Micro-credentials can help learners set goals, build confidence and self-regulate learning. These bite-sized learning offers can also offer assistance in…
Tekijät | Authors
Löydettävyys Googlessa ja tarkka kohdentaminen ovat olennaisia pienyrittäjän digimarkkinoinnissa
Erityisesti pienyritykselle on tärkeää, että sen verkkosivut löytyvät hakukoneista, käytännössä Googlesta. Yrityksen verkkosivujen löydettävyys paranee, kun yritys panostaa hakukoneoptimointiin. Tekoäly tekee tuloaan niin hakukoneoptimointiin kuin muuhunkin markkinointiin. Sillä voi luoda esimerkiksi kuvia, joista esimerkkinä ylläoleva kuva. Tekoälyn oikeinkirjoitustaidoissa on vielä toivomisen varaa.
Haku- eli avainsanoista puhutaan paljon, koska mm. niiden avulla yrityksen verkkosivut nousevat esille Googlen maksuttomissa hakutuloksissa. Siksi yrityksen pitää valita oikeat hakusanat. Verkkosivut kannattaa optimoida myös teknisesti, mihin kannattaa käyttää ammattilaisen apua.
Yrityksen verkkosivujen löydettävyys paranee, kun yritys panostaa hakukoneoptimointiin
Lisäksi yritys voi tehdä maksullista mainontaa Google Ads -työkalulla, mikä lisää näkyvyyttä. Digimarkkinointia voi tehdä sosiaalisen median kanavissa maksuttomasti ja maksullisesti sekä maksettujen bannereiden avulla esimerkiksi uutismedioiden sivustoilla.
Meltwaterin ”The State of Social Media 2023” -selvityksen mukaan 46,5 prosenttia yrityksistä aikoo lisätä digimarkkinointiin käyttämäänsä budjettia vuonna 2023. Yritysten käyttämistä markkinointisummista noin 34 prosenttia käytetään sosiaaliseen mediaan.
Määrittele ostajapersoona
Digitaalinen markkinointi aloitetaan kohderyhmän selvittämisestä. Ostajapersoonan määrittely on erinomainen keino osuvaan markkinoinnin kohdentamiseen. Yrityksen ostajapersoonaa ajatellen kannattaa suunnitella hakukoneoptimointi ja haku- eli avainsanat.
Ostajapersoonan määrittely on hyvä aloittaa siten, että yritys miettii ja haastattelee kohderyhmänsä edustajia selvittääkseen, minkälainen on sen tyypillinen ostajapersoona ja mistä digitaalisista kanavista hänet tavoittaa. Kilpailu etusivun hakutulosnäkyvyydestä on kovaa, ja oikeisiin hakusanoihin keskittyminen on hyvin tärkeää. Nämä sanat liittyvät ostajapersoonalle oleellisiin asioihin.
Kun yritys rakentaa ostajapersoonansa huolella, se ymmärtää myös, mitä avainsanoja ostajapersoona käyttää googlatessaan
Kun yritys rakentaa ostajapersoonansa huolella selvittäen, mitkä ovat ostajapersoonan tavoitteet ja pulmat, yritys ymmärtää myös, mitä avainsanoja ostajapersoona käyttää googlatessaan. Tekemällä huolellisen ostajapersoonakartoituksen yritys tietää myös, millaisilla verkkosisällöillä se voi tarjota apua ostajapersoonan pulmiin, ja erottua kilpailijoista.
Koska pienillä yrityksillä on rajallinen määrä resursseja, kannattaa keskittyä asiakkaiden – eli ostajapersoonien – suosituimpiin kanaviin. Kohderyhmien käyttäytyminen muuttuu, joten niitä kannattaa aktiivisesti seurata. Jos asiakkaat eivät enää juuri käytä esimerkiksi Facebookia, ei yrityksen kannata siellä itsekään olla.
Tehosta näkyvyyttä hakusanamainonnalla
Jos yrityksen verkkosivut eivät nouse hakutuloksissa oman sisällön avulla, voi yritys tehostaa mainontaa maksullisella Google Ads -hakusanamainonnalla. Myös Google-mainonnassa hyvät hakusanat ovat tärkeitä. Jokainen klikkaus maksaa yritykselle, joten hyvillä avainsanoilla voi välttää turhat klikkaukset ja saada omille sivuille oikeat kävijät.
Mitä paremmin mainos osuu googlaajan tarpeisiin, sitä laadukkaampi kävijä ja mahdollinen asiakas on yrityksen sivustolle.
Klikkauksen hintaan vaikuttaa moni asia, esimerkiksi se, miten hyvin yrityksen sivusto on hakukoneoptimoitu. Lisäksi hintaan vaikuttaa se, miten kilpailtu avainsana on. Hintaan vaikuttaa myös yrityksen aiempi suoriutuminen mainoskampanjoissa eli se, minkälaista CTR:ää (click through rate) eli klikkiprosenttia mainoksista voi odottaa ja minkälainen on kävijäkokemus laskeutumissivustosta.
Hyvillä avainsanoilla voi välttää turhat klikkaukset ja saada omille sivuille oikeat kävijät
Google Ads -työkalu on maksuton ja helppokäyttöinen ja siinä on mahdollisuus asettaa maksimihinta sille, mitä on valmis maksamaan yhdestä klikkauksesta. Lisäksi kampanjalle voi asettaa päiväkohtaisen budjetin, jolloin koko budjetti ei hupene yhdessä päivässä.
Jos maksimiklikkihinnan vetää tiukaksi, eivät mainokset välttämättä nouse hyville paikoille. Pitää myös seurata ja katsoa, miten mainostekstit toimivat. Kannattaa lähteä aluksi pienesti liikkeelle muutamalla, harkitulla avainsanalla ja testata niitä.
Suunnittele hakusanamainonta oikein
Hakusanamainonnassa kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:
- Millä avainsanoilla yritys haluaa tulla löydetyksi eli millä avainsanoilla yrityksen mainokset tulevat näkyviin. Käyttämällä negatiivisia avainsanoja voi myös sulkea pois haut, joilla ei halua tulla löydetyksi ja välttää näin turhat klikkaukset. Yritysten kannattaa käyttää avainsanatyökaluja, joita on useita erilaisia ja maksuttomia, esim. Google Keyword Planner.
- Mainostekstin määrä on rajallinen. Siitä huolimatta sen pitää herättää huomiota, puhutella asiakasta ja käyttää toimintakehotteita, mitä hänen kannattaisi tehdä. Asiakasta kannattaa kehottaa tarttumaan vaikkapa tarjoukseen.
- Varmista, että kävijä päätyy mainoksesta oikealle laskeutumissivulle.
Usein näkee mainoksia, joita klikkaamalla päätyy esimerkiksi yrityksen etusivulle eikä mainostettuun palveluun. Jos näin käy, potentiaalinen asiakas turhautuu ja saattaa poistua saman tien, ja yritys päätyy maksamaan turhista klikkauksista.
Näkyvyys somessa vaatii aktiivista sisällöntuotantoa
Somessa pitää olla aktiivinen ja tuottaa sisältöä, suositus on monta kertaa viikossa. Usein yrittäjät eivät ehkä tiedä sitä, että sivustojen orgaaninen eli maksuton näkyvyys sosiaalisessa mediassa ei yksinään riitä, koska sivustojen seuraajista vain 1–5 prosenttia ylipäätään näkee postauksia.
Toisin sanoen Metan suosittujen somekanavien, Instagramin ja Facebookin, algoritmit on rakennettu niin, että näkyvyyttä ei saa riittävästi ilman maksullista kampanjointia. Meta on rakentanut kampanjoiden tekemiseen omat työkalut ja kampanjoiden tekeminen on helppoa. Sinne on rakennettu myös tarkat kohdennuskeinot eri kohderyhmille.
Metan suosittujen somekanavien algoritmit on rakennettu niin, että näkyvyyttä ei saa riittävästi ilman maksullista kampanjointia
Lyhyiden videoiden merkitys sosiaalisessa mediassa kasvaa edelleen. TikTok kasvaa yhä merkittävämmäksi somekanavaksi, Meltwaterin tuoreen selvityksen mukaan sen kasvu on 47 % vuonna 2023, ja myös Instagram ja YouTube lisäävät käyttäjämääriään. TikTokiin ei kuitenkaan pelkän trendikkyyden takia kannata rynnätä.
Minkälaista kävijätietoa kannattaa seurata?
Sivuston kävijätiedosta yritys saa tärkeää tietoa, jota voi hyödyntää kampanjoita suunnitellessa. Google Analyticsin kautta saa esimerkiksi tietää, mitä kautta kävijä päätyy sivustolle. Kannattaa seurata myös kävijöiden laatua: lähtevätkö he heti pois, vai tekevätkö he haluttuja toimenpiteitä: tilaavatko he uutiskirjeen, jättävätkö he tarjouspyynnön tai tutkivatko he opasvideoita. Ei siis kannata yksistään seurata esimerkiksi somekanavien omaa statistiikkaa, vaan myös sitä, mitä kävijät tekevät yrityksen sivulle päästyään. Tämän näkee Google Analyticsista.
Mitä enemmän henkilöt viettävät aikaa brändin kanssa, sitä todennäköisemmin he päätyvät asiakkaiksi
Mitä enemmän henkilöt viettävät aikaa brändin kanssa, sitä todennäköisemmin he päätyvät asiakkaiksi. Yrityksen kannattaakin pyrkiä keräämään tietoa kävijöistään. Arvokkainta tietoa on se, joka perustuu kävijän omaan suostumukseen. Se saadaan, kun häntä pyydetään esimerkiksi lataamaan opas tai tilaamaan uutiskirje. Tämän tiedon merkitys korostuu koko ajan, ja se kertoo siitä, että kävijä on sitoutunut yritykseen.
Entäpä tekoälyn vaikutus yrityksen löydettävyyteen ja markkinointiin?
Yritykset hyödyntävät tekoälyä jo nyt, ja varmaa on, että sen merkitys vain kasvaa, myös markkinoinnissa. Tekoälyä voi hyödyntää jo nyt apuna esimerkiksi hakukoneoptimoinnissa, mutta se ei poista SEO-osaamisen tarvetta yrityksistä. Mielenkiintoista on myös seurata, miten tekoälyn kehitys vaikuttaa Googlen ylivoimaan hakukoneissa: se on jo nyt hiukan menettänyt asemiaan Microsoftin Bingille, joka on tuonut hakuunsa tekstipohjaisen tekoälyn. (Linna 2023.)
Tekoälyä voi käyttää myös lukuisiin muihin tarpeisiin, esimerkiksi kuvien luontiin, mistä esimerkkinä ovat tässä artikkelissa käytetyt kuvat.
Lähteet:
Linna, T. 2023. Tekoäly ja hakukoneoptimointi: Kuinka tekoäly tulee vaikuttamaan SEO-työhön ja hakutoimintoihin? Viitattu 12.12.2023. Osoitteessa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/tekoaly-ja-hakukoneoptimointi
Meltwater 2023. State of Social Media – miten sosiaalisen median markkinointi kehittyy vuonna 2023? Viitattu 10.12.2023. Osoitteessa: https://www.meltwater.com/fi/blog/miten-sosiaalisen-median-markkinointi-kehittyy-tutkimus
—
Artikkeli on osa Yrittäjyys ja arvonluonti -tutkimusryhmän julkaisuja.