Go to content Go to search

Talk Journal

ISSN 2984-4207

Tekijät | Authors

Kurkistus naisyrittäjän maailmaan digimarkkinoinnin kouluttajana

20.01.2023

Koronapandemia aiheutti meille kaikille monenlaista riesaa. Yrittäjille se saattoi riskeerata koko yrityksen olemassaolon. Koska henkilökohtaiset kohtaamiset olivat niin rajoitettuja, digitaitojen haltuunotto oli viimeistään nyt monille yrittäjille aivan välttämätöntä.

Tähän huutoon vastaa Nyrdi-hanke, jonka päätavoite on torjua epidemian vaikutuksia yli 50-vuotiaiden mikro- ja pk-yritysten naisyrittäjien liiketoimintaan. Yhteensä hankkeessa oli mukana yli 60 osallistujaa. Minä osallistuin hankkeeseen digimarkkinoinnin kouluttajana.

Miten tulla löydetyksi verkossa?

Jokaiselle osallistujalle oli selvää, että läsnäolo verkossa on tärkeää, mutta miten siellä pitäisi olla, jotta tulisi löydetyksi, olikin toinen juttu. Sehän on haastavaa suuremmillekin yrityksille – kilpailu etusivun näkyvyydestä Google-hauissa on todella kovaa. Useimmilla osallistujilla oli omat kotisivut, joillain aloittavilla yrittäjillä kenties vain sometili.

Kilpailu etusivun näkyvyydestä Google-hauissa on todella kovaa

Oli kiinnostavaa niin osallistujille kuin minulle kouluttajanakin tutkia hakukonetyökaluja käyttäen, miten kilpailtuja eri avainsanat ovat, ja millä avainsanoilla voisi koettaa itse erottua ja tulla löydetyksi. Miten tasapainoilla siten, että valitsee avainsanoja, joita kohderyhmä käyttää, mutta jotka eivät ole valtavan kilpailtuja? Miten kivijalassa toimivan yrityksen kannattaa hyödyntää Google My Business -palvelua, jotta lähellä olevat kuluttajat löytävät tiensä ovelle?

Kuva 1. Valmennus II päätös 5.5.2022.

Sisältömarkkinointi sopii erityisen hyvin myös pienyrittäjälle

Sisältömarkkinointi oli yksi teemoista, joita koulutin, muun muassa kustannustehokkuutensa takia. Oiva työkalu sisältöjen kohdentamiseen on ostajapersoona, joka herätti kiinnostusta osallistujien keskuudessa. Kun kohdennus on tehty huolella, on helpompi tehdä sisältöjä, jotka kolahtavat – ja olla läsnä niissä kanavissa, joita kohderyhmä käyttää

Kolahtavien sisältöjen tekeminen on helpompaa, kun kohdennus on tehty huolella

Vilkasta keskustelua syntyi sisältömarkkinoinnin eri keinojen hyödyntämisestä. Osa porukasta koki kirjoittamisen – esim. blogitekstit – omakseen, osalla taas oli jo ennakkoon kokemusta videoiden hyödyntämisestä. Myös vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen herätti aktiivista keskustelua: sitä voi tehdä myös edukkaasti ja luovasti, kun valitsee omalle firmalleen sopivan, vaikkapa mikrovaikuttajan. Google-hakusanamainonta oli monelle osallistujalle uutta. Google Ads -työkalun käyttö on yksinkertaista, mikä oli iloinen havainto monelle osallistujalle.

Ryhmätapaamisten lisäksi yrittäjille järjestettiin myös henkilökohtaisia sparraustunteja

Jokainen yrittäjä sai valita kouluttajan, jonka kanssa voi sopia henkilökohtaisen sparraustapaamisen. Tunnin aikana pystyttiin keskittymään juuri niihin asioihin, jotka askarruttivat yrittäjää eniten. Missä somekanavissa pitäisi olla? Miten lähteä liikkeelle sisältösuunnittelun kanssa? Parikin yrittäjää pohti yrityksensä uudelleenbrändäystä nimenvaihdosta alkaen. Mitkä edut, mitkä haitat, jos vaihtaa yrityksen nimeä?

Aktiivista porukkaa!

Koulutukset kestivät iltaisin neljä tuntia, mikä vaati osallistujilta pitkän työpäivän jälkeen hyvää motivaatiota. Jokaiseen koulutuskertaan sopi sanonta: ”So many things, so little time.” Näin siitä huolimatta, että pyrin valitsemaan ne aiheet, jotka ovat nimenomaan pienyrittäjille oleellisimpia: miten tehdä markkinointia kustannustehokkaasti. Olipa aihe mikä tahansa, oli jollakin yrittäjistä yleensä siitä kokemusta. Kokemusten ja vinkkien vaihto rikasti koulutusta ja omalta osaltaan myös edesauttoi yrittäjiä verkostojen luomisessa. Sain itsekin kuulla kiinnostavia kokemuksia esim. Google analytiikasta, vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä, Google My Busineksestä.

Koulutuksessa kuultiin kokemuksia Google analytiikasta, vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä ja Google My Busineksestä

En voi kuin ihailla mikro- ja pienyrittäjiä. Sen lisäksi, että yrittäjä tekee itse (lähes) kaiken, mitä yrityksen toimintaan kuuluu, luin kurssipalautteesta ilahtuneena, että aikaa oli löytynyt myös siihen, että esimerkiksi sisältösuunnitelma oli jo otettu käyttöön ja hakukoneoptimointia on tehty.

 

Lisätietoa:

Nyrdi-hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto ja sitä toteuttivat yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulu ja Varsinais-Suomen Yrittäjät. Hankkeen valmennusosuus on jo päättynyt, mutta voit tulla mukaan BusinessClubiin, jota on kehitetty hankkeen aikana. BusinessClub-tilaisuus on yhteisöllinen kohtaamispaikka ja verkosto, jossa sinulla on aikaa pysähtyä ja keskustella muiden yrittäjien kanssa. Kevätkauden 2023 BusinessClubeissa keskitytään yrittäjän digihaasteisiin. Tutustu: BusinessClub – Yrittajat.fi

Lue lisää Nyrdi-hankkeesta

Artikkeli on osa Yrittäjyys ja arvonluonti -tutkimusryhmän julkaisuja.

 

What did you think about this article?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *