Go to content Go to search

Talk Journal

ISSN 2984-4207

Tekijät | Authors

tekoälyavusteinen kuva, jossa opiskelijoita ruutujen ääressä

Älä huijaa, kopioi tai varasta – vastuullisuus on korkeakouluopintojen kivijalka

30.01.2025

Tekoälytyökalut voivat tukea luovuutta ja oppimista, mutta väärin käytettyinä ne avaavat oven akateemiselle vilpille. Lähteisiin perehtyminen ja niiden oikeanlainen käyttö ovat edellytyksiä opiskelijan asiantuntijuuden kehittymiselle.

Yhteensä satoja opintojaksojen kirjallisia tehtäviä ja yhtä monia opinnäytetöitä tarkastaneina törmäämme harmillisen usein plagiointiin.

Plagiointi tarkoittaa ”toisen henkilön tuotannon esittämistä omana ilman alkuperäisen lähteen asianmukaista ilmoittamista” (Turun ammattikorkeakoulu 2024). Plagiointi on tieteellistä vilppiä, johon lukeutuvat myös sepittäminen, vääristely, tiedon salaaminen, itseplagiointi, tekijyyden manipulointi ja tekijänoikeuksien väärinkäyttö. (Tutkimuseettinen neuvottelukunta [Tenk] 2023.)

Tekoälytyökalut ovat helpottaneet tiedon käsittelyä ja sisällön tuottamista. Olemme viimeisen vuoden aikana havainneet, että uudet työkalut ovat tuoneet mukanaan uusia haasteita. Tekoäly voi tuottaa tekstiä nopeasti ja helposti, mikä saattaa houkutella opiskelijoita käyttämään sitä tekstin luomiseen ilman omaa työpanosta.

Oikein käytettynä tekoäly tukee opiskelijoiden luovuutta ja oppimista, mutta väärin käytettynä se vaarantaa oppimisen ja akateemisen toiminnan perusperiaatteet, kuten rehellisyyden, kriittisyyden ja objektiivisuuden. Turun ammattikorkeakoulun tuoreen ohjeistuksen mukaan tekoälyn käytöstä tulee aina ilmoittaa (Suutari 2024) – tekoäly on yksi lähde muiden joukossa.

Plagiointi vaarantaa oppimisen

Vaikka digitaalisen tiedon saatavuus ja tekoälyn käyttö ovat parantaneet oppimismahdollisuuksia, ne ovat myös lisänneet kiusausta kopioida muiden töitä, ottaa suoria lainauksia muiden töistä viittamatta lähteeseen tai esittää toisen kirjoittamaa tekstiä omanaan. Nämä kaikki rikkovat opiskelu- ja tutkimustoiminnan toimintaperiaatteita ja vahingoittavat opiskelijan omaa oppimisprosessia.

Plagioiminen mistä tahansa lähteestä onkin vastoin oppimisen perimmäistä tarkoitusta eli oppijan oman ymmärryksen ja osaamisen kehittämistä. Kun opiskelija plagioi, hänen oma ajattelunsa ei kehity samalla tavalla kuin silloin, kun tekstiä tuotetaan itse olemassa olevan tiedon pohjalta. Kokemuksemme mukaan ne opiskelijat, jotka turvautuvat plagiointiin, saattavat hetkellisesti saavuttaa hyviä tuloksia, mutta pitkällä aikavälillä toiminta kostautuu esimerkiksi asiantuntijatehtävissä toimiessa.

Plagioiminen mistä tahansa lähteestä onkin vastoin oppimisen perimmäistä tarkoitusta eli oppijan oman ymmärryksen ja osaamisen kehittämistä.

Korkeakoulutyöskentelyssä rehellisyys on oppimisen, opettamisen ja tutkimuksen kivijalka. Jokainen opiskelija, opettaja, asiantuntija ja tutkija luottaa siihen, että tuotettu työ pohjautuu rehellisyyteen, se on itse tuotettua ja ainutlaatuista.

Turun ammattikorkeakoulussa hyödynnetään Turnitin-plagioinnin tarkastusohjelmaa sekä opinnäytetyön palautusvaiheessa että opintojakson kirjallisissa tehtävissä. Ohjelma on linkitetty itsLearning-verkkoympäristön tehtäväpalautuksiin, mikä helpottaa opettajan työtä plagioinnin tunnistamiseksi. Myös opiskelijan on mahdollista nähdä plagioinnin tarkastuksen tulos.

Yleisimmät ongelmat: lähdepuutos, kopiointi ja parafraasi

Tietyt viittaustapojen puutteet nousevat opiskelijoiden töitä tarkastaessa toistuvasti esiin. Yksi yleisimmistä plagiointivirheistä on lähdemerkinnän puuttuminen opiskelijan esittäessä toisen tietoa, ideoita tai suoria lainauksia. Tämä antaa vaikutelman omasta päättelystä, vaikka ne perustuvat ulkopuoliseen lähteeseen.

Opiskelijan tehtävänä on esimerkiksi analysoida arvostavaa johtamista terveydenhuollossa. Hän toteaa opinnäytetyössään: Arvostava johtaminen toteutuu terveydenhuollon organisaatioissa hyvin, parhaiten toteutuu tasa-arvoisuus ja heikoiten suunnitelmallinen johtaminen. Lähdemerkintää väitöskirjalähteeseen (Harmoinen 2014) ei ole kuitenkaan merkitty.

Toinen yleinen virhe on tekstin suora kopioiminen esimerkiksi näin: Arvostava johtaminen toteutui terveydenhuollon organisaatioissa hyvin. Parhaiten toteutui tasa-arvoisuus ja heikoiten suunnitelmallinen johtaminen. Tässä tapauksessa opiskelija kopioi suoraan toisen tekstin sellaisenaan, ilman lainausmerkintää ja lähdeviittausta, ja esittää ne ominaan.

Usein myös parafraasi eli alkuperäisen tekstin muotoilu omin sanoin epäonnistuu: tällöin opiskelija muuttaa ainoastaan muutaman sanan lähdetekstistä. Esimerkiksi Arvostava johtaminen toteutuu terveydenhuollon työpaikoilla hyvin. Parhaiten saavutetaan tasa-arvoisuus ja heikoiten suunnitelmallinen johtaminen. Tällöin opiskelijan teksti on hänen tarkoitusperästään huolimatta liian lähellä alkuperäistä lähdetekstiä.

 

opiskelija tietokoneen ääressä

Kuva: Pexels / Mikhail Nilov

 

Plagiointiin puuttuminen on osa opettamista ja oppimista

Plagiointia esiintyy Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolin opintojaksotehtävissä ja opinnäytetöissä huolimatta tieteellisen kirjoittamisen kirjallisista ohjeistuksista ja opetuksesta.

Vaikka opiskelija tietää, että palautettava raportti tarkastetaan Turnitin-ohjelmalla, plagiointia ilmenee edelleen. On kuitenkin muistettava ja huomattava, että vain ani harvoin tekstin anastaminen on tahallista ja täysin tietoista.

On syy sitten kiire, mukavuudenhaluisuus, huolimattomuus tai tietämättömyys, on tärkeää, että toisen tiedon kopioimiseen puututaan ennen kuin työ hyväksytään tai julkaistaan. Johdonmukainen oikeellisen kirjoittamisen ja lähteiden merkitsemisen huomioiminen opiskelijan saamassa palautteessa tukevat hänen asiantuntijaksi kasvuaan ja oppimisprosessiaan.

On kuitenkin muistettava ja huomattava, että vain ani harvoin tekstin anastaminen on tahallista ja täysin tietoista.

Luotettavan asiantuntijatekstin kirjoittamisen tunnusmerkkejä ovat lähteiden käytön selkeys, tarkkuus ja kriittisyys. Tehtävän palauttaminen opiskelijalle uudelleen muokattavaksi on johdettu Turun ammattikorkeakoulun laadukkaan osaamisen strategiasta. (Turun ammattikorkeakoulu 2023.)

Plagioinnin välttäminen on yksinkertaista

Jotta plagiointi-ilmiöön on mahdollista puuttua, opiskelijoiden on ymmärrettävä, mitä plagiointi tarkoittaa ja miten sitä voi välttää. Opettajina tehtävämme on kertoa aiheesta avoimesti opiskelijoillemme niin opinnäytetyöprosessissa kuin kaikissa opintojaksoissa.

Plagioinnin välttäminen on yksinkertaista, mutta se vaatii sekä tarkkaavaisuutta että rehellisyyttä: lähteet tulee merkitä asianmukaisesti ja lainatut tai referoidut kohdat tulee selkeästi erottaa itse kirjoittamasta tekstistä. Aina, kun käyttää jonkun toisen – mukaan lukien tekoäly – ajatuksia, teorioita, tutkimuksia tai suoria lainauksia, ne on merkittävä selkeästi.

Yksi tapa välttää kopiointia on käyttää omia sanoja. Kun käsittelee toisen henkilön tuottamaa tekstiä, asia tulee ilmaista omin sanoin. Tämä osoittaa ymmärrystä ja soveltamisen taitoa. Jos suora lainaus on välttämätön, se tulee merkitä lainausmerkeillä ja lähdeviitteellä. Plagioinnintunnistusohjelmien käyttäminen voi auttaa opiskelijoita varmistamaan, että kirjalliseen työhön ei ole vahingossa päätynyt kopioitua sisältöä ilman lähdeviitteitä.

Kun omaksumme vastuullisen kirjoittamisen periaatteet, voimme yhdessä edistää rehellisyyttä ja vahvistaa korkeakoulutyön arvoja. Näin varmistamme myös opiskelijoiden kasvun asiantuntijuuteen.

 

Lähteet:

Harmoinen, M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis, Tampere: University Press. Viitattu 10.12.2024. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/96359/978-951-44-9668-4.pdf.

Suutari, M. 2024. Tekoäly avaa uusia ovia oppimisessa – ja sulkee vanhoja perässään.

Turun ammattikorkeakoulu Viitattu 10.12.2024. https://talk.turkuamk.fi/puheenvuoroja/tekoaly-avaa-uusia-ovia-oppimisessa-ja-sulkee-vanhoja-perassaan/.

Turun ammattikorkeakoulu. 2024. Johdatus tiedonhankintaan -opas: Tiedon eettinen käyttö. Viitattu 10.12.2024. https://libguides.turkuamk.fi/tiedonhankinnanopas/tiedoneettinenkaytto.

Turun ammattikorkeakoulu. 2022. Strategia: Vaikuttava työelämän korkeakoulu. Viitattu 10.12. 2024. https://www.turkuamk.fi/fi/turun-amk/tutu/strategia/.

Tutkimuseettinen neuvottelukunta [TENK] 2023. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan julkaisuja 2/2023. Viitattu 10.12.2024. https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf

 

Pääkuvan lähde: OpenAI. 2025. Kuva tekoälyllä: Laadi kuva, jossa aikuisopiskelijat opiskelevat tietokoneella tekoälykäytänteitä [20.1.2025].

Kirjoittajat:

Minna Salakari työskentelee lehtorina ja projektipäällikkönä Terveys- ja hyvinvointi -sektorin Master Schoolissa. Salakari on koulutukseltaan filosofian tohtori, sairaanhoitaja (ylempi AMK) ja ammatillinen opettaja. Väitöksensä hän on tehnyt Turun yliopiston Lääketieteellisessä tiedekunnassa, kansanterveystieteen alalta. Terveys, hyvinvointi ja terveydenedistäminen sekä laadukas opiskelijaohjaus ovat Salakarille paitsi asiantuntijuuden ydintä myös sydämen asia.

Jan Holmberg työskentelee erityisasiantuntijana ja projektityöntekijänä Liiketoiminnan osaamissektorilla, Johtaminen ja yhteiset opinnot osaamisalueella, Master Schoolissa. Holmberg on koulutukseltaan sairaanhoitaja (YAMK) ja hänen työnsä keskiössä ovat koulutus- ja hankeosaaminen. Holmberg arvostaa innovatiivisia ratkaisuja ja käytännönläheisiä lähestymistapoja osana opiskelijoiden asiantuntijuuden kasvun ohjaamista.

What did you think about this article?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *