Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Oodi myynnille -bisnesseminaari toi yhteen yritykset ja opiskelijat

22.04.2024

Turun ammattikorkeakoulussa järjestettiin kautta aikain ensimmäinen Oodi Myynnille -bisnesseminaari vuoden 2023 lopussa.

Seminaarin järjestämisen kipinä syttyi alkukeväästä 2023, kun lehtori Arto Kuuluvainen sekä yliopettajat Anette Kairikko ja Timo Holopainen alkoivat pohtia keinoja myynnin koulutuksen tunnettuuden parantamiseksi alueen yritysten keskuudessa. Yhdeksän kuukautta myöhemmin Kupittaan Biocityssä toteutui Oodi Myynnille -bisnesseminaari, joka keskittyi innostaviin, myyntiin liittyviin yrityspuheenvuoroihin.

Yrityspuheenvuorot ja paneelikeskustelu innostivat

Elia Elenius kertoi Videobotin tarinan korostaen startupin erittäin myyntiorientoitunutta lähestymistä yrityskasvuun. Tämä konkretisoitui yrityksen avattua 200 asiakkuutta ja toiminut 15 maassa heti ensimmäisenä toimintavuotenaan.

Juho Rantalaiho (Discmania®/Spin18 Oy) jakoi tarinan siitä, miten autotallista lähteneestä frisbeegolf-brändistä rakentui lähes 30 miljoonaa euroa vuodessa vaihtava globaali menestystarina. Juho avasi myös strategisesti tärkeitä hetkiä yrityksen tarinasta sekä näkemyksiään siitä, mitä myyntiä kasvatettaessa tulee huomioida.

Jonna Nenonen (Fonecta Oy) inspiroi positiivisella energiallaan ja tavoitteelliseen tekemiseen nojanneella uratarinallaan. Jonnan tarinaan samaistuttavuutta lisäsi se, että hän suorittaa itsekin parhaillaan tradenomiopintoja Turun ammattikorkeakoulussa.

Kuva 1. Tapahtuman yhteydessä järjestettiin paneelikeskustelu.

Lisäksi tapahtuman yhteydessä järjestettiin paneelikeskustelu, jossa entiset huippu-urheilijat ja nykyiset myyntityön ammattilaiset, Jyrki Rovio (jalkapallo/Finlandia Group), Timo Salo (jääkiekko, Kultaranta Resort), Antti Hakala (jalkapallo/Eerikkilä) sekä Jaakko Hautamäki (salibandy/FBC Turku), pohtivat urheilu-uransa aikana opittujen taitojen hyödyntämistä myyntityössä.

Käytännön toteutuksesta vastasivat opiskelijatiimit

Tapahtuman käytännön toteutus integroitiin osaksi Turun ammattikorkeakoulun Myyntitoimeksiannot-opintojaksoa. Näin seminaarin järjestelyihin osallistui kaksi opiskelijatiimiä, joista toinen hoiti tapahtuman markkinointia ja toinen järjesti varsinaisen tapahtuman.

Tapahtuman suunnittelu ja valmistelu aloitettiin jo alkukeväästä 2023.

Tapahtumamarkkinointiin panostettiin erityisesti sosiaalisen median alustoilla

Opiskelijaryhmät perustivat tapahtumalle oman LinkedIn-sivuston sekä Instagram-tilin. Instagramissa julkaistiin muun muassa esiintyjien ja vieraiden haastatteluja sekä muita tapahtumaa koskevia ajankohtaisia tiedotteita. Se olikin aktiivisemmin käytössä tapahtumaa markkinoitaessa.

Lisäksi laadittiin posteri, joka oli esillä ammattikorkeakoulun digitaalisilla ilmoitustauluilla. Lopuksi toteutettiin vielä sähköpostikampanja ja tavoiteltiin yrityksiä myös esimerkiksi puhelimitse. Myös Turun ammattikorkeakoulun myynnin oppiaineen henkilöstön henkilökohtaisia verkostoja hyödynnettiin vieraiden kutsumisessa tapahtumaan.

Viestinnän sujuvuus projektiryhmässä on kaiken a ja o

Projektiryhmä huomasi, että viestinnällä on suora vaikutus siihen, kuinka hyvin projekti tulee onnistumaan. Viestinnän puutteessa monet asiat voivat jäädä tekemättä. Projektin alussa on hyvä luoda suunnitelma, jossa kerrotaan yksityiskohtaisesti, kuka pääasiallisesti vastaa viestinnästä ja mihin viestinnällä pyritään. Lisäksi on hyvä listata viestintäalustat, jotka ovat käytössä.

Suurin yksittäinen ongelma viestinnässä on harhaluulo siitä, että se on joskus tapahtunut

Tässä projektissa sisäisiksi viestintäkanaviksi valikoituivat WhatsApp ja Teams. Teamsissa tavattiin viikoittain ja samalla jaettiin tulevan viikon tehtävät. WhatsApp toimi projektissa nopeampana viestintäkanavana, jossa käytiin läpi eteen tulleita haasteita ja mieltä askarruttaneita kysymyksiä.

Ensimmäinen Oodi Myynnille -seminaari houkutteli paikalle noin 70 osallistujaa. Ensimmäinen tapahtuma loi hedelmällisen pohjan seuraaville vastaaville seminaareille. Nyt esimerkiksi sosiaalisen median kanavat ja lista aiemmista osallistujista löytyvät jo valmiina, eikä kaikkea tarvitse aloittaa nollapisteestä.

Turun ammattikorkeakoulun Myyntitoimeksiannot-opintojaksolla olleet opiskelijat toteuttivat Oodi myynnille -bisnesseminaarin loppuvuonna 2023.  Seminaaria oli järjestämässä kaksi projektiryhmää, joista toinen hoiti tapahtuman markkinointia ja toinen järjesti varsinaisen tapahtuman.

Tapahtuman järjestäminen on haastava tehtävä ja syksyn aikana opittiin paljon projektin hallinnasta ja samalla itse tapahtuman järjestämisestä. Projektin riskienhallinta ja viestinnän rooli korostuivat tapahtumaa järjestäessä, kun oli monia asioita hoidettavana. Projekti oli työläs, mutta erittäin antoisa ja opettavainen.

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *