Micro-credentials can help learners set goals, build confidence and self-regulate learning. These bite-sized learning offers can also offer assistance in…
Tekijät | Authors
Alumni: Hauskasta ideasta kasvoi menestyvä yritys – Muumimukit rahaksi
Myyntityön tradenomeiksi opiskelleet kaverukset saivat opiskeluaikana idean yritykseen, joka tuo muumimukien myyjät ja keräilijät yhteen.
Muutamia vuosia itsensä muumimukeilla elättäneet Joonas Veikkola ja Rasmus Rantanen saivat idean yritykseensä Muumimukit rahaksi vuonna 2014 Turun ammattikorkeakoulun Sepänkadun ajatushautomossa. Rasmus oli aiemmin myynyt vanhempien hänelle keränneet muutamat muumimukit rahoittaakseen opintojaan, ja kertoi hyvästä diilistä Joonakselle.
– Me tultiin saattamaan kahta porukkaa yhteen, keräilijöitä, ja niitä, kenelle mukeja on kertynyt vähän niin kuin niitä oli kertynyt minulle, sanoo Rantanen.
Opintojen aikana muumimukibisnestä pyöritettiin pienimuotoisesti yksityishenkilöinä. Aluksi mukeja etsittiin ja hankittiin vanhalla keinolla: tulostamalla ja jakamalla lappuja kotitalouksiin. Myynti tapahtui internetin huutokauppa-sivustoilla.
– Muistan kun tehtiin päätös, että nyt laitetaan oma verkkokauppa pystyyn. Se oli 2014, et kyllä siinä oli jo vuosi mennyt, muistelee Veikkola.
Hyvin pian toiminnan aloittamisen jälkeen mukaan tuli myös Facebook. Aluksi Facebookissa sivusta tykkäsi pääasiassa kaksikon kavereita, eikä yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta tullut paljoa. Jossain vaiheessa keksittiin kuitenkin keino saada näkyvyyttä.
– Jossain vaiheessa alettiin tehdä arvontoja. Tove Janssonin syntymän satavuotisjuhlan kunniaksi valmistettu Toven Juhla -muumimuki oli niin sanottu ”golden ticket”. Meillä oli kaksi sataa tykkääjää ja seuraavana päivänä kaksi tuhatta. Laitettiin silmälasillinen versio arvontaan ja samaan aikaan iltapäivälehdet uutisoivat miten mukeista on taisteltu jopa fyysisesti, naurahtaa Veikkola.
Muumimukibisnes kukoistaa
Tavallinen työpäivä kuluu muumimukeja pakkaillessa, postittaessa ja sähköposteihin ja puhelimeen vastaillessa. Toinen vaihtoehto on, että päivä kuluu hakiessa mukeja ympäri Suomea, pääasiassa pääkaupunkiseudulta tai Tampereelta.
Yksittäisten mukien hinta on noussut jopa 10 000 euroon, mutta mukien käsittely ei ole silti muuttunut jännittäväksi.
– Enemmän kuumottaa, kun mukit ovat vielä muiden. Omia tavaroitaanhan voi rikkoa mielin määrin, kaksikko nauraa.
Tällä hetkellä yrittäjien elanto tulee muumimukeista ja hommaa riittää. Facebookissa tykkääjämäärä on kasvanut yli 24 000 tykkääjään. Tyytyväisiä asiakkaita on ympäri Eurooppaa. Kesäkuun lopussa uudet toimistotilat vaihdettiin isompiin, sillä tila alkoi käydä ahtaaksi. Kasvu yrittäjillä on yhä mielessä ja muumimukien rinnalle on kehitelty myös hieman erilaista toimintaa, esimerkiksi vuokraamisen saralta.
– Ilman mitään sen kummempaa kehuskelua voidaan sanoa, että tienataan enemmän, kun että oltaisiin menty opiskelujen jälkeen töihin, Veikkola sanoo.
Rohkeasti yrittämään – harkiten
Kysyttäessä miten aiemmat tradenomiopinnot myyntityön koulutusohjelmassa ovat auttaneet yrityksen kanssa, näyttävät yrittäjät mietteliäiltä.
– Vaikea osoittaa sormella, mitä hyötyä jostain alun opinnoista on ollut, mutta tietysti sieltä on aina jotain tarttunut mukaan. Tietysti ainakin se, et ilman opiskeluja me ei tunnettaisi toisiamme, vastataan lopulta hymyillen.
Rasmuksella yritys hyödytti myös opiskeluja, hän teki toiminnallisen opinnäytetyönsä liittyen yritykseen.
Yrittämisestä kiinnostuneille Rasmus sanoo, että kannattaa ehdottomasti lähteä kokeilemaan. Joonas kuitenkin täydentää, että kannattaminen riippuu yritysajatuksesta. Vinkiksi kaksikko ehdottaa tekemään esimerkiksi best-case scenarion, jakamaan tuloksen kymmenellä, ja miettimään, tulisiko sillä toimeen.
– Kuka sen osaa tuomita, onko idea hyvä vai huono. Sanotaan niin, että jos taloudellista riskiä ei ole niin kannattaa kokeilla. Esimerkiksi meillä oli alussa 200 euroa omaa rahaa. Ei ollut pelkoa joutua isoihin velkoihin, summaa Rantanen.
turkulaisia, varaa on myydä