Oletko koskaan miettinyt miltä äänesi tuntuu sisäisesti? Entä millaisia mielikuvia sinulla on siitä, millainen äänesi on ulkoisesti? Äänifasilitaatio on kahdenkeskinen…
Tekijät | Authors
SuperCollider-ohjelmointikieli kokeellisen musiikin ja äänitaiteen välineenä
SuperCollider on ääniohjelmoijien suosima ohjelmointikieli. Se on pienen piirin suosima työkalu, joka soveltuu esimerkiksi äänitaiteen tekemiseen. Sen tulevaisuutta on vaikea ennustaa, sillä se on kehittynyt pitkälti spontaanisti vapaaehtoisessa kehittäjäyhteisössä.
Turun ammattikorkeakoulun Taiteen uudet kontekstit Master School -koulutuksen opinnäytetyössäni haastattelin neljää henkilöä, jotka käyttävät tai ovat käyttäneet ääniohjelmointiin soveltuvaa SuperCollider-ohjelmointikieltä taiteellisen työnsä tukena. Haastateltavat olivat Kirsi Ihalainen, Joonas Siren, Jusu Vehviläinen ja Ellen Virman. Haastateltavista Siren, Vehviläinen ja Virman käyttävät SuperCollideria kokeellisen musiikin tekemiseen. Ihalainen on tehnyt SuperColliderilla äänitaidetta.
Joonas Siren tekee musiikkia nimellä Forces. Ellen Virman tekee musiikkia nimellä Eilien. Jusu Vehviläinen muodostaa veljensä kanssa Pink Twins -nimisen duon, joka tekee musiikkia ja mediataidetta. Kirsi Ihalainen on keskittynyt luonnon ja eläinten ääniä hyödyntävään äänitaiteeseen.
Olen itse käyttänyt SuperCollideria vuodesta 2012. Käytän sitä improvisoiduissa musiikkiesityksissäni ja taiteellisissa äänitöissäni.
SuperCollider-kieli
SuperCollider on James McCartneyn kehittämä reaaliaikainen ohjelmointikieli algoritmisäveltämiseen ja generatiivisen musiikin tekemiseen. Kieli on kehitetty puhtaasti ääniohjelmointia varten, eikä sillä ole muita käyttötarkoituksia. SuperCollider on lausekielinen ohjelmointikieli, joka muistuttaa syntaksiltaan eli lauseopiltaan SmallTalk-kieltä.
SuperColliderissa ei ole graafista käyttöliittymää, mutta ohjelmointiympäristö tarjoaa välineet graafisen käyttöliittymän rakentamiseen. SuperCollider on ilmainen kieli, ja se on ladattavissa yleisimmille käyttöjärjestelmille. Ohjelmointiympäristöä kehitetään vapaan lähdekoodin ideaalin mukaisesti eli periaatteessa kuka tahansa voi osallistua SuperColliderin kehittämiseen, jos hänellä on tarvittavat ohjelmointitaidot.
Oma saarekkeensa
Haastatteluaineistoni perusteella SuperCollider-ohjelmointikieli voidaan nähdä omana saarekkeenaan. Kyseessä on suhteellisen pienen käyttäjäyhteisön ohjelmointikieli, jonka ympärille on muodostunut oma alakulttuurinsa.
Opinnäytetyöni haastatteluissa SuperCollideria kuvataan ’instrumentinrakennustyökaluksi’.
Haastatteluaineistoni perusteella SuperCollider on mahdollistanut livekoodauksen yhtenä kokeellisen musiikin tekniikoista. Livekoodauksessa ääniohjelmoija luo ääntä kirjoittamalla koodia livetilanteessa. Yksi yleisimpiä livekoodausvälineitä on SuperColliderin lisäosa TidalCycles.
Aineistoni perustelleen ääniohjelmoijat ovat ennen SuperCollideria tutustuneet muihin ääniohjelmointikieliin, kuten Max/MSP:hen tai Pure Dataan. Edellä mainitut kielet ovat visuaalisia ohjelmointikieliä, ja SuperCollider eroaa niistä siinä, että SuperCollider on lausekielinen ohjelmointikieli. Muita lausekielisiä ääniohjelmointikieliä on SuperColliderin lisäksi esimerkiksi Csound ja ChucK.
SuperColliderin opettaminen ja oppiminen
Suomessa SuperCollider-ohjelmointikielen opetus on keskittynyt pääkaupunkiseudulle ja Sibelius-Akatemiaan. Lisäksi Algorave Helsinki -ryhmä on järjestänyt livekoodaukseen keskittyneitä työpajoja Keskustakirjasto Oodissa. Viime vuosina SuperColliderin opetus on demokratisoitunut esimerkiksi Eli Fieldsteelin YouTubessa julkaistujen tutoriaalien ansiosta.
Haastatteluaineistoni perusteella minulle on jäänyt käsitys, että SuperColliderin opettelu on pitkä ja haastava prosessi, eikä kieltä myöskään suositella ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi.
Toisaalta kieli myös imee mukaansa. Siitä on monelle tullut monelle tärkeä työkalu ja itseilmaisun välinä.
Opettelin itse SuperColliderin lukemalla internetistä tutoriaalisivuja ja tekemällä Eli Fieldsteelin videotutoriaaleja. Oppimisprosessi ei ollut helppo eikä nopea, mutta olen pystynyt tekemään SuperColliderilla asioita, joihin ei ehkä muuten olisi ollut mahdollisuutta.
SuperColliderin käyttö taiteessa
SuperCollider-kielen ympärille on kehittynyt aktiivinen ja kansainvälinen kehittäjäyhteisö, joka tekee yhteistyötä taiteilijoiden kanssa. Osa kielen kehittäjistä on myös itse taiteilijoita.
Haastatteluaineistoni perusteella SuperCollider on tehokas ohjelmointikieli äänitaiteen ja kokeellisen musiikin tekemiseen.
SuperCollider-kielen integrointi muihin järjestelmiin kuten pelimoottoreihin on vaikeaa. Kielen kaupallinen käyttö on vähäistä. Toisaalta SuperCollider ilmaisena vapaan lähdekoodin järjestelmänä tarjoaa äänestä kiinnostuneille taiteilijoille hyvän ja huokean työkalun.
SuperCollider-kielellä on aktiivinen ja kansainvälinen käyttäjäyhteisö. Kieltä kehitetään vapaa-ajalla ja ilmaiseksi. SuperColliderin kehittäjiä on työllistynyt ääniohjelmointiyrityksiin, mikä on tarkoittanut sitä, että kehittäjät jättävät SuperColliderin kehittämisen ja keskittyvä uuteen palkkatyöhönsä.
Opinnäytetyöni on tuonut esille kokemuksellisen puolen, joka liittyy ohjelmointiin. SuperColliderin parissa työskentelyä kuvataan rauhoittavaksi prosessiksi. Ohjelmointikielen valinta ei välttämättä aina liity kielen tehokkuuteen tai käytännöllisyyteen, vaan kysymys voi olla työn kulusta ja henkilökohtaisista mieltymyksistä.
SuperColliderilla tehtyä musiikkia
Atte Häkkinen: https://attehakkinen.bandcamp.com/track/02022020
Eilien, Digital Lovers: https://genot.bandcamp.com/album/digital-lovers
Forces, Epoch: https://ginandplatonic.bandcamp.com/album/epoch
Pink Twins: https://pinktwins.bandcamp.com/
Lisätietoja
Kirsi Ihalaisen kotisivut: https://kirsiihalainen.com/
Eli Fieldsteelin tutoriaalisivut: https://youtu.be/yRzsOOiJ_p4
SuperColliderin kotisivut: https://supercollider.github.io/
Atte Häkkinen (2021) Se on vähän semmoinen oma saarekkeensa – SuperCollider-ohjelmointikielen käyttö suomalaisessa kokeellisessa musiikissa ja äänitaiteessa. Opinnäytetyö (YAMK). Turku: Turun ammattikorkeakoulu.