Siirry sisältöön Siiry hakuun

Talk Journal

ISSN 2984-4207

Tekijät | Authors

Hoitaja ja vanha mies istuvat vastakkain hoivakodin hoitotilanteessa.

Kun oppiminen tapahtuu oikeassa elämässä – Campuskoti Merihelmi rikkoo rajat

25.11.2025

Campuskoti Merihelmessä opiskelijat, asukkaat, hoitajat ja opettajat muodostavat yhteisön, jossa oppiminen tapahtuu aidossa arjessa. Kaiken ytimenä vanhusasukkaan hyvinvointi.

 

Ikääntyneiden määrän kasvu Suomessa luo jatkuvasti uusia tarpeita vanhushoitotyön koulutukselle ja osaamisen kehittämiselle. Turun ammattikorkeakoulussa kehitettiin Campuskoti Merihelmen oppimisympäristö yhteistyössä Campuskodin henkilöstön ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) toimijoiden kanssa. Tavoitteena oli tuoda koulutus lähemmäs arkea: sinne, missä hoitotyötä oikeasti tehdään ja missä ammatillinen kasvu tapahtuu luonnollisesti. Kaikessa kehittämisessä ja pedagogiikassa on varmistettu, että asukkaan hyvinvointi, osallisuus ja yksilölliset tarpeet ohjaavat kaikkea toimintaa.

Campuskoti Merihelmen oppimisympäristön ja osaamismallin keskeiset elementit on kuvattu infograafissa. Keskeisiä elementtejä ovat aito hoivaympäristö, yhteisöllinen oppiminen, transformatiivinen pedagogiikka, tiimioppiminen, reflektiokeskustelut ja opetussairaanhoitajan rooli. Infograafista ilmenee myös, miten nämä osa-alueet vaikuttavat opiskelijoihin, henkilöstöön, Turun ammattikorkeakoulun opettajiin, asukkaisiin ja omaisiin sekä koko työyhteisöön.

 

Kuva 1: Campuskoti Merihelmi oppimisympäristönä.

 

Osaamismalli ikääntyneiden hoitotyön vetovoimaksi -hankkeen Campuskoti Merihelmen malli on Suomessa ainutlaatuinen ja sen vaikuttavuus näkyy niin arjessa kuin alan keskustelussa. Malli on herättänyt laajaa kiinnostusta myös valtakunnallisesti ja siitä on uutisoitu Ylen kanavilla. Mallista on julkaistu myös artikkeleita Tehy-lehdessä ja Sairaanhoitaja-lehdessä, joissa on syvennetty erityisesti henkilöstön ja opiskelijoiden kokemuksia sekä pohdittu mallin laajempaa sovellettavuutta suomalaisessa vanhustenhoitotyössä. Ammattilaisten keskuudessa se on herättänyt keskustelua koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämisestä.

Campuskoti Merihelmen oppimisympäristö ja pedagogiikka on tuottanut tulosta

Opetus Campuskoti Merihelmessä tapahtuu aidossa ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikössä. Opiskelijat ovat puolen vuoden ajan osa arkea, jolloin he pääsevät heti soveltamaan teoriaa käytäntöön. Osaamismalli ikääntyneiden hoitotyön vetovoimaksi -hanke on vahvistanut opiskelijoiden ammatillista kasvua ja helpottanut siirtymistä työelämään. Opiskelijat ovat osa yhteisöä, jossa opettajat, hoitajat, asukkaat ja omaiset tukevat heidän oppimistaan ja ammatillista kasvuaan. Tämä yhteisöllisyys on lisännyt sitoutumista alaan ja vahvistanut työyhteisön tunnetta.

 

Oli helpompi ymmärtää, mitä vanhushoitotyö oikeasti on, kun sai olla mukana arjessa heti opintojen alusta.

 

Opiskelijat oppivat tiimeissä jakaen vastuuta ja kokemuksia. Tiimioppiminen on kehittänyt opiskelijoiden ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä ongelmanratkaisukykyä. Henkilöstö on hyötynyt tiimimäisestä ohjausmallista, joka on yhtenäistänyt toimintatapoja ja vahvistanut työyhteisön yhteishenkeä. Tiimioppiminen on ohjaajan mukaan tuonut meille kaikille uudenlaista yhteisöllisyyttä ja rohkeutta kokeilla uutta. Työyhteisö on saanut  opiskelijoilta myös uusia ideoita ja osaamista.

Opiskelijaohjaus perustuu transformatiiviseen oppimiseen. Opiskelijat oppivat reflektoimaan omaa toimintaansa, kohtaamaan erilaisuutta ja kehittämään kriittistä ajatteluaan. Asukas on oppimisen keskiössä: opiskelijat oppivat asukkaiden yksilöllisistä tarpeista ja elämäntilanteista, ja heidän palautteensa ja kokemuksensa ovat tärkeä osa oppimisprosessia. Tämä on vahvistanut opiskelijoiden ammatillista identiteettiä ja itseohjautuvuutta, ja henkilöstö ja opettajat ovat saaneet tukea ja koulutusta pedagogiseen kehitykseen ja ohjausosaamiseen. Hoitajan mukaan on ollut hienoa huomata, miten opiskelijat ottivat vastuuta ja oppivat kohtaamaan asukkaat yksilöinä.

Reflektiokeskustelut ovat systemaattinen osa arkea. Niissä opiskelijat, ohjaajat ja opettajat sekä asukkaat ja omaiset jakavat kokemuksiaan ja palautetta. Opiskelijat ovat oppineet arvioimaan toimintaansa ja kehittämään osaamistaan, ja henkilöstö on saanut mahdollisuuden kehittää omaa ohjaus- ja vuorovaikutusosaamistaan.

 

Reflektiokeskustelut auttoivat minua ymmärtämään, miksi tein tietyllä tavalla ja miten voisin kehittyä.

 

Opetussairaanhoitaja toimii linkkinä hoitoyksikön, korkeakoulun ja työelämän välillä. Hän kehittää palveluita, ohjaa henkilöstöä ja tukee opiskelijaohjauksessa. Kaikki hoivayksikön työntekijät osallistuvat opiskelijoiden ohjaukseen, mikä on mahdollistanut monipuolisen tuen ja palautteen opiskelijoille sekä vahvistanut henkilöstön osaamista ja yhteistyötä. Työntekijöiden mukaan opetussairaanhoitajan tuki on ollut korvaamatonta sekä heille että opiskelijoille.

Omaiset ovat kokeneet opiskelijoiden läsnäolon lisäävän asukkaiden hyvinvointia. Yhden omaisen mukaan opiskelijat ovat tuoneet iloa ja virikkeitä arkeen ja se on vaikuttanut läheisen hyvinvointiin.

Myös opettajat ovat kokeneet osaamismallin hyödylliseksi, sillä se on muokannut omia ajatuksia ja haastanut kehittämään omia toimintamalleja. Opettaja on saanut ainutlaatuisen mahdollisuuden olla läsnä opiskelijoiden arjessa ja nähdä heidän kasvunsa ammattilaisiksi aivan uudella tavalla. Yhteistyö hoivayksikön henkilöstön kanssa on syventänyt ymmärrystä vanhushoitotyön arjesta ja mahdollistanut opetuksen ja käytännön saumattoman yhdistämisen. Opiskelijat ovat opettajan mukaan rohkaistuneet ottamaan vastuuta ja ymmärtäneet, miten yhteisöllinen ilmapiiri tukee sekä oppimista että työhyvinvointia.

 

Osaamiskeskus mahdollistaa jatkuvan oppimisen ja kehittämisen

Campuskoti Merihelmen osaamiskeskus on perustettu hankkeen aikana. Osaamiskeskuksen tavoitteena on kehittää laajasti alueen ikääntyneiden hoitotyötä tekevien osaamista. Täydennyskoulutus toteutuu työpaikoilla, jolloin jatkuva oppiminen tapahtuu arjessa ja käytännössä: tieto siirtyy heti käytännön tasolle.

 

Vanhempi nainen ja kolme nuorempaa tarkastelevat yhden esittelemää dokumenttia.

kuva 2. Freebik.

 

Osaamiskeskus on avoin mahdollisuus myös Varhan muille yksiköille ja se voi tarjota täydennyskoulutusta ja pedagogista tukea laajasti.  Osaamiskeskus tarjoaa mahdollisuuden osallistua Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajille suunnattuihin opintoihin, ja opetusmetodit ovat monipuolisia: luento-opetusta, etäopetusta, prekliinisiä harjoittelutunteja ja simulaatioita.  Lukukausittain opiskeltavat teemat kattavat esimerkiksi asiakkaan hoitoympäristön turvallisuuden, kuntoutumista edistävän hoitotyön, ravitsemuksen, lääkehoidon prosessin ja elvytyksen. Lisäksi osaamiskeskuksessa hyödynnetään VR-laseja ja etäopetusmahdollisuuksia, mikä mahdollistaa oppimisen ajasta ja paikasta riippumatta.

Turun ylemmän AMK:n gerontologisen asiantuntijuuden opiskelijat ovat tuottaneet opetusmateriaaleja kuten videoita, jotka tukevat sekä opiskelijoiden että henkilöstön oppimista ja ohjausta. Opiskelijoiden osallistuminen käytännön harjoitteluun ja yhteisölliseen oppimiseen on vahvistanut työyhteisön osaamista ja tuonut uusia näkökulmia ikääntyneiden hoitotyöhön.

 

Campuskodissa on edetty haasteista ratkaisuihin

Vaikka osaamismallin käyttöönotto Campuskoti Merihelmessä on ollut monella tapaa innostavaa ja palkitsevaa, matkan varrella on kohdattu myös erilaisia haasteita. Henkilöstöresurssien niukkuus, uudenlaisten toimintatapojen omaksuminen sekä yhteistyön rakentaminen ovat vaatineet aikaa ja sitoutumista. Hankkeen aikana on  kuitenkin löydetty näihin haasteisiin toimivia ratkaisuja: avoin ja ajoissa tapahtuva viestintä, yhteinen perehdytys sekä rohkea kokeilukulttuuri ovat olleet avainasemassa. Lisäksi kollegiaalinen tuki, joustava aikataulutus ja hyvien kokemusten jakaminen ovat vahvistaneet koko työyhteisön sitoutumista ja oppimista. On onnistuttu rakentamaan toimintamalli, joka tukee sekä henkilöstön että opiskelijoiden kasvua ja ennen kaikkea asukkaiden hyvinvointia. Kokemukset osoittavat, että yhdessä oppimalla ja kehittämällä on mahdollista ylittää esteet ja luoda uutta arvoa koko hoivayhteisölle.

On tärkeää korostaa, että sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelu Campuskoti Merihelmessä jatkuu myös hankkeen päättymisen jälkeen. Toiminta on juurtunut osaksi yksikön arkea ja yhteistyö Turun ammattikorkeakoulun kanssa jatkuu vahvana. Opiskelijoiden läsnäolo ja yhteisöllinen oppiminen ovat pysyvä osa Merihelmen toimintakulttuuria. Hankkeen pohjalta on jo käynnistetty jatkokehitystä, jossa korostuu moniammatillisuus.

Tämä malli ei ole vain yksittäinen kokeilu – se on konkreettinen esimerkki siitä, miten koulutus, työelämä ja asukkaat voidaan tuoda yhteen kaikkien hyödyksi. Malli on helposti sovellettavissa myös muihin yksiköihin ja korkeakouluihin. Uskomme, että tällainen yhteisöllinen ja käytännönläheinen oppimisympäristö tarjoaa konkreettisia vastauksia vanhushoitotyön osaajapulaan ja alan vetovoiman vahvistamiseen koko Suomessa.

Ehkä Campuskoti Merihelmen nimen keksijä ei itsekään ymmärtänyt, kuinka oikeaan osui. Tämä paikka on todellinen campus, jossa opiskelijat voivat kasvaa ammattilaisiksi. Samalla se on koti, jossa asukkaat, opiskelijat, työntekijät ja opettajat elävät ja oppivat yhdessä. Merihelmi on nimensä mukaisesti helmi sekä opiskelijoiden että asukkaiden arjessa.

 

 

Artikkeli on osa Arvokas Vanhuus -tutkimusryhmän julkaisuja ja liittyy Osaamismalli ikääntyneiden hoitotyön vetovoimaksi -hankkeeseen (1.4.2024. – 31.10.2025). Hankkeen rahoituslähde: Euroopan sosiaalirahasto.

Lisää hankkeesta voit lukea täältä: Osaamismalli ikääntyneiden hoitotyön vetovoimaksi – Turku AMK

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *