Miten taiteilija syntyy? Miten määrittelen itseni ammatillisten osaamisteni valossa? Entä miten muut taiteen kentän ammattilaiset minut näkevät? Taiteen uudet kontekstit…
Tekijät | Authors
Innovaatiovalmiudet korkeakoulu-pedagogiikassa
Aamukahvi-podcast: keskustelua innovaatiopedagogiikasta kasvatustieteen tohtori Meiju Keinäsen kanssa.
Vieras: Kasvatustieteen tohtori, lehtori Meiju Keinänen, Turun ammattikorkeakoulu
Host: Viestintävastaava Martti Komulainen
Nykykäsitys oppimisesta korostaa oppijan aktiivista roolia ja tiimioppimista. Aamukahvilla kasvatustieteen tohtori Meiju Keinäsen kanssa keskusteltiin korkeakoulupedagogiikan uusista tuulista ja innovaatiovalmiuksista, joiden kehittymistä Keinänen tutki väitöskirjassaan.
Aamukahvia nautittiin Turun AMK:n uudessa EduCity-kampusrakennuksessa, joka on suunniteltu tukemaan nykyaikaista, muun muassa tiimioppimiseen tukeutuvaa oppimistapaa, innovaatiopedagogiikkaa.
Keinänen väitteli hiljattain innovaatiokompetensseista. Innovaatiokompetensseilla ymmärretään kykyjä tai taitoja – kuten luovuutta, oma-aloitteisuutta ja kriittistä ajattelua – jotka mahdollistavat osallistumisen työelämän innovaatioprosesseihin. Turun AMK:n oppimisotteessa, innovaatiopedagogiikassa, innovaatiovalmiudet on asetettu yhdeksi oppimistavoitteeksi.
Innovatiivisuus on substanssiosaamisen ohella tärkeää nykyajan kilpailullisessa ja globaalien ongelmien sävyttämässä maailmassa.
Keinänen vetää ”Käytäntölähtöinen pedagogiikka” -tutkimusryhmää, joka tutkii muun muassa joustavia oppimispolkuja ja työelämälähtöisiä moduuliratkaisuja sekä innovaatiovalmiuksien muodostumista. Hankepuolella on käynnissä esimerkiksi Erasmus+ – PUNC-hanke, joka pureutuu epävarmuuden sietokykyyn.
Innovaatiopedagogiikkaa toteuttaa projektipaja, joka on aloittavien opiskelijoiden opintokokonaisuus ensimmäisenä syksynä. Projektipaja on alkustartti yhteisölliseen oppimiseen ja myöhemmin jatkuvaan projektityöskentelyyn.
Yläkuva: Antti Ala-Könni