Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Tulevaisuuden myyjä on innostunut oppimaan uutta

13.12.2023

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n uuden tutkimuksen mukaan myynti- ja markkinointityötä mullistava älyteknologia edellyttää innostusta, rohkeutta ja pikaista uuden omaksumista. Tekoäly on jo täällä, joten ajan hermolla oleva myyjä ottaa uuden teknologian heti käyttöön.

Myynti & Markkinointi 2023 -barometri osoitti selkeästi, että alan ammattilaiset ovat innostuneita oppimaan uutta. Iso osa (40 %) tutkimukseen vastanneista panostaa itsenäiseen oman osaamisen kehittämiseen.

− Oman ammattitaidon jatkuva kehittäminen on muistettava koko työuran ajan. Uudet taidot takataskussa menestyy varmasti myös työnhaussa. Innostus uutta kohtaan avaa myös ovia parempiin työtilaisuuksiin, sanoo MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki.

Yli puolet vastaajista voi käyttää työaikaa kehittääkseen osaamistaan, mikä osoittaa monien työnantajien ymmärtävän uusien taitojen oppimisen arvon. Kaikki yritykset eivät kuitenkaan investoi henkilöstön kouluttamiseen. Vajaa kolmannes (29 %) barometriin vastanneiden ammattilaisten työnantajista ei tue henkilöstön osaamisen kehittämistä.

Myyntiosaaminen on yrityksissä arvostettua

Lähes neljäsosa yrityksistä (38 %) panostaa paljon myyntiosaamisen vahvistamiseen, kun taas markkinointitaitojen kehittämiseen panostaa vain alle viidennes (18 %) yrityksistä. Isolla osalla (79 %) yrityksistä myynti on myös strategisessa roolissa.

 Lähes neljäsosa yrityksistä panostaa paljon myyntiosaamisen vahvistamiseen

− On hienoa, että myyntityön arvo nähdään isona yrityksissä. Myös ammattimainen markkinointi on yrityksen menestyksen edellytys, esimerkiksi pitkäjänteinen brändityö vahvistaa asiakasuskollisuutta pitkällä tähtäimellä. Ilman tulevaisuuden taitoja hallitsevia myyjiä ja markkinoijia ei tulostakaan synny, huomauttaa Hovinmäki.

Monen ammatin työnkuva muuttaa muotoaan hurjaa vauhtia, osa ammateista jopa katoaa. Jos yhteiskunta haluaa pidentää työuria, on uuden oppiminen siihen elinehto.

− Osaamisen kehittäminen ei saisi jäädä pelkästään yksilön oman innostuksen varaan, vaan tähän tarvitaan satsausta myös yrityksiltä ja yhteiskunnalta, korostaa Hovinmäki.

Turun ammattikorkeakoulu myyntiosaamisen kehittäjänä

Turun ammattikorkeakoulu (AMK) kehittää tulevaisuuden taitoja myynnissä ja markkinoinnissa tradenomi-, insinööri- ja MBA-tutkintokoulutuksissa.

Harjoittelut, projektit ja opinnäytetyöt, jotka kuuluvat opintoihin, kehittävät sekä opiskelijoiden että osallistuvien yritysten henkilökunnan osaamista työelämälähtöisesti.

Osaamista kehitetään  käytännön läheisesti muun muassa myyntikilpailujen, asiakaskäyttäytymisen laboratorion sekä MyyntiAkatemian ja BisnesAkatemian yhteydessä.

Suhtautuminen tekoälyn käyttöön vaihtelee yrityksissä

Tekoäly ja digitalisaation kehittyminen muuttavat kiihtyvällä vauhdilla pelisääntöjä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten työssä. Silti yllättävä barometrin tulos oli, että vain 9 prosenttia työnantajista oli kouluttanut henkilöstöään tekoälyn käyttöön.

− Nyt on tärkeää ymmärtää, että teknologian murros muuttaa alamme ammattilaisten työtä. Tämä vaatii täysin uusien taitojen omaksumista eturintamassa. Ilokseni tutkimuksemme osoitti, että nuoremmat työntekijät ovat jo ottaneet tekoälyä innolla käyttöön, Hovinmäki kertoo.

Positiivinen tulos oli, että myynnin ja markkinoinnin ammattilaisista lähes puolet (48 %) suhtautuu itse myönteisesti tekoälyn käyttöön. Etenkin markkinoinnin ammattilaiset ovat ottaneet innokkaasti ensiaskeleitaan tekoälyn maailmaan, sillä heistä valtaosa (74 %) on jo kokeillut tekoälyä.

Lähes puolet myynnin ja markkinoinnin ammattilaisista suhtautuu myönteisesti tekoälyn käyttöön

Sitä vastoin myynnin ammattilaiset näyttävät ottavan vielä ensiaskeleitaan tekoälyyn, sillä vain kolmannes (30 %) tutkimukseen vastanneista myyjistä on kokeillut tekoälyn hyödyntämistä.

Tekoäly Turun AMK:ssa

Tekoäly tulee vauhdilla myös ammattikorkeakouluun. Vaikka opiskelija voi käyttää tekoälyä ideoimiseen, tietoperustan rakentamiseen ja jopa tiedonhakuun, ei tekoälyllä voi korvata varsinaista kehittämistyötä.

Oman haasteensa tuo tekoälyllä tuotetun materiaalin eettisyys, todenperäisyys sekä plagioinnin mahdollisuus. Tekoälyn tuottamaan materiaaliin kannattaa käyttää lähdekritiikkiä ja se on hyvä aina tarkastaa, perustella ja lähdeviitata. Voi nimittäin olla, että tekoälyn tuottama materiaali näyttää hyvältä, mutta on todellisuudessa täysin keksittyä.

Myynti & Markkinointi 2023

Myynti & Markkinointi 2023 -barometrin toteutti Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimeksiannosta Tutkimustoimisto Vastakaiku. Kysely toteutettiin kesä-elokuussa 2023 sähköisellä kyselyllä, johon vastasi 678 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista eri puolilta Suomea. Lisäksi tutkimuksen laadullisessa osassa haastateltiin 21 myynnin ja markkinoinnin vaikuttajaa. Barometrin tavoitteena oli syventää ymmärrystä myynti- ja markkinointityön nykytilasta, arvostuksesta ja strategisesta merkityksestä, johtamisesta ja työelämän murroksesta sekä teknologioiden kehityksestä ja tulevaisuuden trendeistä. Lataa raportti täältä: mma.fi.

Mitä pidit artikkelista?

5 kommenttia artikkelista “Tulevaisuuden myyjä on innostunut oppimaan uutta

  1. Kai Schleutker sanoo:

    Markkinointiin ja myyntiin soveltuvien tekoälysovellusten (esim. kielimallit ja graafiset työkalut) uskomaton kyvykkyys luoda, tiivistää ja mainos- ja markkinointi- ja muita sisältöjä sekä ymmärtää asiakasta on todella mullistavaa. Tämä on ollut jo jonkin aikaa näköpiirissä (esim. https://talk.turkuamk.fi/digitalisaatio/tekoaly-hyotya-vai-ajanhukkaa/) ja syksyllä 2023 jo lähes sata Pk-yrittäjää on osallistunut koulutuksiimme. Hienoa että myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ovat myös jo liikkeellä!

  2. Pasi Rahikka sanoo:

    Kiinnostava kirjoitus, kiitos. Tästä itselleni jää sellainen käsitys että sekä koulutuksesta vastaavat että tutkimuksiin vastanneet liike-elämän edustajat näkevät ja ajattelevat myynnin ja markkinoinnin olevan toisistaan erillisiä asioita ja prosesseja. Tämä on vanhentunut ajattelumalli ja siten virheellinen nykyisessä toimintaympäristössä.

    Jäin tämän lisäksi lukemaan edellisen kommentoijan linkittämää kirjoitusta tekoälyn merkityksestä. Tässä minua huolettaa erityisesti esitetty ajatus ”Markkinointi ja myynti voivat helposti kuluttaa yhtä paljon resursseja kuin yrityksen tulovirtaa luovat ydintoiminnot.”, josta saa ikävän vaivattomasti sellaisen käsityksen, että myynti ja markkinointi ei olisi yrityksen primääri tulovirtaa luova prosessi, vaan tämä olisi joku joko tuotannollinen prosessi. Tämäkin on nähdäkseni hyvin vanhentunut suomalainen insinöörinäkemys, jolla ei enää pärjätä modernissa maailmassa.

    Myynti- ja markkinointi on liiketoiminnan ainoa tulosta luova ja tuova prosessi, kaikki muut prosessit ovat tämän tukiprosesseja.

    Kiitos kuitenkin ajatuksia herättävistä kirjoituksista.

  3. Kai Schleutker sanoo:

    Hyviä huomioita Pasi. Noihin on kyllä molempiin helppo yhtyä. Myynti ja markkinointi (ja keskeneään integroituina siis) ovat yrityksen ydintoimintoja. Yleensähän yritystoiminta joka kasvaa tai kaatuu niiden onnistumisen myötä. Kommentoin omalta osaltani tuota jäljempää. Tässä on haluttu kiinnittää huomiota siihen että myyntiin ja markkinointiin kuluu yleensä runsaasti rahaa, oli tulos mitä oli. Sitähän ei aina edes muisteta mitata tai vaatia. Siksi kustannustehokkaiden välineiden valinta on tärkeää. Sanavalinta olisi tuossa voinut olla parempi.

  4. Sirja sanoo:

    Mielenkiintoisia pointteja ja ihmiset tunnetusti ensin vastustaa kaikkea uutta ja sitten pikkuhiljaa lähtee mukaan. Tekoäly on monelle vanhemmalle työntekijälle haastava ja monet kokee sen jopa uhkana niin etteivät näe sen mahdollisuuksia. Tämänkin kanssa tulee vielä hyvä tulos, mutta mutkia on vielä matkalla.

  5. Timo Holopainen sanoo:

    Muutos on aina myös mahdollisuus, johon liittyy monenlaisia tunnetiloja. Tekoälyn tultua tiedostetuksi työvälineeksi vuoden 2023 aikana, jatkuu sen soveltamisen kehittyminen tulevina vuosina. Kokeilukulttuuri, valmennukset sekä kokemusten jakaminen voivat mahdollistaa sen, että myös perinteisissä toimintatavoissa pysyttelevät ammattilaiset saavat tekoälystä uuden menetelmän ”työkalupakkiinsa”.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *