Go to content Go to search

Talk Journal

ISSN 2984-4207

Tekijät | Authors

Päiväunet Ruisrockissa – miten luoda onnistunut tapahtumayhteistyö?

29.03.2025

Onnistuneesta tapahtumayhteistyöstä hyötyvät kaikki: kävijät, tapahtuma ja yhteistyökumppani. Tämä on myös Turun ammattikorkeakoulun ja Ruisrockin pitkän yhteistyön salaisuus. 

Perinteisen promootiopisteen sijaan kävijöille tarjotaan eri teemoihin liittyviä elämyksiä, jotka toimivat parhaimmillaan festivaalipalveluna ja edistävät samalla korkeakoululle tärkeitä teemoja. Turun ammattikorkeakoulun Ruisrock-yhteistyö on myös oppimisympäristö: festivaalielämyksen toteuttaa eri alojen opiskelijoista koostuva projektiryhmä vuosittain.

Alkuvuodesta 2024 media-alan ja konetekniikan opiskelijoista muodostetulle projektiryhmälle annettiin tehtäväksi ideoida Ruisrockiin toteutus, jonka laajempana teemana on nuorten mielenterveys ja joka tuottaa lisäarvoa myös festivaalikävijöille.

Opiskelijat pohtivat ratkaisua omakohtaisen kokemuksen kautta: Millaista palvelua he itse ovat kaivanneet festareilla? Mikä olisi tarpeeksi kiinnostava aktiviteetti, jonka ääreen pysähtyä keikalta seuraavalle juostessa? Ja toisaalta, mikä olisi niin erikoinen tempaus, että se herättäisi laajemminkin huomiota?

Digitaalinen detox, aistikuormitus ja mielenterveyden peruspilarit

Ideoinnin tuotoksena syntyi ajatus Päikkärikontista, tilasta, jonne saisi tulla rauhoittumaan ja nukkumaan vaikka päiväunet tapahtuman aikana. Myös nuorten – ja aikuistenkin – mielenterveyteen kytkeytyviä ajatuksia syntyi monia: Päikkärikontissa voisi irtautua puhelimen ruudulta eli viettää digitaalista detoxia. Kontti tarjoaisi lisäksi paikan, jossa voisi toipua festarihumun aiheuttamasta aistikuormituksesta, ja nukkuminenhan on tutkitusti yksi mielenterveyden peruspilareista.

Kevään aikana ideat konkretisoituivat vähitellen ja kampuksen varastoon alkoi kertyä sänkyjä, patjoja, peittoja ja kertakäyttölakanoita. Projektiryhmään rekrytoitiin mukaan sairaanhoitajaopiskelijoita, ja yhteistyökumppaniksi saatiin Mieli ry – molemmat tarjosivat tarvittavaa asiantuntemusta uneen ja mielenterveyteen oman alansa näkökulmasta.

 

Päikkärikontti tarjosi rauhoittumispaikan festarikävijöille.

 

Lopulta kesän 2024 Ruisrockissa nähtiin Päikkärikontti, jonne festarikävijät saivat tulla nukkumaan puolen tunnin päiväunet. Halutessaan päiväunille sai rauhoittua kuuntelemalla kuulokkeista luonnon ääniä, white noisea, eli rentouttavaa taustahurinaa, tai Mieli ry:n tuottamia mindfulness-harjoitteita. Sosiaalisen ja fyysisen akun lisäksi unien aikana sai ladata puhelimen akun ja siten viettää hetken ilman digitaalista kuormitusta.

”Iso kiitos Mieli ry ja Turku AMK Päikkärikontista”

Kävijöitä riitti, ja lopulta Päikkärikontti oli varattu loppuun viimeisenä festivaalipäivänä. Päiväunilla vieraili festarikävijöitä laidasta laitaan, niin ensimmäistä kertaa festareilla olleita nuoria juhlijoita, arjen uuvuttamia aikuisia kuin jopa muutama tauolla ollut työntekijäkin.

 

@turkuamk Tägää se kaveri kenelle sopisi Ruissin leijoin UNI(😴)formu!✨ #turku #turkuamk #ruisrock2024 #ruisrock ♬ Forest / Nature / Birds / Environmental Sound(1403230) – TrickSTAR MUSIC

Kontti sai kiitosta paikan päällä, sosiaalisessa mediassa ja myös festivaalin palautekyselyssä. Esimerkiksi viestipalvelu Jodelissa eräs nukkuja välitti kiitoksena ja kertoi, että kontissa nukutut päiväunet ja mindfulness-hetki auttoivat selättämään alkavan päänsäryn ja festarit saivat jatkua.

Päikkärikontin suosio näkyi myös näkyvyydelle asetettujen tavoitteiden täyttymisenä. Opiskelijoiden tuottamat somejulkaisut saivat laajaa huomiota, ja festareiden aikana rikottiin jopa Turun ammattikorkeakoulun Tiktok-kanavan ennätyksiä. Päikkärikontti kiinnosti myös perinteistä mediaa, ja opiskelijat pääsivät kertomaan toteutuksestaan paikallislehdissä ja radiossa. Lisäksi Turun ammattikorkeakoulun ja Mieli ry:n sijoitukset festivaalin kävijäkyselyssä nousivat merkittävästi ja kävijät muistivat molemmat brändit aiempaa paremmin.

Jo viime vuoden festivaalin aikana oli selvää, että tällä idealla tullaan jatkamaan myös seuraavana vuonna. Tervetuloa siis Ruisrockiin päiväunille myös kesällä 2025!

 

Neljä vinkkiä onnistuneeseen tapahtumayhteistyöhön

  1. Onnistuneesta tapahtumayhteistyöstä hyötyvät kaikki. Se tuottaa lisäarvoa kävijöille, kehittää tapahtumaa ja tukee yhteistyökumppanin tavoitteita.
  2. Mitä haluaisit itse tapahtumalta? Jos idea ei ole sellainen, jonka ääreen itse pysähtyisit, eivät kävijätkään pysähdy.
  3. Unohda krääsä, panosta elämyksiin. Kävijät eivät tarvitse logolla varustettua kynää, jotta muistaisivat brändisi.
  4. Less is more. Mitä yksinkertaisempi viesti ja toteutus, sitä helpompi se on selittää kävijöille tapahtumassa ja sitä paremmin se jää myös mieleen.

 

Tuloksekasta opiskelijayhteistyötä jo vuosien ajan

Turun ammattikorkeakoulun ja Ruisrockin yhteistyö on jatkunut jo yli vuosikymmenen. Promootiopisteiden lisäksi opiskelijat ovat päässeet toteuttamaan festivaalin taideohjelmaa, tekemään kävijäkyselyitä, suunnittelemaan festivaalin rakenteita sekä tuottamaan sisältöjä Ruisrockin sosiaalisen median kanaviin.

Promootiopisteillä on jo vuodesta 2016 lähtien keskitytty elämyksien tuottamiseen ja Turun AMK:n strategisten teemojen esilletuomiseen. Festareilla on nähty muun muassa lasiseinäinen #Rockhuussi, jolla demonstroitiin kehitysmaiden saniteettiolosuhteita. Kävijät pääsivät kokeilemaan, miltä tuntuu asioida huussissa yleisömassan keskellä. Lisäksi festareilla on nähty sähköä tuottava tandem-pyörä, sukellettu merten muovijätteiden joukossa, tuunattu festariasuja, ihastuttu kehon ihmeisiin ja testattu opiskelijoiden tekemiä videopelejä.

Opiskelijoille Ruisrock-projektit tarjoavat mielenkiintoisen mahdollisuuden suorittaa opintojaan festariympäristössä.

Turun AMK:lle festivaaliyhteistyö tarjoaa useita hyötyjä: sen avulla voidaan luoda keskustelua meille tärkeistä yhteiskunnallisista teemoista ja saada promootiopisteen kautta näkyvyyttä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyön (TKI) tuloksille. Opiskelijoille Ruisrock-projektit tarjoavat mielenkiintoisen mahdollisuuden suorittaa opintojaan festariympäristössä ja erityisesti esimerkiksi media- ja kulttuurialan opiskelijoille mahdollisuuden verkostoitua ja kerätä portfolioonsa tärkeitä kokemuksia.

Lisäksi kyse on brändimarkkinoinnista. Pitkäjänteinen yhteistyö ja näkyvyys Ruisrockissa lisää Turun AMK:n tunnettuutta ja vaikuttaa siihen liitettyihin mielikuviin.

 

Tutustu aiempien vuosien toteutuksiin:

Kuvat: Kelly Nurm

What did you think about this article?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *