Siirry sisältöön Siiry hakuun

Talk Journal

ISSN 2984-4207

Tekijät | Authors

Asiakaskokemuksen kehittäminen käytännössä – Turun ammattikorkeakoulun asiakaskäyttäytymislaboratorio toi oppimiseen uusia ulottuvuuksia

11.12.2025

Asiakaskokemus on yrityksille jatkuvasti tärkeämpi kilpailuvaltti.  Rajattomien vaihtoehtojen ja alati kiristyvän kilpailun maailmassamme menestyksellä erottautuvat ne yritykset, jotka pystyvät vastaamaan asiakkaan tarpeisiin yksittäisen ongelman ratkaisemisen lisäksi tunnetasolla. Asiakaskokemuksen kehittäminen ei ole arvausleikkiä, vaan asiakaslähtöistä toimintaa nykyteknologiaa hyödyntäen.

Myönteisen asiakaskokemuksen tuottamisen tavoitteena on luoda pitkäaikaisia, molempia osapuolia hyödyttäviä asiakassuhteita. Asiakaskokemus on aina hyvin henkilökohtainen ja sitoutunut, positiivisen asiakaskokemuksen saanut asiakas on kullanarvoinen yrityksen menestyksen kannalta. Asiakaskokemuksen kehittämiseen ja johtamiseen keskittyvä opintojakso kiinnosti Turun AMK:n Master-opiskelijoita ja osoittautui erittäin hyödylliseksi tämän päivän ja tulevaisuuden osaamistarpeiden täyttäjänä.

Asiakaskokemus syntyy asiakaspolun kosketuspisteistä

Asiakaskokemukseen vaikuttavina tekijöinä voidaan erottaa asiakkaan kulkemalla polulla asiointia edeltävät, asioinnin aikaiset ja asioinnin jälkeiset kosketuspisteet (Jain, ym. 2017). Myönteinen asiakaskokemus ei ole siis vain jokin yksittäinen tapahtuma tai asiakaspolun kosketuspiste, vaan dynaaminen kokonaisuus, jossa asiakkaan aiemmilla kokemuksilla on vaikutusta tuleviin kokemuksiin (Reitsamel & Becker, 2024).

Jos yritys ei tiedä, millaisia vaiheita asiakkaan polulla on, jää asiakkaan kokemus tuurin ja yksittäisten tapahtumien varaan.

Vaikuttavuus syntyy yrityksen toiminnan kannalta merkityksellisten asiakaspolun kosketuspisteiden tunnistamisesta ja linkittämisestä yhteen. Jos yritys ei tiedä, millaisia vaiheita asiakkaan polulla on, jää asiakkaan kokemus tuurin ja yksittäisten tapahtumien varaan.

Asiakkaan tarpeiden ja arvojen tunteminen on avain asiakaskokemuksen kehittämiseen

Arvoristiriita tai asiakkaan kokema tarpeiden sivuuttaminen, voivat johtaa jo asiakaspolun alkuvaiheessa siihen, että asiakas niin kutsutusti ’hyppää pois polulta’ eikä kokonaisvaltaista asiakaskokemusta pääse syntymään. Jotta yrityksessä voidaan tunnistaa asiakkaan kokemukseen vaikuttavia seikkoja, on asiakkaan tunteminen tärkeää. (Vahtola, 2020)

Myönteisen asiakaskokemuksen taustalla vaikuttavat positiivisesti mieleenpainuvat tunnekokemukset.

Asiakkaan kohtaamat kosketuspisteet jättävät asiakkaaseen erilaisen kokemuksen ja tunnejäljen sen perusteella, kuinka tärkeäksi asiakas kunkin kosketuspisteen kokee (Wagn & Sharare, 2023). Myönteisen asiakaskokemuksen taustalla vaikuttavat positiivisesti mieleenpainuvat tunnekokemukset. Voidakseen tunnistaa yritystoiminnan ja asiakaskokemuksen kehittämisen kannalta olennaisia kosketuspisteitä, asiakaskokemuksen tulisi olla keskeinen osa yrityksen strategiaa.

Asiakaskokemus ei ole yksittäinen tapahtuma, vaan monisäikeinen kokonaisuus, jonka ansiosta yrityksen asiakastyytyväisyys paranee.

Keväällä 2025 järjestetyllä Asiakaskokemuksen kehittäminen -opintojaksolla opiskelijat pääsivät vierailemaan Turun ammattikorkeakoulun Customer Behaviour Lab -tutkimusympäristössä eli tuttavallisemmin asiakaskäyttäytymislaboratoriossa. Henkilökohtaisten tutkimusympäristökäyntien ja niistä saatujen tulosten kautta opiskelijoille tarjoutui ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua asiakaskokemuksen tutkimiseen ja sen myötä kehittämiseen tekniikan avulla. Opintojakso konkretisoi opiskelijoille niin asiakaskokemusta kilpailutekijänä, myönteisten tunnekokemusten merkitystä yrityksen asiakaskokemuksen syntymiselle kuin asiakaskokemuksen johtamista liiketoiminnan kehittämisen välineenä.

Asiakaskokemus liiketoiminnan strategisena painopisteenä

Asiakaskokemus ei ole yksittäinen tapahtuma, vaan monisäikeinen, muuttuva ja kehittyvä kokonaisuus, jonka ansiosta yrityksen prosessit, palvelu ja asiakastyytyväisyys parantuvat. Tunnistetuttuja ja strategian pohjalta valittuja asiakaspolun kosketuspisteitä voidaan kehittää asiakaskäyttäytymislaboratoriossa saatujen mittaustulosten avulla.

Yrityksen strategiaa tukeviksi ja oleellisiksi määrittämiä asioita mittaamalla vaikutetaan arvoa tuottavan ja liiketoimintaa palvelevan asiakaskokemuksen syntyyn ja kehitykseen. Mittaaminen itsessään ei vielä kehitä mitään, mutta saatuja tuloksia hyödyntämällä voidaan johtaa liiketoimintaa ja asiakaskokemusta strategisesti oikeaan suuntaan ja vaikuttaa myönteisesti yrityksen menestykseen.

Asiakaskäyttäytymislaboratorio tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tutkia ja kehittää markkinoinnin, myynnin ja tuotekehityksen prosesseja sekä ihmisen ja koneen välistä vuorovaikutusta. Yritykset voivat luoda asiakaskäyttäytymislaboratorion palveluilla huomattavaa kilpailuetua. Lue lisää https://www.turkuamk.fi/palvelu/asiakaskayttaytymislaboratorio/

Asiakaskokemuksen kehittäminen- opintojakso on osa Turun Ammattikorkeakoulun Master School-tutkintoa, jonka suuntautumisvaihtoehto on tradenomi YAMK, liiketoiminnan kehittäminen. Lue lisää https://www.turkuamk.fi/koulutukset/liiketoiminnan-kehittaminen/

 

Artikkeli on osa Myynti ja B2B-liiketoiminta -tutkimusryhmän  julkaisuja.

Lähteet

Jain, R., Aagja, J.& Bagdare, S. (2017). Viitattu 1.12.2025. Customer Experience – a review and research agenda. Journal of Service Theory and Practice, 27(3), 642-662. https://doi.org/10.1108/JSTP-03-2015-0064

Reitsamer, B.F. & Becker, L. (2024). Viitattu 1.12.2025. Customer journey partitioning. A customercentric conceptualization beyond stages and touchpoints,181. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.114745.

Vahtola, M. (2020). Intohimona brändit. Kolme vuosikymmentä brändien parissa. Docendo.

Wagh, D.P. & Shahare, P. (2023). Viitattu 1.12.2025. Customer experiece measurement: A critical review of literature. RGSA –Revista de Gestão Social e Ambiental. https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n8-041

 

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *