Kuvittele maailma, jossa hoivakodit eivät ole vain ikääntyneiden hoitopaikkoja, vaan älykkäitä ympäristöjä, joissa teknologia parantaa elämänlaatua ja helpottaa hoitajien työtä….
Tekijät | Authors
Työelämäprojekti osana myynnin opintoja
Labmaster Oy on suomalainen korkean teknologian yritys, joka pyrkii kansainvälistämään liiketoimintaansa. Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat kasvattivat yrityksen ymmärrystä kohdemaitten markkinoista, mahdollisista asiakkaista sekä alalla toimivista kilpailijoista projektitoimeksiannossa ja opinnäytetyössä.
Labmaster Oy on erikoistunut laboratoriolaitteiden ja -tarvikkeiden tuotekehitykseen ja tuotantoon ja sen saavuttamat laatujärjestelmät mahdollistavat markkinakelpoisten diagnostiikkalaitteiden suunnittelun ja valmistuksen. Yrityksen liiketoiminnan keskiössä on tuotekehitys ja sen tuloksena syntyvien tuotteiden valmistus. Yrityksen liiketoiminta-alueina ovat in vitro -diagnostistet lääkinnälliset laitteet sekä eläinlääketieteellinen diagnostiikka.
Labmasterin tarve on laajentaa eläinlääketieteellisen diagnostiikan liiketoimintaansa kansainvälisesti, kohdealueena ovat erityisesti Eurooppa ja ennen kaikkea Ranska ja Saksa. Liiketoiminnan laajentamiseksi Labmaster Oy tarvitsee ymmärrystä kohdemaitten markkinoista, mahdollisista asiakkaista sekä alalla toimivista kilpailijoista.
Tarpeesta toimeksiantoon opiskelijaprojektien avulla
Liiketoiminalliseen haasteeseen tartuttiin Turun ammattikorkeakoulun Yrittäjyys- ja myynti
-osaamisalueella kahden lähestymisen taktiikalla. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin projektitoimeksianto osana myyntitoimeksiannot opintojaksoa ja toisessa vaiheessa projektitoimeksiannon tuloksia syvennettiin sekä kehitettiin edelleen opinnäytetyössä.
Projektitoimeksianto sisälsi toimeksiantajan perehdytyksen, jossa Labmasterin toimitusjohtaja Tony Wahlroos esitteli projektitiimille yrityksen tuotteet ja mahdolliset asiakkaat eli prospektit Ranskan, Saksan ja Suomen markkina-alueilta sekä tietoa neljästä kilpailijasta.
Mielenkiintoinen ja aiemmin vieras toimiala avautui projektitiimille koulutustilaisuudessa
Perehdytyksen jälkeen projektitiimi kävi läpi toimeksiannon ohjaavien opettajien kanssa. Keskustelujen pohjalta tiimi laati projektisuunnitelman toimeksiannon toteuttamiseksi ja esitteli sen toimeksiantajalle. Valmistelu- ja suunnitteluosioiden jälkeen projektitiimi työsti toimeksiantoa Labmasterille sovitun projektisuunnitelman mukaisesti.
Työtä, tekemistä sekä oppimista
Toimeksiannossa keskityttiin Labmasterin liiketoiminnan kansainvälistymisen kasvattamiseen. Tätä varten projektitiimi tuotti Labmasterille potentiaalisten asiakkaitten kontaktoimista varten CRM-muodossa prospektilistat Saksasta, Ranskasta sekä Suomesta. Prospektilistojen avulla Labmasterin on helpompi lähteä kansainvälistämään liiketoimintaansa.
Monivaiheinen työelämäprojekti sekä entuudestaan tuntematon toimiala kehittivät tiimin työelämätaitoja.
Projektitiimi tutustui neljään Labmasterin kansainväliseen kilpailijaan ja kartoitti näiden tuotteet, palvelut, sosiaalisen median kanavat, liiketoiminnalliset tunnusluvut sekä markkina-aseman kohdemarkkinoilla. Lisäksi tiimi analysoi kilpailijoiden vahvuuksia ja heikkouksia. Kartoituksen tuloksena syntyi kilpailija-analyysi Labmaster Oy:n käyttöön.
Toimeksiannon aikana projektitiimi oppi lisää projektityöskentelystä ja ymmärsi paremmin suunnitelmallisuuden sekä projektisuunnitelman tärkeyden. Hyvä suunnitelma helpotti itse tekemistä ja valmisti koko tiimiä mukautumaan projektin aikana tapahtuviin muutoksiin, joita oli kartoitettu osana riskien kartoitusta projektin alkuvaiheessa.
Toimeksiannon toisessa vaiheessa laadittiin opinnäytetyö, jossa ensimmäisen vaiheen tuloksia syvennettiin entisestään. Opinnäytetyössä analysoitiin Labmasterin liiketoiminnan kehittämistä sekä toteutettiin kilpailija-analyysi kymmenelle markkinajohtajalle sekä Saksassa että Ranskassa. Analyysin pohjalta Labmasterille suositeltiin toimenpiteitä, joiden avulla se voisi laajentaa markkina-aluettaan Euroopassa.
Tehtyjen projektien pohjalta Labmasterin on helppoa lähteä toteuttamaan keinoja kansainvälistymisen edistämiseksi –Tony Wahlroos
Labmasterin toimitusjohtaja Tony Wahlroosilla on aikaisempaa kokemusta työskentelystä Turun AMK:n kanssa. Yhteistyö on toiminut hyvin, joten myös uusista projekteista ja toimeksiannoista on jo ehditty keskustella.