Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Potkua yrittäjyyteen BisnesAkatemiasta

15.03.2021

Yrittäjyyttä oppii ryhtymällä yrittäjäksi sekä saamalla vertaistukea, kokeneiden mentoreiden evästystä ja hyppysellisen teoriaa. Turun AMK:n BisnesAkatemia on tarjonnut yrittäjyysoppia ja koulinut nuoria yrittäjätaimia jo liki 10 vuotta.

HotDogit höyryävät helmikuisella Turun torilla. Nuoret miehet touhuavat myyntikärryn sisällä. Valmisteluja ja koemaistamisia ennen kuin myynti avataan.

Ei sentään itse street food -yrityksen tuotetta, vaan yritys- ja myyntikonseptia on kehitelty BisnesAkatemian osuuskunnan opiskelijatyönä. Nyt sitä testataan helmikuun aurinkoa tulvivalla torilla.

Turun AMK:n BisnesAkatemian yrittäjyyden opiskelua – teoriaa ja käytäntöä yhdistäen – on takana liki 10 vuotta. Vuosittain BisnesAkatemian käytännönläheisen suuntautumisen valitsee 50-60 liiketalouden opiskelijaa.

Lähellä työelämää

– Tosi lähellä työelämää. Saa ottaa itse vastuuta. Vapaamuotoisempi ja saa toteuttaa itse projekteja. Saa kontakteja ja työelämäkokemuksia. Voi tehdä työtä muiden kanssa. Oikeaa tekemistä.

Näin arvioivat itse opiskelijat BisnesAkatemiasta saamaansa oppia. Arvioissa korostuvat itsenäisyys, vastuun ottaminen ja yhdessä tekeminen.

Opiskelu ei ole vain tekemistä vaan myös liiketoiminnan perusteita ja yrittämisen teoriataustaa opiskellaan.

– Kun korkeakoulussa ollaan, tulee opiskelussa tarjota riittävä teoriatausta. Teorian ja käytännön tekemisen balanssia jatkuvasti pohditaankin, toteaa yrittäjyyden ja myynnin koulutus- ja tutkimuspäällikkö Jaana Kallio-Gerlander.

Jaana Kallio-Gerlander yhdessä lehtori Päivi Killströmin kanssa käynnistivät BisnesAkatemian toiminnan vuonna 2011. Vaikutteita haettiin muun muassa USAn yliopistojen yritysopiskeluympäristöistä.

Vaikutteita haettiin muun muassa USAn yliopistojen yritysopiskeluympäristöistä.

Aluksi kahdella opiskelijatiimillä startannut BisnesAkatemia painottui liiketoimintaosaamiseen, myöhemmin konsepti jalostui yrittäjyyden suuntaan.

– Keskeistä on lisätä paitsi ymmärrystä yrityksen toiminnan eri osa-alueista, myös rohkaista oman luovuuden käyttöön, kiteyttää Jaana Kallio-Gerlander.

– Opiskelijayritysten ja -tiimien pitää haastaa itseään yhä parempiin tuloksiin. Tarkoitus on ottaa aina vähän liian suuret saappaat ja huomata täyttävänsä ne pian, Päivi Killström jatkaa.

BisnesAkatemian opiskelijat pitävät opiskelumuodosta. Täällä saa jo opiskelujen aikana kontakteja ja työelämäkokemusta. Työtä tehdään yhdessä muiden kanssa.

Nelivedolla yrittäjäksi

Toisena opiskeluvuotenaan BisnesAkatemian opintosuuntauksen valinneet opiskelijat tiimiytyvät ja perustavat osuuskuntamuotoisen yrityksen, joka haalii toimeksiantoja yrityksiltä ja yhteisöiltä, ovat ne sitten liiketoiminnan kehittämistä, markkinointia, tuoteselvityksiä, markkinatutkimuksia, viestintää tai jopa oman tuotteen lanseeraamista. Opiskelijayritykset pyörivät opintojen loppuun. Lähteepä opiskeluvaiheen osuuskunnista monesti liikkeelle myös start-up-yrityksiä.

Yritystoiminnan ohessa opiskellaan teoriaa, luetaan, saadaan valmennusta.

Oppimisen mallia kutsutaan BisnesAkatemiassa ”nelivetomalliksi”, jonka ”pyörät ovat treenit, lukupiirit, opiskelijan henkilökohtainen oppisopimus sekä projektit ja liiketoiminta.

Teemakohtaisia treenejä vetää opiskelija vuorollaan, aiheen on jokin ajankohtainen yrittäjyys- tai liiketoiminta-aihe. Lukupiireissä jaetaan tietoa, keskustellaan ja muodostetaan yhteistä näkemys. Oppimissopimuksessa opiskelija asettaa itselleen tavoitteita ja keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi.

Oppimisen mallia kutsutaan BisnesAkatemiassa ”nelivetomalliksi”, jonka ”pyörät ovat treenit, lukupiirit, opiskelijan henkilökohtainen oppisopimus sekä projektit ja liiketoiminta.

Koko nelivetomallin ytimessä on varsinainen osuuskuntien kautta toteutuva liiketoiminta, todellinen yrittäjyyden oppimis- ja testiympäristö. Siellä opiskelijat testaavat opittua, vaikkapa sitä street food -yrityksen liiketoimintakonseptia.

Liiketoiminta ei ole simulointia vaan todellista liiketoimintaa.

Opiskelijatiimit tekevät suunnitelman siitä, miten saadaan yritys liikkeelle ja sille liikevaihtoa ja toimivia projekteja, kuvailee tiimien valmentajana työskentelevä Marita Nummi-Wikström.

Kulttuurista kirjavuutta ja rikkautta ovat tuoneet maahanmuuttajat, joiden vetämänä käynnistyi vuonna 2018 kaksi osuuskuntaa.

Valmentaja purkaa ajatusjumeja

BisnesAkatemian oppimisen tukena ammatillisessa kehittymisessä ovat valmentaja-opettajat.

– Valmentaja kiteyttää ja syventää oppimista, saattaa opiskelijat tiedon lähteille sekä purkaa ”ajatusjumeja”. Hänellä täytyy myös olla ymmärrystä, milloin puuttua ja milloin olla puuttumatta opiskelijoiden työskentelyyn, kuvailee valmentaja Päivi Killström.

Valmentajat antavat myös palautetta, vaikka opiskelijaa ja tiimiä kannustetaan reflektoimaan myös itse omaa oppimistaan.

Dialogia ja tiimioppimista

BisnesAkatemia on ollut ponnahduslauta monelle yrittäjyyteen. Jo noin 750 bisnesammattilaista on käynyt läpi koulutusputken.

– Dialogi ja tiimioppiminen. Ja toisaalta se, että heräsi oppimisen nälkä. Näin jälkikäteen arvioituna tuntuu, että silloin oli ja on oppimisen matkassa. Näin kuvailee saamaansa oppia yrittäjäksi jo opintojensa aikana siirtynyt Joonas Laine.

Laine perusti opinnäytetyövaiheessa tiimivalmennusyrityksensä, Reveiller Oy:n. Lankoja hänellä on myös sovellusyritys Topaasiaan, joka kehittää pelillisiä ratkaisuja tiimien kehityssessioihin, projektipalavereihin ja muutostilanteisiin.

Mihin suuntaan BisnesAkatemiaa ollaan kehittämässä?

Olisi innostavaa rakentaa BisnesAkatemiasta eri alojen opiskelijoiden yritysoppimisympäristö

– Monialaisuutta on pyrkimys lisätä. Joitain yksittäistapauksia lukuunottamatta BisnesAkatemia on toistaiseksi ollut liiketoiminnan opiskelijoiden oppimisympäristö. Olisi innostavaa rakentaa BisnesAkatemiasta eri alojen opiskelijoiden yritysoppimisympäristö, koulutus- ja tutkimuspäällikkö Jaana Kallio-Gerlander visioi.

Artikkeli on julkaistu myös Talk Yrittäjyys magazine 2021 -lehdessä.

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *