merkitseminen, toiminta-alueiden rajaukset, nimilaput, värikoodaukset ym. - Siivous
– päivittäinen siisteys, laitteiden huolto niin että ovat aina käyttökunnossa - Standardisointi (vakioiminen)
– vakioidaan työskentelutavat ja käytännöt, kuten siivousaikataulu, mitä tehdään työn päättyessä - Seuranta (ylläpito, joskus käytetty nimitystä ”sitoutuminen”)
– jatkuvalla seurannalla (ja sitoutumisella) ylläpidetään saavutettu toiminnan laatu.
Sittemmin on puhuttu myös 6:nnesta S:stä – safety, turvallisuus, joka osin tulee edellisten S:ien seurauksena: viat tulevat helpommin näkyviin siistissä ja hyvin järjestetyssä ympäristössä.
EduCityssä 5S-toimintaperiaate näkyy yleisen siisteyden lisäksi laitteiden ja sijaintien merkitsemisessä lattioihin, samankaltaisten turvamerkintöjen käytössä laboratorioiden ovissa, QR- koodien käyttöönotossa ja yhtenäisissä työasuissa.
Laboratorioiden vastuuhenkilöt kokoontuvat yhdessä säännöllisesti turvallisuus-, lean- ja 5S-asioiden ympärille. Lisäksi on tarkoitus, että muiden laboratorioiden vastuuhenkilöt voisivat säännöllisesti arvioida yhden laboratorion toimintaa ja tehdä kehitysehdotuksia. Jokainen laboratorio pääsee näin vuorollaan auditoitavaksi.
Lean on jatkuvaa kehittämistä eikä se ole koskaan valmis. Opiskelijat tutustuvat lean-toimintatapoihin ja 5S – menetelmään erilaisissa projekteissa, ja omaksuvat samalla laatutyön perusteita, joita tarvitaan jatkossa myös työelämässä.
Lean´ista enemmän: Niklas Modig ja Pär Åhlström 2013: Tätä on lean – ratkaisu tehokkuusparadoksiin.
Kuvat: Martti Komulainen