Parikymmentä ukulelen soittajaa on lähes kymmenen vuoden ajan kokoontunut viikoittain Salon kansalaisopiston auditorioon. Lisäksi etäyhteydellä on ollut lyhytkursseja, jolloin opettaja…
Tekijät | Authors

Digitaalinen harjoituspäiväkirja oppimisen tukena Newzik-ohjelmistolla
Newzik-ohjelmisto mahdollistaa digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämisen esimerkiksi musiikin opinnoissa. Tutustuin ohjelmaan Turun ammattikorkeakoulun musiikin verkkopedagogiikan osaajakoulutuksessa keväällä 2024, ja se on ollut aktiivisessa käytössä siitä lähtien soitonopettajan työssäni. Artikkelissa tarkastellaan digitaalisen harjoituspäiväkirjan toteuttamista Newzik-sovelluksella tarkoituksena hyödyttää niin oppilaita kuin opettajiakin.
Laitteiston osalta tässä artikkelissa rajaan käytön iPadille. Se on näytön koon ja käyttöjärjestelmän puolesta monikäyttöisin. Newzik toimiikin parhaiten iOS-ympäristössä, ja esimerkiksi iPhonea voi hyödyntää skannaamiseen tai tallentamisiin. Muissa kuin iOS-laitteissa, tietokoneella ja mobiililaitteissa, sovellus toimii selaimella.

Newzik-logo.
Soittamisen opiskelussa harjoituspäiväkirja on sananmukaisesti kirja, johon merkitään tehdyt harjoitteet. Sitä voi pitää kuka tahansa ja mistä aiheesta tahansa. Tässä artikkelissa keskityn digitaaliseen ratkaisuun erityisesti musiikin opiskelussa, mutta päiväkirjan pitämisen ei tarvitse rajoittua pelkästään siihen. Mistä tahansa voi pitää kirjaa haluamallaan tavalla.

Kuvio kuvaa sitä, että harjoittelu asettuu arvioinnin ja kirjaamisen väliin. Niissä molemmissa päiväkirja on keskeisessä osassa. Kuvio: Ari-Pekka Haapanen.
Yksinkertaisimmillaan päiväkirjaan on merkitty päivämäärä, harjoite tai tavoite ja siihen käytetty aika. Mukaan voidaan liittää myös harjoitteluun liittyviä arvioita ja pohdintaa. Digitaaliseen päiväkirjaan siirryttäessä kirjaamismahdollisuudet laajenevat mm. video- ja äänitallenteisiin. Aiemmin harjoituspäiväkirjan asian on ajanut soitinlaukussa mukana kulkeva vihko, joka sitten täytyttyään vaihdetaan uuteen. Nyt Newzik-sovellus pitää huolen siitä, että harjoituspäiväkirja on jatkossa aina mukana. Kaikki tallentuu pilveen ja on verkon yli saatavilla.
Harjoituspäiväkirjan pitämisen hyötyjä
Harjoituspäiväkirja on hyvä tapa pitää harjoittelu järjestelmällisenä ja säännöllisenä oppituntien välillä. Se jäsentää tekemistä, ajattelua ja ymmärrystä opiskelun lisäksi sen ulkopuolella. Dokumentoimalla omaa harjoittelua on mahdollista seurata soittotaidon kehittymistä ja tuloksia tehokkaasti. Päiväkirja voi auttaa hahmottamaan laadukkaasti omaa oppimisprosessia, ja sen avulla voi kehittää sisäisiä kognitiivisia taitoja (Nielsen 2001, 155–167). Harjoittelun kirjaamisella on myönteinen vaikutus ajankäytön tehostumiseen. Lyhyessä ajassa saa enemmän aikaan, koska kirjauksista ja tallenteista voivat löytyä osaamisen ongelma-alueet aiempaa helpommin, ja näin niihin pääsee aiemmin puuttumaan (Miksza 2011, 50–67). Kukapa ei haluaisi edistyä nopeammin! Oman harjoittelun konkreettinen seuraaminen voi parantaa sitoutumista harjoitteluun ja lisätä motivaatiota pitkällä aikavälillä (McPherson & Renwick 2001, 169–186).

Kuva: Ari-Pekka Haapanen.
Newzik-ohjelma iPadilla on monipuolinen työkalu
Newzik-sovelluksen ominaisuudet laajimmillaan ovat siis saatavilla iPadissa. Koska käyttöjärjestelmäksi vaaditaan toistaiseksi iOS 15 tai sitä uudempi, soveltuu ohjelma laitteiston puolesta tällä hetkellä jopa 10 vuotta vanhaan malliin. Alkuun päässee siis kohtuullisen edullisesti. Sovelluksessa on useita ominaisuuksia musiikin parissa työskenteleville, kuten esimerkiksi työkalu pdf-muodossa olevan nuotin sekä muuttamiseen äänitiedostoksi (MIDI) että nuotinnusohjelmien ymmärtämään muotoon (XML). Olen koonnut oheiseen tietolaatikkoon keskeisimmät Newzik-sovelluksen ominaisuudet.

Koontikuvio Wewzikin ominaisuuksista. Kuvio: Ari-Pekka Haapanen.
Perinteisesti harjoituspäiväkirja on siis ollut konkreettinen vihko, joka on kulkenut mukana tai ollut kotona nuottitelineellä. Nyt muodon muuttuessa analogisesta digitaaliseksi laajentuvat ajattelutavat sekä käyttömahdollisuudet. Päiväkirjalle alustaa valitessa vaihtoehtoja löytyy niin pilvipalveluista kuin erillisistä ohjelmista. Muun muassa Microsoftin ja Googlen alustoilla voidaan luoda pilvitallennustilaan kansio, jota käytetään tallennuspaikkana tiedostoille. Myös audion ja videon lisääminen kansioon onnistuu. Kansiot ja niissä olevien tiedostojen sisältö jaetaan sitten vaikka opettajan kanssa.
Näissä vaihtoehdoissa on puutteena toistaiseksi se, että käyttöliittymä sisältöön vaatii hiukan ylimääräistä työtä alustasta riippuen. Myöskään harjoittelun hyödyllisiä apuvälineitä ei ole.
Tässä artikkelissa keskityn Newzik-alustan hyödyntämiseen juuri tästä syystä. Se sisältää kaikki ne oleelliset ominaisuudet, joita monipuolinen harjoituspäiväkirjan pito tarvitsee. Käyttöliittymä on helppo, ja ohjelman muut ominaisuudet ovat tällöin käytössä muutenkin. Ohjelma ”osoittautui MUSE-hankkeen vertailutestissä muihin sovelluksiin nähden olevan täysin omassa luokassaan” (Korhonen 2022).
Miten luon sähköisen päiväkirjan Newzik-ohjelmassa?
Päiväkirja luodaan Newzik-ohjelmassa tuomalla tai luomalla dokumentti haluttuun paikkaan. Se tallentuu automaattisesti pilveen. Dokumentti voi olla uusi tyhjä vihko ohjelman valmiista pohjista, skannattu taulukko sopivasta kirjasta tai näiden yhdistelmä. Tilanteen mukaan voi valita sopivan, ja muokkausmahdollisuuksia riittää. Voit vaikka luoda erillisellä taulukko-ohjelmalla pohjan ja tuoda sen sitten Newzikin kirjastoon pdf-muodossa. Jos sinulla on valmis pohja koneella digitaalisena tai löydät verkosta sopivan sellaisen, voit tuoda sen Newzikiin ottamalla siitä ensin näyttökuvan ja sen jälkeen ”tulostaa” sen suoraan ohjelmaan. Tuonnin jälkeen digitaalinen dokumentti on vapaasti käsiteltävissä rajauksineen ja monistettavissa. Samassa dokumentissa voi olla saatavilla vaikka läksy- tai reissuvihko (sopii vaikka pienelle oppilaalle), opintosuunnitelma, harjoitussuunnitelmia, harjoituspäiväkirja ja jopa piirustusosio. Tämän mahdollistaa osioiden luonti. Newzik-ohjelman kirjastossa tai projektissa päiväkirja on siis digitaalisena tiedostona ja jatkossa saavutettavissa missä tahansa verkkoyhteyden yli.

Kuva: Ari-Pekka Haapanen.
Harjoituspäiväkirja voidaan luoda omaan kirjastoon tai projektiin erilliseksi dokumentiksi. Tämän lisäksi se voidaan liittää myös osaksi opiskeltavaa kappaletta. Päiväkirjan luomisessa on erilaisia tapoja, ja alla olen listannut oleellisimmat. Jokaisesta esitellystä tavasta on myös suomenkielinen ja tekstitetty video. Tekstitys on lisätty saatavuuden parantamiseksi, ja sen saa päälle YouTube -ikkunan asetuksista.
Päiväkirja on mahdollista luoda seuraavilla tavoilla:
• Uusi malli luodaan ohjelman sisällä saatavilla olevista pohjista (templates).
• Malli tuodaan skannaamalla dokumentti ohjelman työkalulla.
• Malli tuodaan ottamalla näyttökuva ja ”tulostamalla” se suoraan ohjelmaan.
Vinkki: Luo kulloinkin työn alla olevaan kappaleeseen tai teokseen erillinen päiväkirja. Sen voit asetuksissa ”rearrange”-kohdassa lisätä uudeksi sivuksi. Voit myös tehdä nuottiin uuden harjoituspäiväkirjan osioksi (parts-kohta näytön ylälaidassa). Kappaleisiin liittyvien harjoitteiden videoinnit löytyvät sen jälkeen helposti kappaleen mediakansiosta. Toistaiseksi kaikki mediatiedostot ovat samassa paikassa osioista riippumatta.

Kuva: Ari-Pekka Haapanen.
Päiväkirjan täyttäminen
Harjoituspäiväkirjaa täytetään iPadilla mielestäni parhaiten digitaalisella kynällä (Apple Pen). Sillä on myös helppo tehdä nuottiin merkintöjä. Kynä kulkee tabletin mukana sujuvasti ja antaa monipuoliset mahdollisuudet erilaisiin visuaalisiin ratkaisuihin persoonallisuutta unohtamatta. Päiväkirjaa voi täyttää myös näppäimistöllä, ja puheentunnistus on myös tehokas tapa tuottaa sisältöä. Merkinnöissä voidaan käyttää myös havainnollisia emojeita.
Päiväkirjaan voidaan lisätä myös audio- ja videotallenteita. Erityisesti audion lisääminen toimii suoraan sovelluksesta ja tallentuu dokumentin mediakansioon. Ohjelma nimeää ne automaattisesti lisäten tallennusajan tiedostoon. Ne voidaan uudelleennimetä myöhemmin. Tallentuminen tapahtuu edelleen suoraan pilvipalveluun. Tallenteet tarjoavat hyvän tavan nähdä ja kuulla oma kehitys. Tallenteissa voi olla muutakin sisältöä kuin varsinaista soittoa, ja teoriassa niitä mahtuu Newzik-ohjelman pilvipalveluun rajattomasti. Esimerkiksi tallentaa voi omaa harjoiteltavaan kappaleeseen liittyvää ”ääneen ajattelua”. Kirjaaminen voi siis olla ihan vain pohdiskelua, ja samalla asia konkretisoituu päiväkirjaan.
Omien tallenteiden lisäksi dokumenttiin voi liittää linkkejä YouTubessa oleviin videoihin. Harjoittelun avuksi Newzikistä löytyy viritinmittari sekä metronomi, jota voidaan hyödyntää myös tallenteita tehtäessä. Lisäksi ajastimen käyttö voi olla harjoittelussa tarpeen, ja sellainen löytyy valmiina IPadista.
IPadiin liittyvä vinkki: Käytä ”Hei Siri, aseta ajastin 15 minuuttia” -komentoa. Tällä voidaan asettaa ajastin irrottamatta käsiä soittimesta ja poistaa kellon seuranta harjoittelun aikana. Ilmoitus tulee, kun aika on täynnä. Tarkista ensin asetuksista, että ominaisuus on käytössä.
Yhteistyötila
Newzik mahdollistaa yhteistyötilan, joka kulkee ohjelmassa nimellä ”project”. Siinä toisen (esimerkiksi opettajan) kanssa on yhteinen kansio, jossa muun ohjelmiston lisäksi voi olla erillinen harjoituspäiväkirja. Tämä mahdollistaa opettajan arvioinnin ja ohjauksen sen pohjalta, siis reaaliaikaisesti. Se auttaa myös oman harjoittelun reflektoinnissa. Projektissa oleva päiväkirja on itsenäinen ja erillinen dokumentti. Siihen pääsevät käsiksi projektissa olevat henkilöt. Muutokset eivät siis vaikuta muihin dokumentteihin esimerkiksi omassa kirjastossa.

Kuva: Ari-Pekka Haapanen.
Organisaatioille suunnatut tai Premium-lisenssit mahdollistavat useita projekteja. Tällöin esimerkiksi toisen oppijan kanssa voi olla yhteinen treeniohjelma ja päiväkirja. Halutessaan jonkin teknisen asian harjoitteluun voi luoda usean oppilaan projektin, jossa jokaisella on yhteinen päämäärä. Näin voi syntyä positiivista kilpailuhenkisyyttä ponnisteluun. Lisäksi tämä luo hyvin ohjattuna yhteisöllisyyttä ja mahdollistaa vertaistuen oppilaille. Oppilaat voivat jakaa kokemuksiaan, antaa toisilleen vinkkejä ja kannustaa toisiaan. Yhteisöllinen oppimisympäristö voi motivoida oppilaita harjoittelemaan aiempaa enemmän ja tekemään yhteistyötä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Päiväkirjoja voi olla siis myös useita – yhdessä tekeminen ja harjoittelu saavat uusia näkökulmia toimintatapoineen. Suomalaisen Nokian slogan tarjoutuu sovellettavaksi muotoon: Newzik – connecting people!
Päiväkirjan tallentuminen ja jakaminen
Niin kuin aiemmin on kerrottu, päiväkirja tallentuu automaattisesti ja on saavutettavissa millä tahansa verkkoon pääsevällä laitteella. Merkintöjä tehdessä käyttöliittymän vasemmassa ylälaidassa on vihreä merkki, kun muutokset ovat synkronoituja palvelimeen. Merkin ollessa sininen muutoksia ei ole vielä tehty. Päivittymisessä voi olla muutaman sekunnin viive.
Newzikin kirjasto ja projektit ovat nähtävissä muillakin laitteilla kuin iPadilla. Tietokoneen ja muun tabletin kuin iPadin kautta tiedostot ovat nähtävillä selaimen (esim. Chrome) kautta. Päiväkirjan voi jakaa ohjelman sisältä lähettämällä sen pdf-tiedostona sähköpostilla, viestillä tai vaikka siirtämällä sen toiseen ohjelmaan.
Näyttökuvan ottaminen ja jakaminen voi sopia joihinkin tilanteisiin. Audiot ja videot säilyvät Newzikissä, mutta ne eivät siirry dokumentin jakamisen mukana. Jakaminen muualle ohjelmiston ulkopuolelle jää ainakin allekirjoittaneella käytännössä vähälle, koska tiedostot ovat helposti saavutettavissa, turvassa ja tallessa palvelimella. Joskus voi kuitenkin tulla tilanne, että haluaa varmuuskopioida eri sisältöjä muihin pilvitallennuspaikkoihin (esim. OneDrive, Google Drive tai DropBox). Saattaahan olla, että jokin harjoitustallenne on mennyt niin nappiin, että haluaa lähettää sen kaukaiselle sukulaiselle. Täytyy muistaa, että tallentamisella luodaan automaattisesti omaa historiaa ja soivaa portfoliota. Päiväkirjan pitäminen on historiankirjoitusta!
Kokemuksia ja yhteenvetoa Newzik-sovelluksen käytöstä
Tutustuin Newzik-ohjelmaan alkuvuodesta 2024, ja aloitin ohjelman aktiivisen käytön työssäni musiikkiopistossa. Kerron lyhyesti ohjelman käytöstä opetuksessani: Ensin loin yhteiset projektit osalle oppilaista, ja siirryimme digitaalisiin nuotteihin. Oppitunnilla heijastan nuottikuvan iPadilta langattomasti AppleTV-laitteen kautta televisioon. Tämän voi tehdä myös suoraan televisioon. Oppitunnin aikana teen merkinnät nuottiin ja ne tallentuvat automaattisesti ohjelman kautta pilveen. Oppilaalle ne näkyvät projektin kautta suoraan kotipäätteellä, ja tapa sopii mainiosti siis myös etäopetukseen. Lisään tunnin aikana nuottiin niin omia kuin oppilaan soittamia tallenteita demonstraatioista taustasäestyksiin ym.
Uudet käytänteet oppilaiden kanssa työskennellessä ovat kokemukseni mukaan olleet pääosin myönteisiä. Tämä innostaa jatkamaan toimintatapojen kehittämistä edelleen. Newzik digitaalisena alustana sopii harjoituspäiväkirjan lisäksi loistavasti työhöni soitonopettajan näkökulmasta. Siinä yhdistyvät kaikki tarvittavat digitaalisen alustan ominaisuudet: automaattinen tallennus, nuottikirjasto merkintöineen, yhteistyöprojektit, harjoittelun työkalut ja helppokäyttöisyys.
Uskon, että ohjelman laajat mahdollisuudet harjoittelun tukena ja helppokäyttöisyys madaltavat kynnystä pitää aktiivisesti harjoittelupäiväkirjaa. Tekemisen kirjaaminen ja itsearviointiin oppiminen on hyvä aloittaa varhain niin, että se tulee normaaliksi osaksi harjoitteluprosessia ja itsearviointia. Newzik-sovellus digitaalisena alustana pystyy vastaamaan tähän haasteeseen ja tekee sen kiitettävästi.
Lähteet
Korhonen, Timo 2022. Newzik muuttaa idean diginuotista. Open Online Music Campus. Viitattu 28.1.2025 Newzik muuttaa idean diginuotista – oomc.fi – Open Online Music Campus.
McPherson, G. E., & Renwick, J. M. 2001. A longitudinal study of self-regulation in children’s musical practice. Music Education Research, 3(2), 169–186.
Miksza, P. 2011. Relationships among achievement goal motivation, impulsivity, and the music practice of collegiate brass and woodwind players. Psychology of Music, 39(1), 50–67.
Nielsen, S. G. 2001. Self-regulating learning strategies in instrumental music practice. Music Education Research, 3(2), 155-167.