Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Persoona, asenne ja taito ratkaisevat myyntikilpailuissakin

05.06.2024

Vuoden 2024 kansallinen Best Seller Competition -myyntikilpailu kilpailtiin huhtikuussa Turun AMK:n Kupittaan kampuksella. Kilpailuissa opiskelijat kuudesta ammattikorkeakoulusta haastettiin todenmukaisessa roolipelitilanteessa, jossa pääyhteistyökumppanin Fonectan ratkaisuja myytiin CrossFit East Turulle.

Kansikuva: Kuvassa Fonectan henkilöstöä.

Alun perin USA:sta lähtöisin oleva myyntikilpailu on sekä mahdollisuus myynnillisten kompetenssien kehittämiseen että pedagoginen oppimismenetelmä.  Jokainen kilpailija tekee yksilöllisen myyntivuorovaikutuksen ostajan kanssa ennakkoon koulutettujen tuomareiden arvioidessa vuorovaikutuksen onnistumista.

Myyntikilpailuja järjestetään nykyään vuosittain paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla sekä suomeksi että englanniksi. Turun AMK on Euroopan aktiivisin myyntikilpailujen kisajärjestäjä järjestäen vuosittain kolme omaa myyntikilpailua. Vuonna 2024 Turun AMK järjesti myös kansallinen Best Seller Competition (BSC) -myyntikilpailun.

Myyntikilpailu on sekä mahdollisuus myynnillisten kompetenssien kehittämiseen että pedagoginen oppimismenetelmä

– Kolmevaiheisessa BSC-myyntikilpailussa kilpailijat harjoittivat myynnillisen vuorovaikutuksen taitoja ensin työpaikkahaastattelun muodossa online-ympäristössä sekä välierä ja finaalivaiheessa fyysisissä tapaamisissa, toteaa kilpailun johtaja, myynnin yliopettaja Timo Holopainen Turun ammattikorkeakoulusta.

BSC-kilpailun finaalissa Matilda Minkkinen Haaga-Helian AMK:sta, Jesse Toivonen Turun AMK:sta, Joni Björklund Haaga-Helian AMK:sta sekä Eetu Ylä-Kotola LAB AMK:sta kohtasivat yllätyksekseen ostajan roolissa toimineet CrossFit East Turrun perustajan sekä Mika Viinasen sekä Fonectan Chief Customer Officerin Antti Tukian. Vuoden 2024 kilpailun finaalin ja samalla koko kilpailun voitti Matilda Minkkinen Haaga-Helian AMK:sta.

Best Seller Competition 2024 oli tasainen ja korkeatasoinen

Myyntikilpalun ”case” rakennetaan aina yhteistyössä työelämän pääyhteistyökumppanin kanssa vastaamaan todellista myynnillistä haastetta. Vuoden 2024 kansallisen myyntikilpailun Best Seller Competitionin pääyhteistyökumppanina toimi Fonecta.

Kilpailutehtävät kietoutuivat Fonectan asiakkaiden ja tuotteiden ympärille: kilpailutehtävä oli aito Fonectan asiakascase eli opiskelijat testasivat kisassa myyntitaitojaan Fonectan myyjinä noudattaen Fonectan myynnin pelitapaa.

Opiskelijat testasivat kisassa myyntitaitojaan Fonectan myyjinä noudattaen Fonectan myynnin pelitapaa

Myyntikilpailuissa tuomarin ja ostajan rooleissa toimivat yritysmaailman edustajat, henkilökunta ja muiden opintojaksojen opiskelijat. Finaalipäivänä tapahtuman tuomaristossa vaikutti monta fonectalaista, yhtenä heistä Quality Specialist Tuija Heino, joka huolehtii Fonectalla myynnin laadusta.

– Kisaajat olivat hienosti omaksuneet tavan, jolla Fonectalla tehdään myyntityötä. Toki tasoeroja oli, mutta pääsääntöisesti opiskelijat yllättivät varmuudellaan ja taidoillaan. Tuomaroimistani kilpailijoista kukaan ei luetellut asioita ulkomuistista tai paperista, vaan oikeasti kartoittivat ja osasivat Fonectan tuotteet. Ostajien heille esittämät jipotkin käsiteltiin mallikelpoisesti. Finaali oli niin tiukka, että itsekin jännitin kuka voittaa”, kertaa Heino kisapäivän tunnelmia.

Finaalissa toisena ostajana toimi Fonectan myynnistä ja asiakkaista vastaava Chief Customer Officer Antti Tukia. Hän oli tyytyväinen päivän suorituksiin ja tapahtumaan ylipäänsä.

Myynti on paljon teoriaa, tekniikkaa ja taitoa. Sitä voi ja pitää menestyäkseen harjoitella.

– Kilpailu oli sekä tasainen että korkeatasoinen. Myynti on paljon teoriaa, tekniikkaa ja taitoa. Sitä voi ja pitää menestyäkseen harjoitella. Bestseller Competitionin mahtavat kilpailijat todistivat, että Suomessa myyntityön taso ja arvostus ovat kasvussa ja hyvissä käsissä tulevaisuudessa”, kehuu Tukia.

Huippumyyjän reseptin ainekset

Fonectan organisaatiossa myyjillä ja myynnillä on iso merkitys. Tavoitteena on olla Suomen paras myyntiorganisaatio ja halutuin myynnin tekijä asiakkaille, kumppaneille ja omalle henkilöstölle.

Fonectalla kehitetään jatkuvasti myynnin tapaa tehdä työtä, ja muuttuvassa maailmassa se on välttämättömyyskin. Toiminta on systemaattista ja laatua tarkkaillaan ja kehitetään jatkuvasti. Kaikessa tekemisessä pyritään siihen, että asiakaskokemus olisi mahdollisimman hyvä. Ratkaisevassa roolissa ovat tietysti ammattitaitoiset myyjät.

Huipulle pääseminen vaatii tuhansia tunteja harjoittelua ja siellä pysyminen valtavasti toistoja

– Minulle huippumyyjä on kokonaisuus, joka koostuu erilaisista ainesosista. Pelkkä myyntitulos ei ratkaise, vaikka toki sitä huippumyyjät tekevätkin. Tärkeimpiä asioita ovat persoona – nälkä tehdä työtä, kunnianhimo, uteliaisuus ja sinnikkyys. Myös asenteella on iso merkitys. Pitää löytyä nöyryyttä, itsekuria ja halua oppia. Ja tottakai, myynti on myös taitoa – vakuuttavuutta, myyntitekniikkaan liittyviä asioita, tunneälykkyyttä, kykyä kuunnella ja hahmottaa ratkaisukokonaisuuksia, listaa Antti Tukia huippumyyjän ominaisuuksia.

– Ja kuten missä tahansa muussakin tekemisessä, huipulle pääseminen vaatii tuhansia tunteja harjoittelua ja siellä pysyminen valtavasti toistoja, Antti jatkaa.

Myynnin maailma tulevaisuudessa

Tällä hetkellä markkinointi ja myynti ovat isossa murroksessa, kun tekoäly on tuonut uusia mahdollisuuksia ihmisten ulottuville. Moni kuvaa muutosta isoimmaksi sitten internetin. Tekoäly muuttaa myös myyntiä ammattina. Fonectalla uskotaan asiakaskeskeiseen, moderniin ja monikanavaiseen ratkaisumyyntiin, jossa myyjän rooli on yhä enemmän näkemyksellinen. Myyjän tehtävä tiedonlähteenä vähenee entisestään ja konsultoiva tekeminen kasvaa.

Tekoäly muuttaa myös myyntiä ammattina. Myyjän tehtävä tiedonlähteenä vähenee entisestään ja konsultoiva tekeminen kasvaa.

– Me olemme valmiita tekoälyn tuomaan muutokseen ja saavuttaneet jo tekoälyn avustamana monta konkreettista asiaa asiakkaidemme ja henkilöstömme arjen parantamiseksi. Me uskomme tekoälyn mahdollisuuksiin, emmekä pyri sitä jarruttamaan. Tekoäly mahdollistaa asiakkaillemme monia käteviä palveluja, joilla yrittäjien arki helpottuu ja aikaa vapautuu johonkin oleellisempaan. Samalla tavoin haluamme, että oma henkilöstömme pystyy keskittymään siihen missä he ovat parhaimmillaan. Automaation, tehokkaan liidituotannon ja tekoälyn avustamana pyrimme jatkuvalla kehittämisellä varmistamaan, ettei myyjän arvokas asiakasaika kuluisi liiaksi muihin työtehtäviin, vaan he voivat keskittyä laadukkaisiin asiakaskohtaamisiin”, toteaa Tukia.

Kansallinen Best Seller Competition

Kansalliseen Best Seller Competition myyntikilpailuun osallistuminen tarjoaa opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisen testata ja kehittää omaa osaamistaan vaativassa yritysten välisessä (B2B) myynnissä oikean tuotteen ja realistisen asiakastilanteen parissa. Kilpailu valmentaa korkeakouluopiskelijan alan halutuksi moniosaajaksi, huippumyyjäksi, joka vastaa tulevaisuuden tarpeisiin.

Vuoden 2025 Best Seller Competitionin järjestää Haaga-Helian ammattikorkeakoulu  https://www.bestsellercompetition.fi/

MyyntiAkatemia Turun ammattikorkeakoulussa

MyyntiAkatemia on Turun ammattikorkeakoulun oppimisympäristö markkinoinnin ja myynnin opiskelijoille. MyyntiAkatemiassa kasvatamme tulevaisuuden huippuosaajia ja teemme toimeksiantoina yrityksille myynnin ja markkinoinnin kehittämisprojekteja.

Lue lisää: MyyntiAkatemia

 

Mitä pidit artikkelista?

2 kommenttia artikkelista “Persoona, asenne ja taito ratkaisevat myyntikilpailuissakin

  1. Mari Takaneva sanoo:

    Mielenkiintoinen artikkeli!

  2. Timo Holopainen sanoo:

    Loistavaa että artikkeli herätti kiinnostusta. Myyntikilpailut on mielestäni paras tapa oppia myyntiä korkeakouluympäristössä. Viimeisen 10 vuoden aikana Turun AMK on järjestänyt yli 30 myyntikilpailua ja lisää tulee. #kaikkimyy

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *