Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Kalewaisten matkassa – Pop-up-mediatoimisto soitti hienosti yhteen ja houkutteli oopperaan

09.03.2018

Die Kalewainen in Pochjola -ooppera on ollut yksi Suomi 100-juhlavuoden merkkitapauksista. Oopperan tuottivat Turun filharmoninen orkesteri ja Turun musiikkijuhlat Logomon ensi-iltaan 28.2.2017. Turun AMK:n Taideakatemian media-ala sai olla mukana luomassa Kalewaisten uudenlaista viestintää ja nostamassa oopperan hypetystä kohti ensi-iltaa.

Toteutimme kahden lukukauden mittaisen toimeksiannon Kalewainen-projektissa. Mukana oli enimmäkseen mainonnan AD- ja copyopiskelijoita sekä journalismin opiskelijoita. Ohjaajina toimimme me kaksi kirjoittamisesta vastaavaa lehtoria, Pentti Halonen ja Johanna Vaaherkumpu.

Turun musiikkijuhlien ja Turun filharmonisen orkesterin tilauksena oli toteuttaa Kalewaisten viestintää uudella tavalla. Tavoitteena oli houkutella nuoria ja oopperaa harrastamattomia yleisöjä innostumaan produktiosta. Oopperalle luotiin oma nettisivu (http://www.kalewainen.fi/) ja opiskelijat tekivät sisältöä sekä sivulle että Facebookiin (https://www.facebook.com/kalewainen/).

Innovaatiopedagogiikan hengessä näimme mahdollisuuden moniammatilliseen kokeiluun, eräänlaiseen Pop-up-mediatoimistoon. Eri erikoistumisalojen opiskelijat valikoituivat vapaaehtoisesti yhteen ja muodostivat joustavan ja notkean, mutta silti hallitun, uuden kokoonpanon, johon toivat osaamistaan ja luovuuttaan ja saivat oppia uusia viestinnän tapoja.

Opiskelijaryhmä lähti kanssamme ennakkoluulottomasti ideoimaan uudenlaista lähestymistapaa oopperan markkinointiin.

Vapaus toi vastuuta

Ryhmämme kokoontui säännöllisesti ohjauksessamme. Tekemisen reunaehdot ja aikataulut sovittiin tarkasti. Näiden raamien sisällä opiskelijat saivat toteuttaa näkemyksiään vapaasti. Luova ja myönteinen ilmapiiri sai opiskelijat heittäytymään oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Opiskelijat kokivat olonsa turvalliseksi ja ylittivät omat ammatilliset rajansa.

Tuotannon aikana rajat todella rikkoontuivat: Mainonnan opiskelijat kirjoittivat asiatekstiä ja journalistit löysivät luovan kirjoittamisen maailman. Kuvallisesti suuntautuneet AD-opiskelijat innostuivat kirjoittamaan tekstejä ja toimimaan projektipäällikkönä kuvittamisen lisäksi. Copywriter-opiskelija saattoi ottaa myös valokuvia ja kirjoittava journalisti syventää osaamistaan kuvaamisessa ja editoinnissa. Transprofessionaalisuus toteutui luovassa ilmapiirissä. Tiimiläiset tukivat toisiaan, eikä kilpailua ollut.

Me opettajat annoimme tiimille paljon taiteellista vapautta, mutta myös vastuuta. Riskinotto kannatti, sillä opiskelijat ylittivät itsensä ja tilaajien odotukset. Turun musiikkijuhlien toimitusjohtaja Liisa Ketomäki ja silloinen Turun filharmonisen orkesterin intendentti Emilie Gardberg olivat vaikuttuneita opiskelijoiden luovasta otteesta, loistavasta työmoraalista, hienoista sisällöistä ja aikataulun pitävyydestä. Vapaus tuotti siis myös vastuunottoa.

Työelämälähtöisyyttä ja tiimityötä

Projektissa ehkä hienointa oli ryhmän kannustava ja rohkea ote. Opiskelijat toimivat tiiminä saumattomasti. Tilauksessa todella onnistuttiin ja oopperalle luotiin uudenlaisia lähestymistapoja. Moniammatillinen, työelämälähtöinen yhteistyö kannatti ja omaa ammattitaitoa syvensivät kaikki, myös me opettajat. Kokemus oli huikea ja lopputulos hieno. 127 vuotta unohduksissa ollut teos sai arvoisensa esityksen ja huomion.

Moniammatilliset kokeilut jatkuvat

Kalewaisten innoittamina aiomme media-alalla jatkaa moniammatillisia Pop-up-mediatoimistokokeiluja innovaatiopedagogiikan hengessä. Sama idea rajoista ja tekemisen vapaudesta jatkuu. Me opettajat olemme nyt mukana ohjaamassa Taidetestaajat-hanketta.

Viime syksynä yläkoulun kahdeksasluokkalaiset johdatettiin trailerin avulla Hector Berlioz’n Fantastisen sinfonian maailmaan. Turun filharmoninen orkesteri esitti teoksen kahdeksasluokkalaisille. Ennen konserttia koululaiset katsoivat tiimimme tekemän trailerin ja vastasivat ennakkotehtäviin. Ensi syksyksi teemme uuden tiimin kanssa videon konserttikäyttäytymisestä. Taidetestaajat-hankkeessa on siis käynnissä jo toinen kierros.

Toimimme yhteistyössä mm. esittävän taiteen koulutuksen kanssa. Tavoitteenamme on jälleen kerran luoda uusia ja ennakkoluulottomia lähestymistapoja klassiseen musiikkiin, tällä kertaa videotrailerien muodossa.

Kuvat: Venla Anttila

Kuvat otoksia Kalewainen-projektin töistä.

 

 

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *