Go to content Go to search

Talk Podcast

Tekijät | Authors

Taideakatemian ystävät, jakso 1: Musiikkialan koulutus tuottaa osaamista, jolle on kysyntää muillakin aloilla

12.02.2025

Soitonopettajan työ ei välttämättä rajoitu enää pelkkään yksilöopetukseen, sillä musiikin alalla työtehtävät muuttuvat ja monipuolistuvat. Joustavalle, ennakkoluulottomalle ja ahkeralle tekijälle avautuu yhä enemmän uudenlaisia mahdollisuuksia.

Taideakatemian musiikkipedagogiikan alumni Hanna -Viola Miettinen elää ammatillista unelmaansa tuoreena Turun konservatorion sellonsoiton lehtorina. Työ on inspiroivaa ja palkitsevaa.

Soitonopettajan työ on muuttunut viime vuosina, sillä asiakaskunta on monipuolistunut. Esimerkiksi moni aikuinen haluaa vetreyttää uudestaan vanhat soittotaitonsa ja alkaa harrastaa soittamista uudestaan. Soitonopettajan työ on myös muuta kuin pelkkää yksilöopetusta. Yhteissoitto ja projektit tuovat iloa arkeen. Myös muun muassa teknologia ja digitaalinen markkinointi ovat laajentaneet työnkuvaa. Hanna-Viola kannustaakin katsomaan alaa ”laatikon ulkopuolelta” ja olemaan valmis erilaisiin ja uusiin tehtäviin myös musiikkipedagogina ja muusikkona.

Hanna-Viola muistelee Taideakatemian musiikkipedagogiikan opintoja inspiroivina ja monipuolisina. Hienoa oli, että oman pääinstrumentin sekä pedagogiikan opinnot olivat opiskelun tärkein osa. Myös yhteissoitto, oopperaproduktiot ja harjoittelujaksot Turun filharmonisessa orkesterissa olivat tärkeitä, innostavia ja kannustavia kokemuksia nuorelle muusikolle.

Taideakatemian ystävät -podcastissa tavataan Taideakatemiasta valmistuneita alumneja ja kuullaan heiltä työelämän iloista ja haasteista, oppimisesta ja oivalluksista sekä tulevaisuuden näkymistä. Podcastin ensimmäisessä jaksossa lehtori Johanna Vaaherkumpu keskustelee Hanna-Viola Miettisen kanssa. Kuulemme ajatuksia työkentältä, muistelemme vähän menneitä ja katsomme vahvasti tulevaan.

Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian musiikkipedagogiikan koulutus on kevään yhteishaussa 11.—25.3.2025.

 

Jakson litterointi.

What did you think about this article?