Tiedämme, että tekoälyä on kaikkialla. Se on mukana myös nykyaikaisessa rekrytointiprosessissa. Mutta mikä on tekoälyyn pohjautuvien sovellusten ja ohjelmien arvo…
Tekijät | Authors
Tekoäly avaa uusia ovia oppimisessa – ja sulkee vanhoja perässään
”Digirohkeus tarkoittaa itseluottamusta, jonka avulla ihminen uskaltaa kokeilla ja ottaa käyttöön uusia tai päivittyneitä digitaalisia laitteita ja palveluita tai kehittyä niiden käytössä.” (Digi- ja väestötietovirasto, Digitaitoraportti 2022.)
Julkaistessaan digitaitoraporttinsa vuoden 2022 lopulla Digi- ja väestötietovirasto nosti esille merkittävämmän käsitteen kuin ehkä arvasikaan – digirohkeuden. Samoihin aikoihin ChatGPT:n julkaisu asetti organisaatiot ja ihmiset uuden äärelle. Tekoälysovelluksia julkaistiin lyhyellä aikavälillä moniin käyttötarkoituksiin. Olimmeko opetusalalla valmistautuneita ja vastasimmeko muutokseen digirohkeudella vai digipelolla?
Turun ammattikorkeakoulun osalta suhtautuminen tekoälyyn on ollut selkeä jo alkumetreiltä. Kannustamme tekoälyn hyödyntämiseen, sillä näemme tekoälysovellukset työelämän työkaluina ja tekoälyn hyödyntämisen yhtenä tulevaisuuden työelämän perusvalmiutena. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE julkaisikin toukokuussa 2023 kansalliset kannustavaan sävyyn laaditut suosituksensa ammattikorkeakouluille tekoälyn hyödyntämiseen organisaatio-, opettaja- ja opiskelijatasolla.
Pohdittaessa tarkemmin eri vaihtoehtoja oppilaitoksen ja opettajan kannalta törmätään merkittävään ongelmaan. Mikäli tekoälysovellusten käyttö opinnoissa haluttaisiin kieltää, pitäisi sitä pystyä myös valvomaan. Valvontaa voidaan toki tehdä tietyllä tasolla valvotuissa ympäristöissä, mutta modernissa ajasta ja paikasta riippumattomassa opiskelussa on valvonta lähes mahdotonta. Opettajalla onkin eri vaihtoehtoja ohjeistaa tekoälyn käytöstä opintojaksoillaan, kuten ARENEn suosituksissakin on kuvattu (kuva 1). Koska kieltämistä on mahdoton valvoa aukottomasti, on syytä mahdollistaa käyttö, sekä kehittää osaamista ja toimintatapoja vastaamaan uuden teknologian tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Tämä on myös ainoa tapa pysyä ajan hermolla ja kehittyä muuttuvan maailman mukana.
Kuva 1. Kolme eri tapaa, joilla opettaja voi ohjeistaa opiskelijoille tekoälyn käytöstä kurssillaan (ARENEN suositukset).
ChatGPT:n mahdollisuuksiin tarttuivat ensimmäisinä opiskelijat ja ottivat etumatkaa opettajiin. Turun AMK:ssa syksyllä 2023 tehdyn kyselyn perusteella opiskelijat ovat käyttäneet tekoälysovelluksista pääosin ChatGPT:tä. Yleisimpiä käyttökohteita opiskelijoilla olivat
- tiivistäminen, tekstin analysointi ja uudelleenkirjoittaminen,
- ideointi tai tekstin luonnostelu,
- vieraskielisen tekstin muokkaaminen tai kääntäminen,
- opettajan tehtävänannon tai termistön selkeyttäminen,
- tiedonhaku, sekä
- koodaaminen tai koodaamiseen liittyvien ongelmien selvittäminen.
Kolme ensimmäistä käyttökohteista nousivat esille myös kysellessämme henkilökunnan kokeiluista elokuussa 2023. Kyselyjen tuloksissa ei nouse esille se valitettava tosiasia, että tekoälyä on myös käytetty apuna opetusalalla perinteisiin tehtävänantoihin vastattaessa. Tekoälyn vastauksia on myös muokkaamatta palautettu eikä tekoälyn tuotoksiin ole suhtauduttu tarvittavalla kriittisyydellä. Opettajat havahtuivat tilanteeseen alkaessaan saada tehtävänantoihinsa tekoälyn tuottamia vastauksia, mikä romutti perinteiset toimiviksi koetut tavat toimia.
Moni Turun AMK:n opettaja on aktiivisesti pyrkinyt muuttumaan maailman mukana ja käyttänyt tekoälyä osana opintojaksojaan. Käyttökohteita Turun AMK:ssa ovat mm.
- opetusmateriaalien ja tuntisuunnitelmien laatiminen,
- tehtävänantojen ja koetehtävien laatiminen ja testaaminen,
- koodaus, koodikatselmointi ja koodin dokumentointi,
- visuaalisen viestinnän harjoittelu tekstistä kuviksi -toimintojen avulla,
- verkkokurssin oppimateriaalien kirjoittaminen selkokielelle,
- yhteenvetojen laatiminen opiskelijoiden vastauksista, sekä
- suomi toisena kielenä opetuksessa keskustelut tekoälyn kanssa.
Organisaatiotason linjausten puuttuessa tai ollessa epäselviä on hankala kannustaa tekoälyn hyödyntämiseen tai myöskään syyttää väärinkäytöksistä. Elokuun 2023 henkilöstön kehittämispäivässä suurimmaksi kehittämistarpeeksi nousikin tekoälyn hyödyntämisen ohjeistus ja tuki. Tarpeeseen vastattiin, ja syksyllä 2023 laadittiin ARENEn suositusten pohjalta huoneentaulumainen ohjeistus tekoälyn hyödyntämiseen (kuva 2), sekä kehitettiin yksityiskohtaisempia ohjeita niin opettajille, TKI-toimijoille kuin opiskelijoille.
Kuva 2. Turun AMK:n ohjeistus tekoälyn hyödyntämiseen.
Tekoälyn uhkakuviin liitetään välillä kysymys ”Tekeekö tekoäly opettajasta tarpeettoman?”. Vastaus on mielestäni kaksijakoinen. Ei tee, mikäli hyväksymme maailman muuttumisen, osaamme delegoida osan perinteisistä työtehtävistämme tekoälylle ja mukautamme opetuksen suunnittelua ja toteutusta sen mukaisesti. Tekee, mikäli emme avaa ovia ympärillämme muuttuneeseen maailmaan ja astele sinne digirohkein askelin.
Myöskään ammattikorkeakoulujen käytännönläheistä oppimisotetta ei tekoäly korvaa, joten osallistavilla ja vuorovaikutteisilla työelämälähtöisillä oppimisympäristöillämme ja -menetelmillämme on edelleen paikkansa. Hyödyt työn tehostamisessa ovat kuitenkin ilmeiset, joten hyödynnetään mahdollisuudet ja vapautetaan aikaa luovuudelle, ohjaukselle ja vuoropuhelulle – ihmiseltä ihmiselle.
Artikkelin pääkuva: Firefly
Artikkeli on julkaistu Turun AMK:n vuoden 2024 sidosryhmäjulkaisu Talk Magazinessa ”Oppimista muuttuvassa maailmassa”.