Espoon Tapiolassa toimiva leikkiin, leluihin ja lapsuuteen erikoistunut Museo Leikki lisäsi Tokiosta Tapiolaan -erikoisnäyttelynsä visuaaliseen ilmeeseen maskotin toiveenaan edistää näyttelyviestintää….
Tekijät | Authors

Turun AMK:n B2B-myynnin tapahtumat – silta opiskelijoiden ja yritysten välillä
Turun ammattikorkeakoulun Myynti ja B2B-liiketoiminta tutkimusryhmä edistää aktiivisesti yritysyhteistyötä Turun alueella. Tavoitteena on vahvistaa myynnin osaamista sekä tarjota yrityksille ja opiskelijoille mahdollisuuksia verkostoitua.
Erilaisten sidosryhmätilaisuuksien ja tapahtumien kautta myynnin kehittämisestä kiinnostuneet yritykset voivat jakaa kokemuksiaan, kuulla uusimmista myyntitrendeistä ja laajentaa verkostojaan. Samalla opiskelijat saavat arvokasta ja käytännönläheistä näkemystä B2B-myynnistä. Näiden tapahtumien fasilitoimien kohtaamisten kautta opiskelijat voivat myös löytää työllistymismahdollisuuksia paikallisista yrityksistä.
Oodi Myynnille! -tapahtumasarja tuo myynnin asiantuntijat yhteen
Oodi Myynnille! on Myynti ja B2B-liiketoiminta tutkimusryhmän sidosryhmätapahtumien kattobrändi, joka sai alkunsa vuotuisesta myyntiseminaarista. Vuonna 2025 konseptia laajennetaan kattamaan myös aamiaisseminaarit ja after work -tilaisuudet. Nämä tapahtumat tarjoavat B2B-myynnin ammattilaisille ja tulevaisuuden myyjille paikan ajatustenvaihtoon ja oppimiseen. Yksi tälle vuodelle asettamistamme tavoitteista on aktivoida ja sitouttaa myös korkeakoulumme myynnin alumnit entistä vahvemmin mukaan tapahtumiin.
Sidosryhmätilaisuuksissa myynnin kehittämisestä kiinnostuneet yritykset pääsevät jakamaan kokemuksiaan
Hyvä esimerkki onnistuneesta tilaisuudesta oli helmikuussa 2025 järjestetty Mustavalkoinen Oodi Myynnille -aamiaistapahtuma, joka kokosi yhteen noin 40 osallistujaa EduCityn tiloihin. Tapahtumassa myynnin yliopettaja Timo Holopainen piti paljon kiitosta saaneen puheenvuoron neuvottelutaidoista. Osallistujat pääsivät myös tutustumaan Myyntiakatemia-oppimisympäristöön ja sen yrityksille tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Turun Palloseuraan linkittyvän Mustavalkoinen Verkosto -yritysverkoston kanssa, mikä auttoi tuomaan tapahtumaan yrityksiä, jotka eivät vielä tee yhteistyötä Turun ammattikorkeakoulun kanssa. TPS:n vahva brändi lisäsi siis tapahtuman vetovoimaa myös Turun ammattikorkeakoulun näkökulmasta kiinnostavassa kohderyhmässä.

Kuva 1. Myynnin yliopettaja Timo Holopainen piti kiitellyn puheenvuoron neuvottelutaidoista Mustavalkoinen Oodi Myynnille! -tapahtumassa.
Yritysyhteistyö vaatii konkretiaa
Sidosryhmätilaisuuksissa keskitytään vahvasti käytännön oppimiseen teorian sijaan. Yritysedustajat arvostavat esimerkiksi tilaisuuksia, joissa jaetaan tietoa uusimmista trendeistä sekä konkreettisia kokemuksia käytännön liiketoiminnasta. Tapahtumissa hyödynnämme usein paneelikeskusteluja, joita Turun ammattikorkeakoulun asiantuntijat fasilitoivat. Lisäksi tapahtumissa kuullaan napakoita keynote-puheenvuoroja yrityksiltä ja korkeakoulumme myynnin opettajilta.
Yhteiset tapaamiset tarjoavat B2B-myynnin ammattilaisille ja tulevaisuuden myyjille paikan ajatustenvaihtoon ja oppimiseen
B2B-myynnin ja liiketoiminnan tutkimusryhmä kehittää tilaisuuksiaan jatkuvasti, jotta ne palvelevat yritysten tarpeita entistä paremmin. Pitkän aikavälin tavoitteena onkin vakiinnuttaa Oodi myynnille! -brändimme positio Turun alueen yritystapahtumakentän ytimessä.

Kuva 2. Yritysten edustajat arvostavat konkreettisia esimerkkejä.
Tapahtumajärjestämisen opit
Oodi Myynnille -tapahtumien järjestämisestä olemme oppineet muun muassa seuraavat asiat:
- Aloita ajoissa – Suuremman tapahtuman suunnitteluun kannattaa varata vähintään yksi lukukausi.
- Vältä päällekkäisyyksiä – Tarkista, ettei samaan aikaan ole muita merkittäviä tapahtumia Turussa tai ainakaan Kupittaan alueella.
- Panosta tiloihin – Modernit ja laadukkaaseen yritystapahtumaan sopivat tilat, kuten EduCity tai Vierailukeskus Joki, parantavat tapahtuman profiilia ja tuovat uskottavuutta.
- Varaa puhujat ajoissa – Kiinnostavaksi koetut aiheet, ja henkilökohtaisten verkostojen hyödyntäminen kiinnostavia puhujia etsittäessä, motivoivat yritysjohtajia osallistumaan yleensä ilman puhujapalkkioita.
- Integroi opetukseen – Opiskelijat voivat osallistua muun muassa tapahtumaviestintään, sosiaalisen median sisällön tuottamiseen ja kumppanuusneuvotteluihin. Esimerkiksi Oodi myynnille! -tapahtumissa MyyntiAkatemia oppimisympäristö on yleensä mukana järjestelyissä.
- Huolehdi jälkimarkkinoinnista – Kiitosviestit ja sosiaalisen median näkyvyys vahvistavat tapahtuman vaikuttavuutta ja luovat kiinnostusta alueen yrityskentässä laajemminkin.
MyyntiAkatemia on usein mukana Myynti ja B2B-liiketoiminta -tutkimusryhmän sidosryhmätilaisuuksissa.
Tule mukaan kehittämään myyntiosaamista
Turun AMK:n B2B-myynnin ja liiketoiminnan tutkimusryhmä jatkaa sidosryhmätilaisuuksiensa kehittämistä entistä vaikuttavammiksi. Tavoitteena on syventää yritysten ja myynnin asiantuntijoiden yhteistyötä ja luoda uusia konsepteja, jotka tukevat koko Turun alueen myyntiosaamisen kehitystä.
Jos haluat osallistua tuleviin tapahtumiin tai tutustua tarkemmin tutkimusryhmän toimintaan, voit ottaa yhteyttä esimerkiksi Arto Kuuluvaiseen (arto.kuuluvainen@turkuamk.fi).
Artikkelin kirjoittanut Arto Kuuluvainen on Turun ammattikorkeakoulun myynnin lehtori ja asiantuntija, kauppatieteiden tohtori sekä tietokirjailija. Hän opettaa B2B-myyntiä ja urheilumyyntiä sekä toimii valmentajana Myyntiakatemiassa.
Artikkeli on osa Myynti ja B2B-liiketoiminta -tutkimusryhmän julkaisuja.