Varsinais-Suomen viisi korkeakoulua tuovat maakuntaan merkittävän määrän osaamista, jonka merkitys on keskiössä koko maamme tulevaisuuden rakentamisessa. Suomen pisimmät yliopistoperinteet ja…
Tekijät | Authors
Lisää bisnestä R2B:llä
Business Finlandilla on useita potentiaalisia rahoitusmahdollisuuksia ammattikorkeakouluille ja niiden kumppaniyrityksille. Ylivoimaisesti käytetyimmät työkalut vuosina 2018–2023 ovat olleet Co-Innovation ja Co-Research, mutta etenkin LAB- sekä Turun, Tampereen ja Kajaanin ammattikorkeakoulut ovat löytäneet myös Research to Businessin (R2B) tarjoamat mahdollisuudet.
R2B-rahoitus on tarkoitettu oman tutkimuslähtöisen tuote- tai palveluidean kaupallistamiseen tai kaupallistamista tukevaan soveltavaan tutkimukseen. Business Finlandin ohjeiden mukaan R2B-rahoitusta kannattaa hakea silloin, kun tiimillä on ajatus idean kaupallisesta toimivuudesta, tutkimusorganisaation tuki, liiketoiminnalla mahdollisuus menestyä ja kaupallistamisoikeudet ovat selvillä.
Turun ammattikorkeakoulu on ollut 2018–2023 LAB-ammattikorkeakoulun jälkeen toiseksi eniten R2B-rahoitusta saanut ammattikorkeakoulu.
Turun ammattikorkeakoulu on hakenut rahoitusta kymmeneen R2B-hankkeeseen ja kahdeksan hakemusta on hyväksytty. Kuusi projekteista on jo päättynyt. Tähän mennessä viisi on edennyt pidemmälle kaupallistamisprosessissa, ja vuonna 2024 Turun ammattikorkeakoulussa käynnistyy kaksi uutta R2B-hanketta. Tietotekniikka ja kemiantekniikka ovat olleet Turun ammattikorkeakoulussa useimmiten tätä rahoitusta saaneet alat.
Turun ammattikorkeakoulun onnistumisen avaimet rahoitushauissa
Turun ammattikorkeakoulun onnistumisen takana on selkeä prosessi tutkimuksessa syntyneiden ideoiden kaupallistamiseen.
Sen pohjana on ammattikorkeakoulun hallituksen strateginen näkemys, että julkisella rahoituksella tehtyjä kaupallistamiskelpoisia ideoita on turha jättää pölyyntymään korkeakoulun tiedostoihin. Näin ollen Turun ammattikorkeakoulun tavoitteena ei ole oman taloudellisen hyötynsä maksimointi vaan tutkimustulosten siirtyminen markkinatuotteiksi.
Toinen keskeinen osio on kaupallistamisoikeuksista sopiminen riittävän aikaisessa vaiheessa. Turun ammattikorkeakoulussa on määritelty yhteistoiminnallisesti periaatteet, joiden mukaan yksittäiset työntekijät ja projektikumppanit saavat hyötyä ideoiden kaupallistamisesta.
Kolmas elementti on tutkimusideoiden systemaattinen läpikäynti ja potentiaalisten ideoiden nostaminen R2B:hen tai muuhun kaupallistamisprosessiin. Kaikki tutkijat eivät ole kiinnostuneita omien ideoidensa kaupallisista mahdollisuuksista tai siitä liiketoimintatyöstä, mitä projektit vaativat. Tällöin heille pyritään etsimään tueksi kokeneita kaupallistamisosaajia, jotka usein myös omalla yrittäjäriskillään sitoutuvat projektiin.
Lisää laadukkaita hakemuksia rahoituksen nostamiseksi
Turun ammattikorkeakoulun kokemusten perusteella on helppo suositella R2B-rahoituskanavan käyttöä laajemminkin ammattikorkeakouluille. Vähintään se mahdollistaa ideoiden kehittämisen kaupallisiksi aihioiksi ja parhaimmillaan tuloksilla voi olla näkyvää vaikutusta Suomen menestykselle tulevina vuosikymmeninä.
Ylipäätään Business Finland tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia ammattikorkeakouluille. Kokonaisuutena ammattikorkeakoulut käyttävät Business Finlandin rahoituksia edelleen suhteellisen vähän, noin kymmenen prosenttia yliopistojen käytöstä. Mahdollisuuksia ammattikorkeakouluilla olisi paljon enempäänkin. Suomen tavoitteet TKI-työn lisäämisestä nojaavat pitkälti pienten ja keskisuurten yritysten tekemän kehitystyön kasvamiseen.
Ammattikorkeakouluilla on erittäin hyvät kontaktit toiminta-alueidensa pk-yrityksiin, joten älykkäillä kumppanuuksilla olisi mahdollista kasvattaa merkittävästi molempien osapuolten saamaa rahoitusta.
Turun ammattikorkeakoulun lisäksi muutkin ammattikorkeakoulut ovat menestyneet hyvin rahoitushauissa. Vuosina 2018–2023 ammattikorkeakoulut tekivät yhteensä 121 hakemusta, joista läpi meni 72 prosenttia. Paras tapa nostaa Business Finlandilta saatua rahoitusta onkin luoda lisää laadukkaita hakemuksia, joko yhdessä paikallisen yrityskentän kanssa tai oman tutkimustyön kaupallistamiseksi.
Artikkeli on julkaistu Business Finlandin blogissa 10.6.2024.
Artikkeli on osa Yrittäjyys ja arvonluonti -tutkimusryhmän julkaisuja.