Micro-credentials can help learners set goals, build confidence and self-regulate learning. These bite-sized learning offers can also offer assistance in…
Tekijät | Authors
Mitkä ihmeen mikro-opinnot? Ketteriä keinoja yrittäjien osaamistarpeisiin
Nopeaan tahtiin muuttuvassa maailmassa lähes jokainen yrittäjä on joskus havahtunut tarpeeseen kartuttaa tai päivittää tietojaan tai osaamistaan. Kiireisessä arjessa hakeutuminen koulutuksiin on usein aikaa vievää. Yrittäjä saattaakin joutua asettamaan etusijalle yrityksen päivittäisen arjen pyörittämisen, vaikka tiedostaakin tarpeen ja hyödyn opiskella ja oppia lisää. Mikro-opinnot saattavat olla vastaus näissä tapauksissa. Mutta mitä ihmettä ovat mikro-opinnot?
Toimintaympäristön kiihtyvällä tahdilla tapahtuvat muutokset haastavat yrittäjiä päivittämään osaamistaan. Digitalisaatio, vihreä siirtymä ja toimintaympäristön muutokset vaativat muutoskyvykkyyttä. Näiden pidemmän aikavälin megatrendien lisäksi viime vuosina lukuisien yritysten resilienssiä eli kriisinkestävyyttä ovat myös ravistelleet pandemian ja sodan kaltaiset yllättävät shokit.
Mikro-opinnot tarjoavat yrittäjille ketteriä keinoja päivittää osaamistaan
Muutoskyvykkyydellä tarkoitetaan kykyä sopeutua ja reagoida muuttuviin tilanteisiin. Muutoskyvykkyyttä voidaan vahvistaa uuden oppimisella. Käsitteet kuten elinikäinen oppiminen, jatkuva oppiminen, elämänlaajuinen oppiminen – rakkaalla lapsella on monta nimeä – ovat nostaneet esille oppimisen erilaiset muodot ja kontekstit. Kaikki oppiminen ei suinkaan tapahdu muodollisessa koulutuksessa.
Lisäksi myös yksilölliset opintopolut ovat enenevissä määrin tätä päivää. Kun olemme tottuneet hoitamaan niin pankkiasiat, matkavaraukset kuin asioinnin vaikkapa viranomaisten palveluissa joustavasti ja mobiilisti 24/7, niin miksi tämä sama ei pätisi tarpeeseemme oppia ja kehittyä?
Mikro-oppiminen käsitteenä
Viime vuosina on yleistynyt käsite mikro-oppiminen, jonka avulla oppija voi työelämälähtöisesti ja oikea-aikaisesti kartuttaa osaamistaan (Leong ym., 2020). Mikro-oppimisella tarkoitetaan usein tarkkaan rajattuja, pieniä oppimiskokonaisuuksia, joissa oppija voi yksilöllistä tarpeistaan käsin, usein mobiiliteknologiaa hyödyntäen, joustavasti ja itselleen sopivina palasina ja omassa tahdissaan opiskella kokonaisuuksia, joita soveltaa käytäntöön (Jaronen ym., 2022).
Mikro-opinnot ovat tarkkaan rajattuja oppimiskokonaisuuksia itsenäiseen opiskeluun
Joustavuus mikro-oppimisessa tarkoittaa aikaan, paikkaan ja tarpeeseen liittyvien yksilöllisten tekijöiden joustavuutta. Mikro-oppimista voi tapahtua arkisessa yhteydessä vaikkapa katsomalla video bussimatkan aikana. Muodoltaan mikro-opinnot voivat olla esimerkiksi blogeja, wikisivustoja, minipodcasteja, mikrovideoita, kyselyitä tai pelejä, ja mikro-opinnot voivat myös kytkeytyä osaksi laajempaa oppimiskokonaisuutta kuten MOOC-kurssia (Jaronen ym., 2022).
Digitaalisessa informaatiotulvassa elävän oppijan huomiosta taistelevat toki lukemattomat hyödyllistä tai viihdyttävää materiaalia tarjoavat kanavat. Mikro-opintoja tuottavalle taholle on siis tärkeää huomioida, että sisältö on laadukasta ja helposti kulutettavissa mobiiliteknologiaa hyödyntäen. Täten käytettävyys on keskeisessä roolissa.
Mikro-oppimisen rajoitteet ja mahdollisuudet
Lienee sanomattakin selvää, että mikro-opinnot itsessään eivät tietenkään tuota minkään alan syväosaamista, eivätkä sovellu monimutkaisten prosessien haltuunottoon, saati että ne itsessään tarjoaisivat oppimiselle niin tärkeää käytännön harjoittelua tai palautetta (Jomah ym., 2016). Toki niiden pohjalta voi tietoa nopeasti soveltaa käytäntöön ja aloittaa sitä kautta harjaantumisen.
Parhaimmillaan mikro-opinnot voivat kuitenkin antaa rajattuun tiedontarpeeseen napakan ja avartavan tietoiskun tai olla sysäys alkaa perehtyä aiheeseen syvemminkin. Mikäänhän ei estä siirtymästä myöhemmin vaikka formaalin tutkintokoulutuksen piiriin, jos aihe oikein syvällisesti alkaa kiinnostaa.
Parhaimmillaan mikro-opinnot toimivat, kun tarvitaan napakka tietoisku rajattuun tiedontarpeeseen
Mikro-oppimisen rinnalla tai sen alalajina puhutaan jo vieläkin nopeasyklisemmästä nano-oppimisesta, johon lukeutuvat hyvin lyhyet videomuotoiset opetusmateriaalit (Khlaif & Salha, 2021). Eli yhteenvetona, yksilön oppimispolulle voi mahtua syvyydeltään ja laajuudeltaan hyvin erilaisia elementtejä palvelemaan eri tarpeita.
Ammattikorkeakoulut yritysten muutoskumppanina
Suomen ammattikorkeakoulujen yhteisessä runsaan vuoden mittaisessa MYRSKY-hankkeessa pyritään omalta osaltaan tuottamaan ratkaisuja ajankohtaiseen tarpeeseen eli vastaamaan ketterästi yrittäjien oppimistarpeisiin.
MYRSKY-hanke tarjoaa mikro-opintoja ilmaiseksi vuoden 2023 loppuun saakka
MYRSKY-hankkeen yhtenä toimenpiteenä on koottu ammattikorkeakoulujen ketterää oppimista mahdollistavaa tarjontaa yhteiselle alustalle https://www.yritystenmuutoskumppanina.fi/ . Tarjonta jakautuu seuraaviin kategorioihin ja on ilmaiseksi yrittäjien saatavilla 2023 vuoden loppuun:
- Tiiviit tietoiskut inspiraatioksi
- Mikro-opinnot, joihin voi tutustua osissa
- Syvemmät opinnot tehtäväksi osissa
Mikro-oppimista käytännössä
Mitä mikro-oppiminen sitten käytännön esimerkkeinä voi tarkoittaa yrittäjän näkökulmasta? Seuraavat MYRSKY-hankkeen mikro-opintojen tarjonnasta valitut kolme esimerkkiä esittelevät kaikkia hankkeen keskeisiä teemoja ja tarjoavat käytännön näkymän mikro-opintojen maailmaan:
Teema: Muutoskyvykkyys
Esimerkki: Innovoinnin uudistamiseen työkaluja yrittäjille. Arjessaan yrittäjä saattaa tunnistaa tarpeen uudistumiselle, tulevaisuuden visioinnille ja oman liiketoimintansa eri elementtien, kuten vaikkapa asiakkuuksien, uudelleen punnitsemiselle. Tämän mikro-opinnon työkaluna on visuaalinen Innotutka-työkirja, jonka avulla yrittäjä voi itsenäisesti tutustua erilaisiin malleihin ja työkaluihin, joiden avulla voi kehittää yrityksensä tulevaisuuden kestävyyttä. Työkirjassa esitellyt työkalut toimivat yhteiskehittämisen ja työpajatyöskentelyn pohjana, johon yrittäjä voi kutsua yrityksensä työntekijöitä osallistumaan. Työkirjan opit toimivat myös erinomaisena pohjana ideointiin ja innovointiin yhdessä oman yrityksen ulkopuolisen fasilitaattorin kanssa.
Teema: Vihreä siirtymä
Esimerkki 2: Kiertotalouden liiketoimintamallit. Yrittäjällä saattaa herätä kiinnostus ajatella liiketoimintamalliansa uudesta näkökulmasta, kiertotalouden periaatteet paremmin huomioiden. Mitä erilaisia liiketoimintamalleja kiertotalouteen liittyy ja miten niiden avulla voi luoda toimivaa, vastuullista ja menestyvää liiketoimintaa? Mikro-opinto kiertotalouden perusteisiin johdattelee aiheeseen kolmella napakalla videoluennoilla, joissa esiintyvät Sitran, Turun ammattikorkeakoulun ja Turun kaupungin asiantuntijat. Mikro-opinnon kokonaiskesto on noin 25 minuuttia.
Teema: Digitalisaatio
Esimerkki 3: Tekoäly yrittäjän arjessa. Tällä hetkellä niin ajankohtainen tekoäly saattaa näyttäytyä vieraana ylätason asiana, johon kuitenkin olisi halua perehtyä. Yrittäjän näkökulmasta on kiinnostavaa ymmärtää, miten tekoälyn käyttökohteita tunnistetaan ja sovelletaan päivittäisissä liiketoimintaprosesseissa. Mikro-opinto muodostuu kahdesta lyhyestä luentovideosta ja pohdintatehtävästä. Mikro-opinnon kokonaiskesto: on noin 1 tunti.
Lähteet
Jaronen, M., Pajarre, E., Hotakainen, O., & Kivinen, J. (2022). Mikro-oppimisen arvioinnin laadukkaat keinot.
Jomah, O., Masoud, A. K., Kishore, X. P., & Aurelia, S. (2016). Micro learning: A modernized education system. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 7(1), 103-110.
Khlaif, Z. N., & Salha, S. (2021). Using TikTok in education: a form of micro-learning or nano-learning?. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 12(3), 213-218
Leong, K., Sung, A., Au, D., & Blanchard, C. (2020). A review of the trend of microlearning. Journal of Work-Applied Management, 13(1), 88-102.
Turun ammattikorkeakoulussa toteutetuista MYRSKY-hankkeen toimenpiteistä lisää täältä https://myrsky.turkuamk.fi/
Hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.
Artikkeli on osa Yrittäjyys ja arvonluonti -tutkimusryhmän julkaisuja.