Die Kalewainen in Pochjola -ooppera on ollut yksi Suomi 100-juhlavuoden merkkitapauksista. Oopperan tuottivat Turun filharmoninen orkesteri ja Turun musiikkijuhlat Logomon…
Tekijät | Authors
”Laulaminen menee kaiken edelle”
Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiassa opintojaan viimeistelevä baritonilaulaja Akseli Vanamo rakentaa kansainvälistä uraa. Hän kertoo, että musiikkiuraan satsaaminen on vaatinut uhrauksia.
On vuosi 2009. Vartijana työskentelevä 25-vuotias turkulainen Akseli Vanamo pohtii uutta suuntaa elämälleen. Poliisikoulu kiinnostaa, toisaalta valtiotieteellinenkin olisi hyvä vaihtoehto. Musiikkiuraa Vanamo ei edes harkitse, vaikka on jo pitkään harrastanut musiikkia ja ollut kiinnostunut klassisesta musiikista.
– Olin aina ajatellut, että ammatikseen laulavat ihmiset ovat siihen kehdosta asti valikoituneet. En kuvitellut sen olevan normaalin ihmisen valintojen piirissä ollenkaan.
Yksi konsertti muuttaa kaiken. Vanamon veli soittaa pianoa, baritoni Robert Näse laulaa. Yleisön joukossa istuva Vanamo alkaa pohtia, että ehkä minäkin tuohon pystyisin.
Hän aloittaa laulutunnit Jouni Kuorikosken johdolla. Opettaja huomaa oppilaansa lahjakkuuden ja kannustaa pyrkimään ammattilaiseksi. Vanamo hakee ja pääsee Turun konservatorioon. Kuluu kuitenkin vielä muutama vuosi, ennen kuin Vanamo päättää tosissaan panostaa musiikkiuraan. Hän asettaa itselleen aikarajan: kymmenessä vuodessa on tehtävä debyytti varteenotettavassa oopperassa tai oopperatalossa. Jos näin ei tapahdu, on ammatinvalintaa arvioitava uudelleen.
“Joskus kadehdin tavallista elämää”
On aurinkoinen kevättalven päivä vuonna 2018. Baritoni Akseli Vanamo on toissa päivänä lentänyt Saksasta Turkuun muutamaksi päiväksi. Hän on jo parin vuoden ajan asunut ja opiskellut musiikkia Berliinissä. Pian Vanamo matkustaa Zürichiin, jossa alkavat I pazzi per progetto -oopperan harjoitukset.
Kesäkuussa ensi-iltansa saavan oopperan lisäksi Vanamo ehtii esiintyä myös kotikulmillaan. Toukokuussa hän laulaa Turun filharmonisen orkesterin kanssa ja kesäkuussa Naantalin musiikkijuhlilla.
Taide tuo elämään henkistä sisältöä, jota ei voi korvata.
10 vuoden aikaraja täyttyy kahden vuoden kuluttua, mutta päätös oopperalaulajana työskentelystä on jo tehty. Vanamo myöntää, että unelmien uran tavoittelu on vaatinut uhrauksia.
– Laulaminen menee kaiken edelle. Yksityiselämässä on joutunut tekemään kompromisseja. Joskus kadehdin ikätovereideni tavallista elämää ja mietin, että jos olisin valinnut toisin, minullakin saattaisi olla rahaa ja vakituinen työpaikka. Sellaista elämänturvaa, jota taiteilijan ura ei tuo.
Vanamon mukaan uhraukset ovat kuitenkin kannattaneet, sillä taide tuo elämään henkistä sisältöä, jota ei voi korvata.
Kielipäätä tarvitaan
Oopperalaulajan työhön kuuluu paljon muutakin kuin laulujen opettelua. Oopperan tärkeimpiä kieliä, saksaa ja italiaa, on opiskeltava. Kieliä on osattava lausua, mutta Vanamon mukaan niitä pitää myös ymmärtää.
– Jos ei ymmärrä tekstiä, ei ole syytä laulaa. Hyvässä taidelaulussa teksti ja musiikki ovat yhteydessä toisiinsa. Nykypäivän popmusiikissa ei ole samanlaista vaatimusta.
Kielitaidon kartuttamisen lisäksi on opiskeltava kulttuurisia konteksteja, maailmanhistoriaa ja psykologiaa. Vanamon mukaan on tärkeää ymmärtää, millainen laulun kirjoittanut säveltäjä on ja millaisessa maailmanajassa laulu on tehty.
– Kaikki tällainen sivistys luo pohjan sille, että pystyy työstämään jotain tulkintaa ja toivottavasti välittämään sen myös kuulijoille.
Yhteistyö luo mahdollisuuksia
Vanamon opinnot Taideakatemian muusikkolinjalla ovat loppusuoralla. Hän kertoo koulutuksen antaneen hyvät lähtökohdat laulajan ammatissa toimimiseen. Kiitosta saa erityisesti Turun AMK:n ja Turun konservatorion välinen yhteistyö, joka on antanut opiskelijoille enemmän käytännön mahdollisuuksia tehdä konsertteja ja syventyä ammattiin.
Vanamon mielestä musiikin opiskelijoiden pitäisi arvostaa kouluaan enemmän.
– Täälläkin tunnutaan välillä ajattelevan, että mistään muualta kuin Sibelius-Akatemiasta ei tule mitään hyvää, mutta ei se ole totta.
Taideakatemiassa opiskellessaan Vanamosta on tuntunut, että ydintekemiseen keskitytään liian vähän. Itsenäinen opiskelu ja verkkokurssit eivät hänen mielestään auta opiskelijaa kehittymään.
– Ammatin tekemiseen liittyvää opetusta pitäisi olla enemmän. Muusikolle on tärkeää päästä esiintymään tarpeeksi.
Tulevaisuudessa Vanamon keskeinen tavoite on elättää itsensä laulamalla. Ihanteellista olisi, jos voisi valita taiteellisesti kiinnostavimmat projektit. Raha ei Vanamoa motivoi.
– En mittaa menestystä sillä, millaista palkkaa saan tai kuinka isoon oopperataloon pääsen. Tärkeintä on vain saada laulaa.
Kuva: Minna Scheinin