Open Orchestra on vienyt mainonnan opiskelijat orkesterin ytimeen

Mitä syntyy, kun orkesteri jaotellaan soitinten mukaisiin ryhmiin, kapellimestari sijoitetaan keskelle soittajia,  yleisö orkesterin sekaan ja juontaja otetaan mukaan? Silloin syntyy Open Orchestra. Konsertti, jossa yleisö saa kulkea orkesterin joukossa.

Turun AMK:n Taideakatemia on ollut mukana Taidetestaajissa luomassa kulttuurielämyksiä. Vuorossa on kolmas ja viimeinen toteutus: Open Orchestra. Siinä orkesteri on sijoitettu soitinryhmittäin konserttitalon lavalle ja alapermannolle ikään kuin labyrintiksi. Kuulija voi sen läpi kulkiessaan aistia kokonaisvaltaisesti ja tuntea musiikin kehossaan. Ensimmäisellä puoliajalla osa katsojista seuraa katsomosta konserttia ja osa kulkee orkesterin joukossa. Toisella puoliajalla roolit vaihtuvat. Konsertti rikkoo siis vahvasti perinteisiä kaavoja, on ainutlaatuinen ja tuottaa erilaisen konserttielämyksen.

Copywriter-opiskelijat musiikin maailmassa

Mainonnan suunnittelun opiskelijoiden tiimi on ollut mukana käsikirjoittamassa Open Orchestra -kokonaisuutta sekä laatimassa konsertin ennakko- ja jälkitehtäviä lehtori Johanna Vaaherkummun johdolla ja yhteistyössä Turun filharmonisen orkesterin kanssa. Copywriter-opiskelijat Tiina Palkki, Eero Hallenberg ja Teemu Mäkinen ovat toimineet konsertin ja kokonaisuuden käsikirjoittajina ja ottaneet uudenlaiset tehtävät ja haasteet ennakkoluulottomasti vastaan. Tiina Palkki kertoo, että projekti on opettanut paljon ja haastanut tekijöitään:

Vaikeinta on ollut asettua kahdeksasluokkalaisen saappaisiin ja miettiä, miten juonnoista ja tehtävämateriaaleista saadaan heitä aidosti kiinnostavia. Konserttielämys on suunniteltu yleisöä varten, ja olemme jatkuvasti miettineet, miltä kasiluokkalaisista tuntuu vastaanottaa teos ja siihen liittyvät etko- ja jatkomateriaalit.

Opiskelijat ovat vaikuttaneet niin pedagogisiin sisältöihin kuin itse konsertin toteutukseen. Tiimi on ollut mukana työssä kokonaisvaltaisesti, mikä on ollut hyvin palkitsevaa, kiittelee Teemu Mäkinen:

Olemme vaikuttaneet myös moniin asioihin käsikirjoituksen ulkopuolella: ohjelmistoon, valaistukseen, aulajärjestelyihin ja aivan kaikkeen siltä väliltä.

Tiimiläisten hyvällä ja kannustavalla yhteishengellä on ollut suuri merkitys onnistumisessa, jatkaa Palkki:

Kuvassa on iloiselta näyttävä joukko ihmisiä, tiimi.

Edessä keskellä on Teemu Mäkinen, hänen vasemmalla puolellaan Johanna Vaaherkumpu, jonka takana vasemmalla on Tiina Palkki. Teemu Mäkisen oikealla puolella on Heidi Pulkkinen. Takana oikealla on Eero Hallenberg ja Timo Ollila, joka näkyy vain osittain.

Tämä on onnellisten tähtien alla kasatun tiimin ansiota. Me käsikirjoittajat tulemme hyvin toimeen keskenämme, pystymme pallottelemaan erilaisia ideoita ja nostamaan toistemme ajatuksia uusille tasoille.

 

Tanskalainen konsepti pilotoidaan Suomen Turussa

Open Orchestra koetaan nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Orkesteri-konseptin ovat kehittäneet Kööpenhaminan filharmonikot. Media-alan tiimi pääsi viime huhtikuussa Kööpenhaminaan tutustumaan ja kokemaan sikäläistä Open Orchestraa, osallistumaan sekä koululais- että iltakonsertteihin. Opintomatka tuotti paljon ideoita konsertin toteutukseen. Itse käsikirjoitukseen ei ole ollut mahdollista ottaa mallia mistään, ja Tanskassakin tutustuttiin vain lopputuotteeseen. Keskustelu tekijöiden kanssa auttoi konseptin ymmärtämisessä.  Matkan aikana hahmottui jo kuva omasta tulevasta toteutuksesta.

Oli hauskaa huomata jo Kööpenhaminassa, että olemme itse asiassa tekemässä tavallista hienompaa konserttia. Tärkein oppi Tanskan konserteissa saattoikin olla ajatus siitä, mitä tahdomme tehdä toisin. Luulen, että lopputulos ei olisi yhtä hyvä ilman matkaa, pohtii Eero Hallenberg.

Opintomatkan ansiosta koko projekti sai uutta potkua ja käsikirjoitusprosessi eteni suurella harppauksella, vahvistaa Teemu Mäkinen.

Opintomatkan antoisimpia hetkiä oli tapaaminen Kööpenhaminan filharmonikkojen silloisen johtajan Uffe Saveryn kanssa. Mainonnan opiskelijat innostuivat Saveryn ideoista ja monipuolisesta osaamisesta esimerkiksi luovien konseptien suunnittelussa. Tiimi sai monenlaisia vinkkejä toteutukseen. Keskustelu taiteen brändäyksestä oli myös antoisaa.

Saimme yksityisen luennon design-prosessista – siitä, kuinka Kööpenhaminan filharmoninen orkesteri generoi luovia ideoita, iloitsee Teemu Mäkinen.

Kööpenhaminan-matkalta palasi Suomeen vaikuttunut tiimi, joka ryhtyi miltei heti käsikirjoittamaan turkulaista kokonaisuutta.

 

Konsertin keskiössä

Turun konsertin kantavana hahmona on kapellimestari Jukka Untamala. Mukana on myös juontaja, Paleface eli Karri Miettinen, joka johdattelee yleisöä musiikin ja elämysten saloihin. Tiimi on viimeistellyt konsertin juonnot hänen kanssaan lokakuun aikana; juontoja varten on perehdytty musiikin historiaan ja taustatietoihin. Sävelten takaa on paljastunut mielenkiintoisia tarinoita. Niistä on löytynyt paljon ammennettavaa niin juontoihin kuin verkkotehtäviin. Huolellinen taustatyö on opettanut paljon, kertoo Eero Hallenberg:

Luulen, että suurin oppi on ollut ideointini kehittyminen, ja prosessini ideoiden luomiseen on terävöitynyt. Projekti on antanut minulle myös itsevarmuutta ja uskoa omaan osaamiseeni.

Pääpalkinto saadaan marraskuussa, kun ensimmäiset Open Orchestra -konsertit pidetään. Silloin pääsemme fyysisesti astumaan siihen maailmaan, jota olemme suunnitelleet sielujemme silmin kuluneiden 11 kuukauden aikana. En malta odottaa, huudahtaa Tiina Palkki.

 

Taidetestaajat-yhteistyössä on ollut voimaa

Kolmivuotinen Taidetestaajat-yhteistyö Turun filharmonisen orkesterin kanssa on tulossa päätökseensä. Orkesterin tuottaja Heidi Pulkkinen on erittäin tyytyväinen mainonnan suunnittelijoiden panokseen. Työskentely on ollut inspiroivaa:

On ollut ilo tehdä yhteistyötä. Aikataulut ovat pitäneet hienosti, ja työskentely ja työnjälki on ollut ammattimaista. On ollut ihana huomata, miten sitoutuneita ja innoissaan kaikki ovat olleet.

Myös yhteistyö Turku GameLabin ja tapahtumatekniikkapalvelu Brightin kanssa on ollut erinomaista. Pelialan osaajat ovat tehneet ennakko- ja jälkitehtäville alustan ja materiaalia verkkoon. Brightin asiantuntija Timo Ollila on ollut suurena apuna tiimille. Oivallista sparrausta ovat antaneet myös tutkimus-ja koulutuspäällikkö Eero Linjama ja hankeasiantuntija Anttoni Lehto. Koko tekijäryhmä on hitsautunut hyvin yhteen, ja jokaisen panosta on tarvittu.

Me käsikirjoittajat olemme päässeet vaikuttamaan konsertin sisältöön ruohonjuuritasolta lähtien. Meitä on kohdeltu kuin vertaisia, eikä minusta ole tuntunut siltä, että olisin ollut mukana toisen lukuvuoden opiskelijana. TFO ja projektin muut tiimit ovat luottaneet käsikirjoittajiin ja antaneet meille vapaat kädet. Sen ansiosta emme ole tukahduttaneet huikeampiakaan ideoita. Tämä varmasti näkyy lopullisessa teoksessa, uskoo Tiina Palkki.

Matka on ollut tiimille opettava, avartava ja kasvattava, pohtii Teemu Mäkinen:

Matkan varrella on ollut huikeita tyyppejä, hienoja paikkoja ja unohtumattomia kohtaamisia. Tästä jää hyvä jälki myös ansioluetteloon. Meitä opiskelijoita on kohdeltu kyllä suurella kunnioituksella.

Tiimi eli neljä ihmistä työskentele pöytien ääressä edessään kannettavat tietokoneet.

Kuvassa vasemmalla on Heidi Pulkkinen, hänen vieressään Paleface, hänen oikealla puolellaan on Timo Ollila, ja Tiina Palkki on kuvan oikeassa laidassa.

Lopputulos on kuultavissa pian, sillä koululaiskonserttien lisäksi luvassa on kolme iltakonserttia. Tuottaja Heidi Pulkkinen suosittelee tulemaan konserttiin avoimin ja uteliain mielin sekä nauttimaan matkasta orkesterin sisässä.

Eero Hallenberg kiteyttää vielä olennaisen:

Tässä konsertissa musiikin voi kokea täysin eri tavalla kuin ennen. En ole itse koskaan kokenut vastaavaa konserttia. Uskallan melkein taata kylmiä väreitä yleisölle. Jos lippuja Open Orchestraan on vielä saatavilla, kannattaa käydä katsomassa, kokemassa ja kuulemassa jotain uutta ja mahtavaa.

 

Open Orchestra Turun konserttitalossa

8.11. klo 19.00

14.11. & 15.11. klo 19.00

Jukka Untamala, kapellimestari
Paleface, juontaja
Timo Ollila, visuaalinen suunnittelu

 

Taidetestaajat on Suomen historian suurin nuorten kulttuurihanke, joka tavoittaa kolmen lukuvuoden ajan kahdeksasluokkalaisista lähes 100 %. Heidät viedään eri puolille Suomea kokemaan ja arvioimaan taidetta. Hankkeen ovat kehittäneet Suomen Kulttuurirahasto, Svenska kulturfonden ja Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto. Hankkeen budjettti on ollut yli 20 miljoonaa euroa.

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

css.php