Viime vuosina kehittämishankkeissa on alettu kiinnittää huomiota itse hankesuunnitelman ja toteutustahojen ohella hankkeiden todelliseen vaikuttavuuteen. Vaikuttavuus (impact) kuvaa niitä muutoksia,…
Tekijät | Authors
Opiskelijoiden myyntitaitoja testataan Herkku ja Lahja Murenan pop-up-pisteillä
Turun ammattikorkeakoulun BisnesAkatemian osuuskunnat ovat tehneet yhteistyötä salolaisyritys Herkku ja Lahja Murenan kanssa jo useita vuosia. Osuuskunnat ovat järjestäneet myyntikilpailuja lahjapakettien myymiseksi yrityksille sekä myyneet yrityksen tuotteita pop-up-myyntipisteillä kauppakeskuksissa. Tänä vuonna herkkuja ja lahjoja myydään kahdessa kauppakeskuksessa: Skanssissa että Myllyssä 8.–22.12.
Myytävät tuotteet sopivat hyvin joululahjaksi tai tarjottaviksi omaan joulupöytään. Valikoimasta löytyy vaihtoehtoja kotimaisten pientuottajien tuotteista italialaisiin herkkuihin.
Myyntikilpailujen kautta pop-up-järjestäjäksi valikoitui Osuuskunta Elition
BisnesAkatemiassa järjestetään aloittaneille osuuskunnille joka syksy myyntikilpailu, jossa myydään Herkku ja Lahja Murenan tuotepaketteja yrityksille joululahjoiksi. Eniten tuotteita myynyt osuuskunta saa palkinnoksi myydä Murenan tuotteita seuraavana jouluna pop-up-pisteillä haluamassaan paikassa. Osuuskunta Elition voitti myyntikilpailun viime syksynä ja saa nyt järjestää pop-upit.
Projekti alkoi yhteydenotolla kauppakeskuksiin ja neuvotteluilla pop-up-pisteistä. Koska myynnissä on elintarvikkeita, tarvittiin myös liikkuva elintarvikelupa Turun ympäristöterveyden terveystarkastajalta.
Herkku ja Lahja Murena on evästänyt osuuskuntaa pitämällä tuotekoulutusta pisteelle tulevista tuotteista, sekä opettanut tuotteiden paketointia. Yritys on auttanut myös hinnoittelussa ja toimittanut kalusteet pop-up-pisteille. Ennen myyntien alkamista he tulevat auttamaan osuuskuntaa pisteiden kokoamisessa ja kuljettavat tuotteet paikanpäälle.
Projekti periytyy BisnesAkatemiassa
Edellinen pop-up-tapahtumien järjestäjäosuuskunta on auttanut Elitionia projektin alkuun. Edellisen järjestäjän saama kokemus on periytetty uudelle osuuskunnalle mm. myyntihenkilöiden työvuorojen järjestämisestä. Heiltä on myös voinut kysyä kaikkea pop-upeihin liittyvää.
Herkku ja Lahja Murenan pop-upeja on järjestetty jo useita vuosia ja monet BisnesAkatemian osuuskunnat ovat saaneet ne järjestettäväkseen joulun alla. Jatkuvat ja periytyvät projektit ovat tärkeitä BisnesAkatemialle. Kaikkea ei aina tarvitse aloittaa tyhjästä ja osuuskuntatiimit pääsevät harjoittamaan myynti- sekä yhteistyötaitojaan. Samalla osuuskunta saa kaivattua liikevaihtoa ja kokemusta.
Osuuskunta on valmistautunut pop-upeihin
Pop-up-pisteitä on suunniteltu ja tarvittavia materiaaleja hankittu. BisnesAkatemian arkeen kuuluvissa treeneissä ja lukupiireissä on opiskeltu myynnin psykologiaa ja myymälämarkkinointia sekä tuotesijoittelua. Niistä kaikista on ammennettu tietoja ja taitoja pop-upeja varten. Pisteiden markkinointia on suunniteltu koko tiimin voimin ja työvuorolistat ovat valmiina.
Osuuskunta Elition toivottaa kaikki tervetulleiksi pop-up-pisteille tutustumaan Murenan laadukkaisiin pientuottajien valmistamiin tuotteisiin! Pop-up-pisteet löydät 8.-22.12.2023 Myllystä (Espresso Housen aukiolta) joka päivä klo 10–21 ja Skanssista (K-citymarketia vastapäätä) ma-la klo 10–21 sekä su klo 10–19.
Turun AMK:n BisnesAkatemia toimii Lemminkäisenkadun kampuksella Turussa. BisnesAkatemiassa opitaan innovatiivisen liiketoiminnan, tiimityön ja yrittäjyyden osaajiksi. Opiskelijat toimivat yrittäjänä omassa osuuskunnassaan ja kehittävät samalla omaa liiketoimintaansa. BisnesAkatemiassa opitaan työelämän käytännöt ja hankitaan oma laaja verkosto.
Herkku ja Lahja Murenan on perustettu vuonna 2011. Yrityksellä on kivijalkamyymälä Salossa sekä verkkokauppa. Tuotevalikoimaan kuuluvat herkut pientuottajilta sekä maailmalta. Yrityksen mottona on ”mielihyvää arkeen ja juhlaan”.
—
Artikkeli on osa Yrittäjyys ja arvonluonti -tutkimusryhmän julkaisuja.