Micro-credentials can help learners set goals, build confidence and self-regulate learning. These bite-sized learning offers can also offer assistance in…
Tekijät | Authors
Turku SalesLab – liiketoiminnan kehittämisen kumppani
Askarruttaako jokin myynnin ja markkinoinnin osa-alue? Onko fyysinen tuotteemme myyvä? Mihin asiakkaan huomio kohdistuu ravintolassa? Mitä ominaisuuksia myyjien vuorovaikutustaidoissa voitaisiin kehittää? Miksi projektit myöhästelevät? Turku SalesLabin avulla näihin kysymyksiin voidaan saada vastauksia. SalesLab tarkastelee ongelmaa ja pyrkii auttamaan yrityksiä myynnin lisäämisessä tutkitun tiedon avulla.
Turku SalesLabia kehitetään parhaillaan monipuoliseksi myynnin oppimis-, kokeilu- ja kehitysympäristöksi.
Turku SalesLab auttaa yrityksiä myynnin lisäämisessä tutkitun tiedon avulla.
─ Fyysisiä tiloja kehitetään niin, että tilan valaistusta voidaan säädellä, tilassa tapahtuvaa toimintaa voidaan seurata livenä käytännössä mistä päin tahansa tai koeasetelmasta kertyviä videoita ja mittausdataa voidaan analysoida jälkikäteen, kertoo Turun ammattikorkeakoulun liiketalouden lehtori Paula Savolainen.
Apua digitaalisten tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
Tiloja ja toimintoja parantamalla Turku SalesLab voi olla avuksi, kun alueen yrityksissä kehitetään esimerkiksi digitaalisia tuotteita tai palveluita.
─ Voimme tutkia, mitä henkilö tekee käyttäessään tietokoneen tai kännykän kautta toimivia ohjelmistoja, lisää Savolainen.
Tällaisia tutkittavia tilanteita voivat olla esimerkiksi kotisivujen selaaminen, tuotetietojen tai tarjousdokumenttien lukeminen, asiakastietojärjestelmän käyttäminen tai verkossa tapahtuva neuvottelutilanne.
Turku SalesLabin tavoitteena on auttaa yrityksiä myymään enemmän yhä parempia tuotteita ja palveluja.
Turku SalesLabia voidaan hyödyntää myös muuhun kuin digitaalisten tuotteiden tai palvelujen kehittämiseen.
─ Opiskelijamme voivat maistella tuotteita, testata pakkausten houkuttelevuutta ja käytettävyyttä tai toimia koehenkilöinä tutkittaessa tuotteen huomioarvoa kaupan hyllysijoittelussa, vinkkaa Savolainen elintarviketeollisuuden yrityksille.
Opiskelijamme voivat maistella tuotteita, testata pakkausten houkuttelevuutta ja käytettävyyttä tai toimia koehenkilöinä tutkittaessa tuotteen huomioarvoa kaupan hyllysijoittelussa
Yksi jo tehdyistä piloteista olikin uuden korkean jalostusarvon tuotteen kuluttaja-analyysi, jossa selvitettiin kuluttajien valmiutta tuotteen käyttämiseen.
─ Turku SalesLabissa tehdyn selvityksen tulokset ovat vaikuttaneet merkittävästi tuotteen lanseerauksen suunnitteluun ja kuluttajaa puhuttelevan tuotekuvan luomiseen, jatkaa Savolainen.
TKI-toiminta vaatii monialaista osaamista. Kun havainnoidaan ihmisten käyttäytymistä ratkaistavan ongelman ympärillä, TKI-toiminnassa korostuvat vastuullinen ja tietoturvallinen toiminta. Tätä edesauttaa Turun ammattikorkeakoulun sitoutuminen noudattamaan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjetta hyvästä tieteellisestä käytännöstä.
Paula Savolainen – uusi varsinaissuomalainen
Henkilö Turku SalesLabin kehittämisen taustalla on vielä kohtuullisen uusi alueella. Mielenkiintoiset työtehtävät ovat kuljettaneet Paula Savolaista ensin ohjelmoijasta projektipäälliköksi ja yliopiston kautta tutkijaksi ja edelleen noin vuosi sitten lehtoriksi Turun ammattikorkeakouluun.
Muutto Itä-Suomesta Varsinais-Suomeen ei aiheuttanut ulkomaillakin asuneelle Savolaiselle suurempaa kulttuurishokkia. Osittain sopeutumiseen auttoi rakas harrastus, suunnistus.
─ Olen aina hakeutunut uudella paikkakunnalla suunnistavaan yhteisöön mukaan. Siellä ihmiset ottavat hyvin vastaan ja harrastuksen kautta olen tutustunut täällä asuviin ihmisiin jo entuudestaan, Savolainen kertoo.
Suunnistamisen lisäksi hän hiihtää, pyöräilee, kulkee metsässä ja liikkuu monin tavoin. Liikunta, luonto ja suunnistaminen ovat hyvä vastapaino työlle, jossa myös ihmisten kohtaaminen on koronan vuoksi tapahtunut hyvin pitkälti työpöydän ääressä.
Savolaisen tavoitteena on, että Turku SalesLabin toiminnasta saadaan kehitettyä sellaista yrityksiä palvelevaa toimintaa, joka auttaa yrityksiä myymään enemmän yhä parempia tuotteita ja palveluja.
Artikkeli on julkaistu myös Talk Yrittäjyys magazine 2021 -lehdessä.