Siirry sisältöön Siiry hakuun

Talk Journal

Tekijät | Authors

Opiskelijapoika oppilaitosympäristössä

Yhteisöllinen hyvinvointihanke tukee opiskelijoiden siirtymistä työelämään ja ammattilaisten ohjaustaitoja  

23.09.2024

 

Opiskelijoiden hyvinvointi ja osaaminen vaikuttavat suoraan siihen, kuinka sujuvasti he integroituvat työelämään. Siirtymä opiskelijasta työntekijäksi vaatii ohjausta, jotta se olisi mahdollisimman onnistunut.

 

Nuorten sujuvaan työelämään siirtymisessä on tärkeää, että heidän kanssaan toimivien ammattilaisten osaamista kehitetään jatkuvasti. Turun ammattikorkeakoulun ja Occu Oy:n hallinnoima ja Työsuojelurahaston rahoittama hanke keskittyy yhteisölliseen hyvinvointityöhön ammatillisessa koulutuksessa. Hanke alkoi syksyllä 2024 ja jatkaa aiemman Luotsi-hankkeen oppilaitoshyvinvointityötä.

 

Hyvinvointi ja yhteistyö tukee työelämään siirtymistä

Opintojen päättyminen ja työelämään siirtyminen voidaan nähdä merkittävinä muutoksina nuorten aikuisten elämässä. Odotukset ovat usein melko suuria. Ammattiin valmistumisen kynnyksellä työllistyminen saatetaan nähdä itsestäänselvyytenä. Se ei kuitenkaan aina ole automaatio, sillä siirtymään vaikuttavat opiskelijan oman aktiivisuuden lisäksi tutkinto, kysyntä sekä vallitseva yhteiskunnallinen tilanne.

Opiskelijoiden hyvinvointi on myös keskeinen tekijä sujuvassa siirtymisessä työelämään. Hyvinvoivat opiskelijat pystyvät paremmin kehittämään tärkeitä työelämätaitoja kuten resilienssiä ja ongelmanratkaisukykyä.

Ajantasainen ohjaus ja tuki sekä oppilaitoksen ja työelämätoimijoiden tiivis yhteistyö opintojen aikana auttavat nuoria valmistautumaan paremmin tuleviin haasteisiin. Hyvinvointiin panostaminen edistää paitsi opiskelijoiden henkilökohtaista kasvua myös helpottaa integroitumista työelämään. Hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen johtaminen edellyttää oppilaitosten johdon, henkilöstön ja opiskelijoiden sekä alueellisten hyvinvointitoimijoiden yhteistyötä.

 

Työelämässä tarvitaan kykyä ongelmanratkaisuun ja kriittisyyteen

Työelämän nopea muutos asettaa uudenlaisia vaatimuksia nuoria opettaville ja ohjaaville ammattilaisille. Heidän tehtävänään on paitsi välittää tietoa myös tukea nuoria kehittämään metataitoja. Niitä ovat työelämän edellyttämä ongelmanratkaisukyky, kriittinen ajattelu ja yhteistyötaito.

Lisäksi nuorten kanssa toimivien ammattilaisten on kyettävä tukemaan heidän henkilökohtaista kasvuaan ja resilienssin kehittymistä. Ammattilaiset, jotka onnistuvat opintojen aikana tukemaan nuoria tässä, auttavat heitä rakentamaan vahvaa perustaa tulevaisuuden työelämätaidoille.

 

Kuusi nuorta opiskelijaa kulkee yhdessä ulkoympäristössä

kuva: Unsplash

 

Yksi ratkaisu työelämään siirtymisen tukemiseen on oppilaitosten ja työelämän säännöllinen ja tiivis yhteistyö. Työpaikat tarjoavat arvokasta käytännön tietoa ja kokemusta, mikä auttaa nuoria valmistautumaan työelämän todellisiin haasteisiin. Nuoria tukevat ammattilaiset taas voivat välittää työelämälle tietoa siitä, millaisia taitoja ja valmiuksia tulevaisuuden työntekijät saavat ammatillisesta koulutuksesta.

 

Koulutuskokonaisuus tuo työelämävalmiuksia

Ammattilaisten tulee myös itse olla tietoisia omasta osaamisestaan ja täydennyskoulutus-tarpeistaan. Toisena ratkaisuna työelämään siirtymisen tukemiseksi ovatkin uudenlaiset oppimismenetelmät ja koulutusmateriaalit.

Yhteisöllinen hyvinvointityö ammatillisessa koulutuksessa -hankkeen tavoitteena on luoda innovatiivinen koulutuskokonaisuus, joka tarjoaa ammattilaisille työkaluja ja osaamista opiskelijoiden hyvinvoinnin ja työelämävalmiuksien tukemiseen. Hankkeessa ei keskitytä ainoastaan yksilön hyvinvointiin vaan siinä otetaan huomioon myös organisaation kokonaisvaltainen hyvinvointi. Se perustuu työntekijöiden ja opiskelijoiden voimavaroihin, hyvään johtamiseen ja osallisuuteen. Luotavat menetelmät soveltuvat käytettäväksi monenlaisissa työelämän ympäristöissä. Niissä yhdistyvät psykologian, kasvatustieteen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ja johtamisen näkökulmat.

Koulutuskokonaisuus tuo uutta paitsi ammatillisten oppilaitosten henkilöstölle ja opiskelijoille myös suomalaiselle työelämälle. Se tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan hyvinvoinnin ja osaamisen johtamiseen, joka on sovellettavissa laajasti eri toimialoilla niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla.

 

Lähteet

Aapola S. & Ketokivi K. 2013. Polkuja ja poikkeamia: Aikuisuutta etsimässä. 2. uudistettu painos, Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto: Nuorisotutkimusseura, Julkaisuja. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura.

Brooks R. 2009. Transitions from education to work: New perspectives from Europe and beyond. Basingstoke England; New York: Palgrave Macmillan.

Honkanen H., Männistö M. & Utriainen K. 2014. Välittävä opiskeluyhteisö tukee hyvinvointia. Selvitys ammattiopistojen käytännöistä ja kehittämistarpeista terveyserojen kaventamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. ePooki 32/2014.

Nurmi, H., Syväjärvi, A. & Leinonen, J. 2018. Osallistava toimintaote hyvinvoinnin edistämistyössä. Teoksessa J. Lammintakanen & S. Laulainen (toim.) Kohti vaikuttavaa päätöksentekoa ja johtamista hyvinvointipalveluissa. Kuopio: University of Eastern Finland.

Opetushallitus 2019. Hyvinvointijohtaminen ammatillisissa oppilaitoksissa. Raportit ja selvitykset 2019:13a. Helsinki: Opetushallitus.

Syväjärvi, A. & Leinonen, J. 2019. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen strategiatyö vaatimatonta – osallisuutta ja yhteistyötä vahvistettava. Promeq-hanke. Policy brief. 13/2/2019.

Tarkkonen, J. 2019. Työhyvinvointia yhteistoiminnalla: työsuojelun yhteistoimintaelin ja työorganisaation kehittäminen. Tallinna: United Press.

Vesa S., Santalahti V., Nieminen V., Nikunlaakso R., Reuna K., Niemi M., Ketonen E., Kouvonen A., Lintula, L., Salo P., Luukkainen K., Salenius M. & Oksanen T. 2020. Sosiaalinen hyvinvointi ja sen tiedolla johtaminen. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:52. Helsinki: Valtioneuvosto.

 

 

Yhteisöllinen hyvinvointityö ammatillisessa koulutuksessa -hankkeessa laaditaan koulutuskokonaisuus, joka luo ammattilaisille edellytykset toimia ammattiin opiskelevien opiskelu- ja työhyvinvoinnin sekä työelämään siirtymisen tukena. Taustalla on tieto siitä, että hyvinvointi ja osaaminen vaikuttavat suoraan ammatillisen koulutuksen läpäisyyn ja työelämään integroitumiseen.

Projektin verkkosivut: https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hae-projekteja/yhteisollinen-hyvinvointityo-ammatillisessa-koulut/

 

Työsuojelurahaston logo musta-valkoinen

 

 

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *