Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Välittämisen ilmapiiri kantaa pitkälle

12.01.2023

Monelle nuorelle opiskelemaan pääsy tarkoittaa isoa elämän muutosta. Osa muuttaa yksin asumaan, mahdollisesti vieraaseen kaupunkiin, jossa ei ole tukiverkostoa. Silloin on todella tärkeää, että tukiverkosto löytyy oppilaitoksesta. Opettajatuutori on oppilaitoksessa opiskelijan tärkeä tukihenkilö ensimmäisten vuosien aikana. Hyvällä tuutoroinnilla saadaan hyviä tuloksia eli opiskelijat valmistuvat.

Opiskelijoiden hyvinvoinnista ja heidän tukemisestaan on puhuttu viime aikoina paljon. Opiskelijat ovat voineet huonommin kuin koskaan aloittaessaan opiskelun.

Siksi tuutorointi on tärkeä tukimuoto opintojen alussa. Tuutori auttaa opiskelijaa opintojen suunnittelussa ja niihin liittyvissä haasteissa, keskustelee hänen kanssaan ja kuuntelee häntä.

Kohdataan opiskelija ihmisenä

Röntgenhoitajakoulutuksen opettajien kokemuksen pohjalta opiskelijan kannalta kaksi ensimmäistä opiskeluvuotta ovat tärkeimmät. Silloin hän pääsee opintoihin kiinni ja rakentaa verkostoa ympärilleen. Kun pohja on perustettu, tietää, mihin jatkossakin voi tukeutua.

Tässä vaiheessa hän tarvitsee eniten opettajatuutorin ohjausta ja tukea, mahdollisesti vain kuuntelijaa. Opiskelijan ja opettajien välille luodaan vahva luottamus, joka kantaa pitkälle. Tämä on oivallettu muun muassa Turun AMK:n röntgenhoitajakoulutuksessa

Röntgenhoitajakoulutuksessa vallitsee avoin välittämisen ilmapiiri. Tuutoroinnin, opintojen laadun, asiantuntevien opettajien ja hyvän ilmapiirin merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa.

Koulutuksessa panostetaan tuutorointiin ja opetuksen laatuun, mutta hyvä yhteishenki on kaikkien vastuulla, niin opiskelijoiden, opettajien, koulutusvastaavan kuin opinto-ohjaajankin. Koulutuksessa tehdään yhteistyötä ja opiskelijat kohdataan ihmisinä.

Opettajat ovat läsnä opiskelijoille ja helposti lähestyttäviä. Kun opinnot etenevät, tuutoroinnin tarve opintojen loppuvaiheessa vähenee. Hyvä opiskeluilmapiiri, asiantunteva ja työstään ylpeä opettajakunta edesauttaa myös opiskelujen etenemistä.

Tuutorointia tulisi kehittää

Tuurointiin pitäisi jatkossa panostaa resursseja enemmän ja kokeilla erilaista lähestymistapaa. opettajatuutori voisi toimia yli ammattirajojen.

Tärkeintä olisi, että opettajatuutori viihtyisi työssään ja suhtautuisi työhönsä intohimoisesti. Hän olisi täysipäiväisesti tuutori, joka voisi tuutoroida useita ryhmiä samanaikaisesti. Jos näin toimittaisiin, opiskelijoiden valmistumisprosentit nousisivat varmasti.

Varhaisen puuttumisen mallilla tuetaan opiskelijoita

Opettajatuutori tietää opiskelijoiden opintojen vaiheet henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa (HOPS) seuraamalla ja näkee heti, jos kaikki ei ole kunnossa. Hän keskustelee opiskelijan kanssa koko ajan opintojen etenemisestä ja havaitsee poikkeamat.

Kun opiskelijalla havaitaan ongelmia, niihin puututaan heti, kun niitä huomataan. Usein opiskelija ottaa itse yhteyttä, muussa tapauksessa tuutoropettaja kääntyy opiskelijan puoleen. Tarvittaessa otetaan yhteyttä opinto-ohjaajaan ja hänen kanssaan asiaa hoidetaan yhteistyössä.

Opiskelun ilmapiiri pidetään positiivisena ja opetus laadukkaana. Opiskelija otetaan yksilönä huomioon, hänet hyväksytään joukkoon tasavertaisena. Tämä edesauttaa myös opintojen sujumista.

Kun opinnot sujuvat positiivisessa opiskelukulttuurissa, valmistumisprosentit ovat korkeat. Röntgenhoitajakoulutuksen valmistumisprosentti on lähes 90.

Tuutorin pitää tulla toimeen ihmisten kanssa ja ymmärtää asioita opiskelijan näkökulmasta. Kun ihminen huomioidaan omana yksilönään, muutkin asiat hoituvat hyvin. Tuutorointi on kuin urheilujoukkueen valmentamista, mutta eri kontekstissa. Röntgenhoitajakoulutuksessa tämä on tuottanut tulosta.

Uraseurannalla kehitetään koulutusta

Opiskelijoilta kerätään tietoa heidän opintojen jälkeisestä työskentelystään ja koulutuksen vaikutuksesta siihen. Röntgenhoitajakoulutuksesta viisi vuotta sitten valmistuneet opiskelijat antoivat kaikki myönteistä palautetta, yhdeksän kymmenestä suosittelee koulutusta.

Valtakunnallisen uraseurantakyselyn saa vuosittain vajaat 30 000 viisi vuotta sitten valmistunutta alumnia. Turun AMK:sta heitä on noin 2000.

Tänä vuonna valtakunnallisesti vastasi 41,4 prosenttia alumneista. Turun AMK:n vastausprosentti oli 46,4. Hienoa oli, että röntgenhoitajakoulutuksen vastausprosentti oli täysi 100!

Uraseurantakyselyllä kerätään tietoa alumnien työllistymisestä, urapoluista ja työssä tarvittavasta osaamisesta. Koulutuksen kehittämistoimenpiteiden kannalta tämä tieto on tärkeää.

 

 

Mitä pidit artikkelista?

8 kommenttia artikkelista “Välittämisen ilmapiiri kantaa pitkälle

  1. Tapio Mattila sanoo:

    Erinomainen kirjoitus. Olen valmistunut röntgenhoitajaksi Petteri Aatsingin opetuksessa ja häntä parempaa tutoria en keksi. Erityismainintana Petteri mahdollisti nimenomaan opiskelijoihin sitoutumisellaan ja korvaamattomalla tutortoiminnallaan sen, että valmistuin röntgenhoitajaksi ennätysajassa (2v 6kk), mikä taitaa olla lähellä Suomen ennätystä.

  2. Jenni sanoo:

    Entisenä röntgenhoitajaopiskelija olen samaa mieltä, meillä homma toimi, ja mitä on uusia opiskelijoita tullut töissä nähtyä, niin tuntuu toimivan edelleen. 😊

  3. Janne Hietaniemi sanoo:

    Loistava juttu ja hyvin kirjoitettu. Selvästi näkemyksellistä tekstiä, joka ei syntyisi sellaiselta, joka ei ole asiassa sisällä. Erittäin positiivinen ja aidosti välittävä juttu. Hienoa työtä.

  4. Linda Halonen sanoo:

    Hyvä artikkeli ja ehdottomasti tarvetta opettajatuutorille mielestäni olisi. Röntgenhoitajakoulutuksessa Turku AMK:ssa opettajatuutori oli todella tärkeässä asemassa auttaen ylläpitämään hyvää ja kannustavaa yhteishenkeä. Opintoihin ja erityisesti työharjoittelujaksoihin sai tukea, jonka ansiosta omat tavoitteet olivat selkeämmät. Opettajatuutori auttoi opiskelijoita motivoitumaan ja kaiken kaikkiaan piti hyvää huolta tuutor-ryhmästään.

  5. Juha Onkamo sanoo:

    Tyttö aloitti opiskelun vieraallapaikkakunnalla herätti ajatuksia.

  6. Ilona M sanoo:

    Juuri näin. Monen vuoden ammattitaito näkyy kirjoituksessa. Aatsingin opetuksessa olleena olen täysin samaa mieltä artikkelin kanssa, mutta erityisesti siinä, että innostunut opettajatuutori merkkaa valtavasti opiskelijoiden omassa jaksamisessa opiskeluvuosien haastavimmissa vaiheissa. Motivoituminen esimerkiksi etäopiskelujen aikana voi olla hyvinkin vaikeaa. Silloin osaava ja kuunteleva opettajatuutori on täyttä kultaa.

  7. Anne-Mari sanoo:

    Hyvä kirjoitus. Käytännön harjoittelujen ohjaajan näkökulmasta katsottuna röntgenhoitajaopiskelijoista välitetään aidosti. Heidän käytännön harjoittelujaksonsa ovat hyvin organisoituja ja yhteistyötä tehdään aktiivisesti harjoittelupaikkojen ja koulun välillä.

  8. Petteri Aatsinki sanoo:

    Mahtavaa, että asia kiinnostaa näin monia. Kiitokset kaikille lukijoille, tykkääjille ja kommentoijille. Palauteet ovat olleet positiivisia ja niitä lukiessa ihan liikuttuu. Tutoroinnilla, opetuksen laadulla ja positiivisella ilmapiirillä on tärkeä merkitys muidenkin kuin meidän mielestä.
    Toivotaan, että päättäjätkin joka tasolla havahtuvat asioiden tärkeyteen. Nythän eduskuntavaalien lähestyessä käydään asiaan liittyvää poliittista keskustelua. Keskustellaan oppimistulosten heikkenemisen syistä ja resurssien kohdistamisesta vääriin kohteisiin. Toivotaan, että koulutusten käytännön toteutukseen ja koulujen rahoitusmalleihin tulisi jatkossa muutoksia ja resursseja pystyttäisiin jatkossa ohjaamaan paremmin opetuksen laadun ja opiskelijoiden tukemisen kehittämiseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *