Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Täydennetty taulu – akryylimaalaus herää henkiin

10.06.2019

Koska minulle ei koskaan lähetetty kutsua Tylypahkaan, etsin taikuutta muualta. Täydennetty todellisuus on teknisesti toteutettavaa taikuutta. Opinnäytteessäni Taideakatemian animaatiokoulutuksessa loin kolme akryylimaalausta, jotka avautuvat täydennetyn todellisuuden avulla 2D-animaatioiksi. Teoskokonaisuus on nimeltään  Täydennetty taulu. Teoskokonaisuus avautuu katseltavaksi videolla seuraavasta linkistä. 

Inspiraation otin suomalaisista sananlaskuista. Ne ovat tunnetusti hieman lannistavia, esimerkiksi: ”Kell’ onni on, se onnen kätkeköön”. Oli aika antaa sanonnoille uusi tulkinta. Onhan Suomi äänestetty maailman onnellisimmaksi kansaksi jo toista vuotta peräkkäin. Jospa taivaanrannanmaalari ei tarkoitakaan päämäärätöntä haaveilijaa vaan olentoa, joka osoittaa maailman kauneuden. Ensin on unelma, ja sen jälkeen tulee toteutus. Ilman ensimmäistä ei ole toivoakaan jälkimmäisestä.

 

Täydennetty todellisuus

Täydennetty todellisuus on englanniksi Augmented Reality: lyhennettynä AR.  Sananmukaisesti se ”suurentaa” todellisuuttamme.

AR rakentaa olemassa olevan maailmamme päälle. Se antaa käyttäjälle mahdollisuuden nähdä virtuaalisesti luodut elementit osana todellisen maailman näkymää. Se on interaktiivista ja luetaan kolmiulotteisessa tilassa.

Vasemmalla: Ivan Sutherlandin AR-päähine ja sen näkymä, 1968. Oikealla: Arilynillä kuvitin mm. targetin Stockmannin jouluseikkailuun 2018.

 

Vaikka täydennetyssä todellisuudessa on vielä uutuuden aura, se ei ole niin uuden kiiltävä asia kuin saattaisi ajatella. Yhdysvaltalainen tietojenkäsittelytieteilijä Ivan Sutherland kehitti 1968 päässä pidettävän laitteen, jonka avulla katsoja näki ympäristössään yksinkertaisia rautalankapiirustuksia (Augment 2016). AR-tekniikan esi-isä on siis jo keski-ikäinen.

Itse lumouduin täydennetystä todellisuudesta ensimmäisen kerran 2017 lontoolaisen Nexus Studion luennolla Lillen animaatiofestivaaleilla. Nexus Studio oli tehnyt kampanjan, jossa Yhdysvaltain dollari oli target. Target tarkoittaa kuvaa tai muuta elementtiä, joka laukaisee siihen liitetyn AR-sisällön. Nexus Studion projektissa dollarin setelistä nousi kolmiulotteinen malli Valkoisesta talosta. Valkoinen talo eli eri vuodenaikojen mukaan, ja pienet hahmot sen ympärillä juhlistivat itsenäisyyspäivää, kiitospäivää ja muita juhlapyhiä. Taskussa oleva dollari muuttui kertaheitolla elämyslipuksi.

Oppini täydennetyn todellisuuteen sain työskennellessäni syksyllä 2018 harjoittelijana Helsingissä firmassa nimeltä Arilyn. Arilyn on yksi täydennetyn todellisuuden pioneereista Suomessa. Kiitokseksi työpanoksestani sain käyttää opinnäytteessäni heidän Arilyn Manager -alustaansa. Sen avulla pystyin yhdistämään maalauksen ja 2D-animaation niin, että teokset ovat luettavissa ilmaisessa Arilyn App -sovelluksessa.

 

Näkyvillä on kaksi teoskuvaa Elli Maanpään teoskokonaisuudesta Täydennetty taulu.

Vasen kuva: Testaamassa Taivaanrannanmaalari-teosta. Oikea kuva: Vuforia-alustalla voi testata kuvan toimivuutta targettina. Keltaiset rastit näyttävät, missä kuvan tunnistuspisteet ovat (Vuforia 2019).

 

Maalaus on target

Kuvataide on maailman paketoimista visuaaliseen muotoon. Parhaimmillaan maalauksella pystyy kuvantamaan abstraktin: tekemään näkymättömästä näkyvää.

Ajan, liikkeen ja tarinan pystyy pyydystämään pysähtyneeseen kuvaan. Täydennetty todellisuus tuo uuden ulottuvuuden kuvakerronnan mahdollisuuksiin. Akryylimaalaus on ikkuna, joka avautuu AR -sovelluksen avulla.

Kun maalaus ei ole pelkkä maalaus, pitää huomioida monia asioita. Pyrin mahdollisimman taidokkaisiin maalauksiin, mutta osa elementeistä on elintärkeitä ja toiset yhdentekeviä AR:n toimivuuden kannalta. Tärkeimmät edellytykset toimivalle kuva-targetille ovat runsaat yksityiskohdat ympäri skannattavaa aluetta. Targetin tunnistus ei lue värejä, mutta kontrastisuus on sitä tärkeämpi. Pehmeät liukuvärjätyt pinnat eivät toimi.

Toistuvat elementit ovat myös haaste. Esimerkiksi symmetrinen kuosi toistuvine kuvioineen ei toimi. Käsinmaalattu teos on lähtökohtaisesti hyvä, sillä inhimillisyys on orgaanista ja siten epäsymmetristä. Haasteensa loi maalauksen toistuminen sataprosenttisen identtisesti digitaalisessa muodossa. Maalausten valokuvaus oli tehtävä huolella.

Tein kolme maalausta, jotka olivat kaikki erikokoisia. Taulujen koko vaikuttaa siihen, miltä etäisyydeltä kuvan voi skannata. Mitä pidempi ihmisen ja taulun välinen matka on, sen suurempi on vaara, että väliin ajelehtii ohikulkevia henkilöitä tai muita esteitä. Toisaalta isompi maalaus vetää huomiota paremmin puoleensa kuin pieni. Se herättää kunnioitusta. Pieni taulu on sitä intiimimpi.

 

Kuvissa on ihmisiä kuvaamassa Elli Maanpääin teoksia kännykällä ja samalla avaamassa teoksista avautuva AR-näkymiä.

Valokuvia pop-up-näyttelystä 2019.

 

”Taikuutta!” ”Scifiä!” ”Sikasiistii!”

Tässä muutamia huudahduksia Täydennetty taulu -pop-up-näyttelyn vierailta. Pop-up-näyttely järjestettiin Turun Taideakatemian Lemminkäisenkadun kampuksella torstaina 25. huhtikuuta 2019. Tapahtuma sai ”partakarvat väpättämään innostuksesta” – näyttelyvieraan sanoja lainaten.

Todistin, että 2D-animaatio toimii täydennetyssä todellisuudessa. Animaatiotekniikan takia pystyin pitämään ilmeen yhtäläisenä akryylimaalausten kanssa.

Kaksiulotteisesta animaatiosta tulee kolmiulotteinen vaikutelma, kun se avautuu todellisen konkreettisen esineen (akryylimaalaus) päälle ja levittäytyy taulun rajojen ulkopuolelle. Akryylimaalauksen taktiilinen olemus lisää lämpöä virtuaaliseen elämykseen.

Näyttelyssä vieraillut ystäväni vertasi kokemusta kertomukseen ensimmäisestä elokuvanäytöksestä:

Kun vuonna 1896 salilliselle ihmisiä näytettiin filmitallennetta lähestyvästä junasta, he legendan mukaan ryntäsivät salista ulos. Taulujen henkiin herääminen tuntui samantapaiselta todellisuuden rajapinnan sumentumiselta.

Täydennetyn todellisuuden kokemuksellisuutta ihailivat muutkin. Teos elää sen mukaan, miten liikut taulun ympärillä. Nuo pienet jutut nostavat hetken näkemisestä kokemukseksi. Se on täydennetyn taulun taika.

 

Kuvassa ovat teokset Elli Maanpään teoskokonaisuudesta Täydennetty taulu.

Vasemmalta oikealle: Taivaanrannanmaalari (60 x 73 cm), Pää pilvillä (100 X 150 cm) ja Kel onni on (38 X 46 cm), akryyli kankaalle, 2019.

Seuraavan kerran teokset ovat esillä

Turku Animated Film Festival -animaatioelokuvafestivaaleilla Turussa 21.–25.8.2019. Tervetuloa!

 

Kirjallisuutta

Augment. 2016. Infographic: The History of Augmented Reality. Viitattu 11.3.2019 https://www.augment.com/blog/infographic-lengthy-history-augmented-reality/.

Vuforia. 2019. Vuforia Engine Developer Portal. Viitattu 20.5.2019

https://developer.vuforia.com/.

 

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *