Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

”Vaikeille tai loukkaaville asioille nauraminen tekee hyvää”

04.06.2018

Kuka?

  • Christer “Chrzu”  Lindström, 40
  • valmistunut Taideakatemian animaatiokoulutuksesta 2004
  • valittiin vuoden alumniksi Turun AMK:ssa 2017 
  • vieraileva opettaja animaatiolinjalla

 

Elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja, animaatio-opettaja ja drag-artisti. Elämänjanoinen monien roolien kameleontti on yhtä kotonaan älyvapaana Carlottana kuin kaiken tarkkaan suunnittelevana ohjaajana – tai Taideakatemian opettajana piiskatessaan opiskelijoita yhä parempiin suorituksiin. 

Kun Chrzun tuttu kymmenen vuotta sitten halusi tehdä hänestä dokumentin, hän ihmetteli, miksi ihmeessä, ja sanoi, että tee niistä kaikista minun tekemisistäni mieluummin. 

– Työskentelemiseni katsominen oli silloin sitä, että lähinnä olen jossain tietokoneen äärellä tai piirrän jotain, eikä siinä ole mitään mielenkiintoista. Sen kautta tuli ajatus siitä, että ei sillä ole mitään väliä, kuka olen, mutta teen näitä juttuja yleisölleni. Ei minulla ole tarvetta määritellä edes itselleni, kuka tai mikä olen. Ajattelen, että voin olla monia asioita, kameleontti.

Chrzun ohjaama ja käsikirjoittama 24-minuuttinen lyhytelokuva “Nightsatan and the Loops of Doom” (2013) nauttii jo kulttimainetta. Siinä turkulaisen syntetisaattoreita ja sähkörumpuja soittavan Nightsatan-bändin jäsenet seikkailevat post-apokalyptisessä maailmassa. Elokuva palkittiin Meksikon Morbido-festivaaleilla vuoden parhaana lyhytelokuvana.

– Se on parhaimpia leffafestareita maailmassa. Elokuvien tekemisessä yhtenä suurena motivaattorina on, että pääsee festareille edustamaan omaa elokuvaa ja näkemään kaikkia muita. Festarit ovat paikka, joissa näkee oikeasti hyviä elokuvia.

Elokuva oli Chrzulle unelmaprojekti, ja nyt hän kehittelee sille jatko-osaa, jolle oli käynnissä joukkorahoituskampanja. Hän toivoo, että siitä tulisi hänen ensimmäinen pitkä koko illan elokuvansa.

 

Chrzun työhuoneesta löytyy vaikka mitä. Kuten piiska, jonka kanssa hän poseeraa, koska vaatii oppilailtaan niin paljon Taideakatemiassa.

 

 

Huomiota herättävä drag queen

Chrzun työhuone pursuaa elokuvissa käytettyä rekvisiittaa, omia taideprojekteja kuten kirpputoritavaroista yhdistettyjä “veistoksia” ja amatöörimaalauksia, joita hän keräilee. Huoneesta löytyy myös rekillinen naistenvaatteita ja korkokenkiä. Ne kuuluvat Chrzun luomalle hahmolle, drag queen Carlotta Moorelle.

Ensimmäinen lyhytelokuva, jossa Carlotta esiintyi, The Contract (2015), voitti elokuvafestivaaleja. Nyt Chrzu käsikirjoittaa kolmatta Carlotta-elokuvaa ja puuhailee Carlottana muutakin. Ensimmäinen Nightsatan-yhtyeen kanssa tehty räppibiisi julkaistiin viime vuonna.

– Carlotta on mahtava hahmo, koska voin tehdä mitä tahansa: räppiä, mallintöitä, elokuvia, mitä vaan. Hauskalta drag queenilta odotetaan huonoa käytöstä. Pitää olla vähän törkeä, loukkaava, paha suustaan ja vähän niin kuin bitch. 

On äärettömän vapauttavaa saada olla sellaisessa roolissa.

Joskus Chrzu saattaa myös hauskanpitomielessä Carlottana käydä laulamassa karaokea. Carlotta on kuitenkin aina yleisöä varten, huvikseen hän ei kotona pukeudu Carlotan vaatteisiin.

 

Chrzu on innokas kirpputoreilla kävijä. Sieltä ovat löytyneet monet Carlotan vaatteista. Carlotaksi laittautuminen kestää noin neljä tuntia.

 

Sarjakuvapiirtäjästä elokuvaohjaaja

Sarjakuvien piirtäminen oli Chrzulle intohimo jo alle kouluikäisenä. Parikymppisenä hän opiskeli Ruotsissa sarjakuvapiirtämistä kurssilla ja sen jälkeen toisessa koulussa, mutta pettyi sen huonoon tasoon ja lopetti opinnot.

Chrzu löysi itsensä Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian animaatiolinjalta 23-vuotiaana. Hän oli saanut suosituksen, että sinne kannattaisi lähteä – taiteellisena johtajana kun olisi animaatiolegenda Priit Pärn. Chrzu oli katsonut animaatioita, muttei tiennyt siitä sen enempää.

– Olin ensimmäisen vuosikurssin aikaan työharjoittelussa Tatu Pohjavirran lopputyössä, Kuvastin-nukkeanimaatiossa. Sitten se oli menoa, olin että vau, tämä on niin älyttömän hienoa, että haluan tehdä näitä loppuelämän. 

Koulussa olin supermotivoitunut työholisti.

Animaatiossa viehätti, että se on täysin rajaton ilmaisumuoto. Chrzu muistaa oppineensa ammattikorkeakoulusta erityisesti käsikirjoittamisen ja ideoimisen – asiat, joita hän on nyt itse opettanut samassa paikassa kymmenisen vuotta. Opiskelijat sanovat Chrzua leikkimielisesti natsiksi, koska hän vaatii heiltä niin paljon. 

– Pyydän opiskelijoita koko ajan keksimään ideoita, tarinoita, pilakuvia, kuvallisia sketsejä ja kaikkea tällaista. On älyttömän inspiroivaa olla siinä ja kuulla, mitä jengi keksii. Sinne on kuitenkin niistä kaikista sadoista hakijoista valittu ne kekseliäimmät.

Valmistuttuaan animaatiolinjalta Chrzu teki kymmenen vuotta animaatiota. Hän alkoi sekoittaa samaan pätkään erilaisia elementtejä, esimerkiksi piksilaatiota, jossa animaationa kuvataan todellisuutta tai näyttelijöitä, ja time lapsea, jossa samasta paikasta otettuja kuvia laitetaan peräkkäin, jolloin syntyy liikettä. Samaan elokuvaan hän saattoi laittaa vielä nukkeanimaatiota ja live-kuvaa. 

Kokeilut alkoivat viedä yhä enemmän pois perinteisestä animaatiosta kokeellisen elokuvan puolelle. Animaatioon oli myös vaikeaa saada rahoitusta, ja Chrzu halusi nopeamman tavan ilmaista itseään. Ei Chrzu tosin täysin hylännyt animaatiota, viime vuonnakin ilmestyi Turun Anikistit ry:n animaatio, Wurmloch, jossa hän on mukana.

 

Chrzulla on takana monia itserahoitettuja projekteja. Jo nuorena hän otti lainan sarjakuva-albumin julkaisua varten.

 

Erilaista roskaa

Chrzu sanoo, että suurin osa taiteesta ja viihteestä on toistoa ja oikeastaan täyttä kuraa. Hän kertoo itsekin näkevänsä omassa taiteellisessa kehityksessään paljon jälkiä siitä, mistä on ottanut vaikutteita. 

Nightsatan-elokuva viittaa 80-luvun italialaisiin post apocalyptisiin Mad Max -rikosleffoihin ja drag artisti Carlotta taas John Watersin 70-luvun elokuviin. Chrzu ei halua tehdä mainstreamia, mutta toisaalta ei ihan pienillekään yleisöille suunnattua tuotantoa.

– Mielestäni taiteen kuuluu ravistella, vaikka se nyt on ihan mieletön klisee. Itse olen ainakin kyllästynyt siihen, että on niin paljon samankaltaista leffaa ja tv-sarjaa. Kun näkee jotain yllättävää, niin sitä on ihan mehuissaan, että vau, vihdoin jotain uutta. 

Hän pitää yhteiskunnallisesta huumorista, jossa päähenkilö voi olla ikävä tyyppi tai pahis.

– En ole sellainen tekijä, joka purkaa kaikki sisäiset tuntonsa työhönsä. Minua ei kiinnosta minä itse, en halua tehdä sellaista taideterapiaa vaan enemmänkin viihdyttää ja tehdä hauskoja tai kreisejä leffoja.

Katsoja kannattaa viedä vieraille vesille tutun kautta.

Sarjakuva- ja animaatiotausta näkyy elokuvissa niin, että tarina etenee pikemmin kuvien kuin näyttelijän toiminnan kautta.

– Olen vähän kuin se piparkakkutalon noita, houkuttelen katsojan sinne maailmaan. Kaikki on ihan turvallista ja fine alussa, että tulkaa vaan lähemmäs, täällä ei ole mitään hätää. Ja sitten vedetään matto alta ja pudotaan jonnekin hulluun maailmaan.

Chrzu tekee erilaisia ”veistoksia” kirpputoreilta löytämistään tavaroista.

 

Chrzu haluaakin myös järkyttää, south park -henkisesti ja tasapuolisesti kaikkia. Hän sanoo flirttailevansa roskaelokuvien kanssa, joita ovat esimerkiksi eksploitaatio-elokuvat. Ne käsittelevät ihmisluonteen pimeimpiä puolia: viettejä, addiktioita, kiimaa ja väkivaltaa.

– En sano, että päämissio tässä olisi loukata, mutta uskon, että sillä on joku yleisölle terapioiva vaikutus, kun voidaan nauraa niille vaikeille tai loukkaaville asioille. Se tekee ihmiselle hyvää.

Entä jos halutaan järkyttää, niin pitääkö koko ajan tehdä rajumpaa, että se tuntuisi jossain? Chrzun mukaan ei.

– Oikeastaan näyttäisi siltä, että viimeisin elokuvani on himpun verran graafisesti kesympi kuin aikaisemmat, ja saattaa olla, että homma menee siihen suuntaan. Sitä voi järkyttää ihan sellaisellakin, että on jonkun hautajaiset ja hahmo kaivaa kalsareistaan karjalanpiirakan ja syö sen. 

Voi järkyttää sillä, mikä se asiayhteys on.

Chrzu sanookin, ettei halua tehdä alastomuutta alastomuuden takia tai väkivaltaa väkivallan takia, vaan oivaltavia juttuja.

– Pidän itseäni kuitenkin aika kilttinä tekijänä, vaikka haluankin järkyttää. Välillä voin ihan mielelläänkin tehdä elokuvaan ahdistavia hetkiä, mutta itsetarkoituksellinen sadistisuudella mässäily ei ole minusta siistiä.

 

Chrzu esittelee tekemäänsä hahmoa.

 

Luomisvimma polttoaineena

Elokuvien tekemisen lisäksi Chrzu muun muassa soittaa kahdessa bändissä, on mukana tekemässä muiden bändien musiikkivideoita, sanoittaa kappaleita, on käsikirjoittanut sotaelokuvia ja piirtänyt taas sarjakuvaa kymmenen vuoden tauon jälkeen.

Musiikki soi aina ja koko ajan on sellainen diggailu yllä.

Chrzun voisi ajatella olevan aika räväkkä persoona. Hän miettii tätä ja sanoo, että on ainakin todella elämänjanoinen verrattuna moneen muuhun ihmiseen: hän haluaa koko ajan kokemuksia ja elämyksiä.

– Pidän sitä luomisvimmaa yllä elokuvien, musiikin, soittamisen ja kirjoittamisen saralla, jotenkin se on polttoaineeni. Ehkä haluaisin ajatella, että olen vaan ekstrovertti, mutta olen suomenruotsalainen, niin ehkä olen ekstrovertimpi kuin keskivertosuomalaiset.

Chrzu on projektiensa myötä päässyt erikoisiin tilaisuuksiin. Hän on ollut muun muassa Sean Conneryn järjestämissä jatkobileissä Skotlannin elokuvafestareilla Edinburghissa. Tähti haukkui kaikki vieraat lopuksi pystyyn, mikä oli jonkinlainen humoristinen perinne. Kauhu-, scifi- ja toiminta-genren piirit ovat Chrzun mukaan pienet ihan globaalistikin, joten ihmisiin on tutustunut nopeasti. 

Taiteilijan arki ei kuitenkaan ole aina hohdokasta, moneen muuhun kuin taiteen tekemiseen menee paljon aikaa. Apurahojen hakemiset ovat aikaavieviä prosesseja, ja erikoisemmille projekteille on vaikea saada rahoitusta. Myös itserahoitettuja projekteja on Chrzulla paljon takana: jo nuorena hän otti pankkilainan sarjakuva-albumia varten.

–  En ole vielä sellaisessa asemassa, että hirveän vaivattomasti ansaitsisin elantoni, vaan toistaiseksi se on vielä aika haastavaa ja vaatii tsemppaamista. Toivoisin, että jossain vaiheessa se rauhoittuisi  ihan pikkuisen niin, että voisin hengittää tasaisemmin, koska tämä on aikamoista paahtoa tällä hetkellä. 

Chrzu haaveilee, että tulevaisuudessa hänellä olisi enemmän aikaa maalata tauluja ja kirjoittaa kirja. Vielä pitää kuitenkin katsoa, mihin elokuvamaailma johtaa.

 

Chrzu Lindström valittiin Turun ammattikorkeakoulun vuoden alumniksi 2017.

– Vau, tosi suuri kunnia, hämmentävää!, reagoi hän kuullessaan palkinnosta.

Palkinnon perustelut:

Chrzu on animaatiokoulutuksesta valmistunut alan aktiivinen tekijä, ohjaaja ja vieraileva opettaja. Chrzu on tärkeä linkki opiskelijoiden ja alan ammattilaisten välillä. Hän on muun muassa huolehtinut siitä, että opiskelijat ovat saaneet hyviä työharjoittelumahdolisuuksia. Chrzu Lindström on positiivinen ja kannustava henkilö, joka omalla asenteellaan innostaa muitakin toimimaan animaation parissa.

  • Alumnit-juttusarjassa Turun AMK:sta valmistuneet kertovat työelämästä.
  •  Alumnejamme ovat kaikki Turun AMK:ssa tai sitä edeltävissä oppilaitoksissa opiskelleet ja työskennelleet.
  • Alumnitoiminnasta voit lukea lisää täältä.
  • Turun ammattikorkeakoulun alumnit ry -yhdistyksen kautta voit verkostoitua, kehittää ammattitaitoasi ja osallistua vapaa-ajan aktiviteetteihin.


  

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *