Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolissa tuotettiin uusi terveyden edistämisen lautapeli alakoulun 5.–6. luokkien oppilaille. TAIMI-terveyspelillä pyritään vaikuttamaan nuorten terveystietoisuuteen ja terveyteen…
Tekijät | Authors

Miten hanketyössä voi hyödyntää vaikuttajayhteistyötä?
Perinteiset terveysvalistuksen keinot eivät aina tavoita yläkouluikäisiä. Nuoret ovat tottuneet saamaan tietoa ja seuraamaan ajankohtaisia ilmiöitä sosiaalisessa mediassa. Siksi myös terveyden edistämisen ja ehkäisevän päihdetyön on löydettävä uusia muotoja.
Uusia, nuoria kiinnostavia toimintatapoja testattiin Turun ammattikorkeakoulun Vinssi – Vertais- ja yhteisölliset menetelmät yläkoululaisten päihteettömyyden tukemisessa -hankkeessa. Maskun, Mynämäen ja Nousiaisen yläkouluissa järjestetyssä Vinssi-olympialaistapahtumassa päädyttiin yhteistyöhön sosiaalisen median vaikuttajan kanssa.
Vaikuttajayhteistyö tuo terveysviestinnän lähemmäs nuoria
Vinssi-hankkeen näkökulmasta some-vaikuttajan kanssa tehty yhteistyö ratkaisee erään käytännön ongelman: perinteiset terveysviestinnän ja ehkäisevän päihdetyön keinot eivät tavoita yläkouluikäisiä nuoria riittävän hyvin. Nuorille suunnatut oppitunnit, teemapäivät ja esitteet jäävät helposti etäisiksi, eivätkä nuoret koe niitä omakseen. Lisäksi aikuisen auktoriteetin kautta tuleva viesti voi tuntua liian viralliselta tai ”saarnavalta”, jolloin kiinnostus aiheeseen katoaa.
Vaikuttajayhteistyö on nuorille houkuttelevaa, ja se saattaa avata uusia näkökulmia erityisesti hyvinvointiin ja arjen valintoihin. Kun tunnettu ja seurattu vaikuttaja tuo terveyteen liittyvät teemat esiin käytännönläheisesti, nuoret voivat huomata, että pienilläkin valinnoilla on merkitystä. Samalla vaikeista ja usein vaietuista aiheista, kuten päihteistä, mielenterveydestä tai kiusaamisesta, tulee helpommin lähestyttäviä ja keskusteltavia.
Yhteistyö tarjoaa myös uusia roolimalleja ja auttaa nuoria näkemään, että hyvinvointia voi rakentaa monella eri tavalla – ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa onnistua. Lisäksi yhteistyö lisää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä vähentää nuorten kokemaa etäisyyttä aikuisiin ja ammattilaisiin.
Aitous on kohtaamisen ydin
Vinssi-olympialaiset kokosi yläkoululaiset nuoret toiminnallisten rastien äärelle – yhdellä rastilla nuoret kohtasivat some-vaikuttaja Siniverkkarimiehen, joka tunnetaan rennosta otteestaan ja haastevideoistaan perhearjesta. Vaikuttajan olympiarastilla pelattiin Money Bowling -peliä, joka on nuorille tuttu konsepti Siniverkkarimiehen kanavalta.
Pelissä nuoret keräsivät pisteitä omalle luokalleen, ja jokainen sai osallistua. Yhteinen peli loi iloa ja mahdollisuuden kokea onnistumisen hetkiä. Samalla se osoitti, miten tutun ja hauskan tekemisen kautta voidaan vahvistaa yhteisöllisyyttä sekä avata luonteva tilanne keskustelulle turvallisen aikuisen kanssa.
Hankeyhteistyö osoitti, ettei vaikuttajan tarvitse olla nuorten vertainen eli esimerkiksi heidän kanssaan saman ikäinen. Tärkeämpiä ovat aitous, välittömyys ja kyky kohdata nuoret heidän omalla tasollaan. Näin syntyy luottamus, joka tekee terveysviestistämme merkityksellisen.
Sosiaalisen median vaikuttajan kanssa tehty yhteistyö ei siis ole pelkkää näkyvyyden hakemista tai fanikuvien ottamista suosikkitubettajan kanssa. Oikein suunniteltuna se on osallistava ja matalan kynnyksen keino kohdata yläkouluikäisiä nuoria osana koulun arkea.
Sisällöntuottajasta kumppaniksi – viisi vinkkiä onnistuneeseen yhteistyöhön
Kun hanketyössä uskalletaan kokeilla erilaisia yhteistyön muotoja, on mahdollista kehittää uudenlaisia toimintamalleja, jotka nivoutuvat osaksi nuorten arkea ja tukevat terveyden edistämistä siellä, missä nuoret toimivat. Näin nuorille välittyy kokemus siitä, että koulun viestit ja heidän oma maailmansa eivät ole toisistaan irrallisia, vaan ne voivat kohdata ja täydentää toisiaan luontevasti.
Tämä mahdollistaa myös opettajille ja terveydenhuollon ammattilaisille uusia väyliä puhua terveydenedistämisestä ja hyvinvoinnista rennommin, nuorten kielellä. Samalla se laajentaa ymmärrystä siitä, miten somevaikuttaja voidaan nähdä paitsi sisällöntuottajina myös kasvatustyön kumppanina ja yhteisöllisyyden rakentajana.
Viisi vinkkiä onnistuneeseen yhteistyöhön:
1. Valitse vaikuttaja arvopohjan mukaan
Tärkeintä ei ole seuraajamäärä, vaan se, että vaikuttajan arvot tukevat järjestävän tahon ja hankkeen tavoitteita. Siniverkkarimiehen perhe- ja lapsikeskeisyys sekä rento asenne sopivat Vinssi-hankkeen ydinviestiin.
2. Suunnittele yhteinen rooli selkeästi
Vaikuttajan kannattaa olla mukana aktiivisessa tekemisessä, ei vain vierailemassa. Vinssi-olympialaisissa Siniverkkarimies oli yksi olympiarastien vastuuhenkilöistä, mikä teki kohtaamisista luontevaa.
3. Hyödynnä vaikuttajan oma tyyli
Jos vaikuttaja saa olla oma itsensä, nuoret kokevat kohtaamisen aidoksi. Siniverkkarimies toi mukanaan huumoria ja arkisia tarinoita, mikä lisäsi samaistuttavuutta.
4. Rakenna vuorovaikutus nuorten ja vaikuttajan välille
Paras anti syntyy, kun nuoret pääsevät itse tekemään ja keskustelemaan, eivät vain kuuntelemaan. Money Bowling -olympiarasti oli yksinkertainen, mutta se loi tapahtumaan jännitystä, naurua ja monenlaisia keskusteluja.
5. Mittaa ja arvioi kokemusta
Kerää palautetta nuorilta, opettajilta ja vaikuttajalta. Näin yhteistyötä voidaan kehittää eteenpäin ja varmistaa, että se todella tukee järjestävän tahon ja hankkeen tavoitteita.
Kirjoittajat:
Minna Salakari työskentelee lehtorina ja projektipäällikkönä Terveys- ja hyvinvointi -sektorin Master Schoolissa. Salakari on koulutukseltaan filosofian tohtori, sairaanhoitaja (ylempi AMK) ja ammatillinen opettaja. Väitöksensä hän on tehnyt Turun yliopiston Lääketieteellisessä tiedekunnassa, kansanterveystieteen alalta. Salakari toimii Vinssi-hankkeen tutkimus- ja viestintävastaavana.
Jan Holmberg työskentelee erityisasiantuntijana ja projektityöntekijänä Liiketoiminnan osaamissektorilla, Johtaminen ja yhteiset opinnot osaamisalueella, Master Schoolissa. Holmberg on koulutukseltaan sairaanhoitaja (YAMK) ja ammatillinen opettaja. Hänen työnsä keskiössä ovat koulutus- ja hankeosaaminen. Holmberg toimii Vinssi-hankkeen viestinnän, erityisesti sosiaalisen median sisällöntuottajana.
Kuvat: Sosiaalisen median vaikuttaja Siniverkkarimies nuorten parissa Vinssi-hankkeen toiminnassa. Kuvaaja: Jan Holmberg.
Artikkeli on osa SIVISOTE – Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen ja johtaminen -tutkimusryhmän julkaisuja.