Opettaminen ja oppiminen ovat siitä mukavia asioita, että jokaisella suomalaisella on niistä omakohtaisia kokemuksia. Kaikki työikäiset kansalaiset ovat suorittaneet vähintään…
Tekijät | Authors
Yhteiskunnallisesti merkittäviä koulutushankkeita
Lobbaus on niitä asioita, mikä ei onnistu sähköisesti, sanoo Turun AMK:n lehtori, rahoitusasiantuntija Harri Lappalainen. Sometus ei riitä vaan paikalle on mentävä. Hankekonkari Lappalainen vie AMK:n innovaatiopedagogiikasta tietoa niin Brysseliin kuin Jakartaan.
Turun AMK:ssa halutaan aidosti rakentaa globaalia toimintaa EU:n avustuksella. Erasmus+ -ohjelman meneillään olevaa ohjelmakautta on vielä pari vuotta jäljellä (vv. 2014 – 2020) ja hakemuksia tehdään innolla.
AMK:ssa on yksi Suomen menestyneimmistä hakutiimeistä ja jatkuvasti aktiivinen vire päällä.
– Meillä on vankka kokemus koulutuksen kehittämishankkeissa ja olemme Erasmus-rahoituksessa kaikkein menestynein korkeakoulu Suomessa, huomauttaa Harri Lappalainen. Hän on toiminut Turun AMK:ssa jo vuosia hankerahoituksen parissa.
EU-hankerahoitusta on lähivuosien aikana saatu Lappalaisen junailemana Turun AMK:lle jo useita miljoonia. Tällä rahalla on muun muassa maksettu kehittämistoimintaan osallistuvien palkkakuluja.
Turun AMK on Erasmus-rahoituksessa kaikkein menestynein korkeakoulu Suomessa.
– Haluamme, että julkinen rahoitus päätyy järkeviin kohteisiin. Koulutus ja sen kehittäminen on yhteiskunnallisesti aina oikea osoite, ja se johtaa myös talousalueen kasvuun. Viemme tietoa työelämän kanssa yhteistyössä järjestettävistä koulutusmenetelmistä Euroopan lisäksi ainakin Brasiliaan, Kiinaan, Thaimaahan ja Indonesiaan.
Koulutusvientituotteena on innopeda® eli innovaatiopedagogiikka-oppimismenetelmä. Pitkä sana, joka pitää paljon sisällään. Innovaatiopedagogiikka kun perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Innopeda®-opiskelijat eivät passiivisina vastaanota pureskeltua tietoa vaan he hankkivat sitä itse monin eri tavoin. Tämä koulutusote on täysin uusi monessa maassa, missä horisontaalinen ja luova kokemusten vaihto ja uusien kokeilujen tekeminen on koulutuksessa harvinaista.
Koulutus ja sen kehittäminen on yhteiskunnallisesti aina oikea osoite, ja se johtaa myös talousalueen kasvuun, linjaa hankeguru Lappalainen.
Uusin hanke suuntaa Kaakkois-Aasiaan
AMK:n johtama SEASAC-hanke sai hiljattain EU:lta miljoonan euron rahoituksen. Pian Indonesian ja Thaimaan korkeakoulujen myynnin koulutusta kehitetään eurooppalaisin yhteisvoimin 3-vuotisella hankkeella.
Turun AMK:n yhteistyö kansainvälisten partnereiden kanssa kehittyy jatkuvasti kohti syvempää koulutusyhteistyötä. Turku (ja Suomi) on tullut vuosien saatossa tutuksi kansainvälisille vieraille ja yhteisiä hankkeita ja koulutusyhteistyötä on jo runsaasti eri puolille maapalloa.
Meillä on hyvä meininki kohti tulevaisuuden työelämää.
– Olemme Turussa koulutuksen kehittämisen edelläkävijöitä esimerkiksi tulevaisuuden työelämän edellyttämien kompetenssien osalta. Olemme tasa-arvoisia ja ennakkoluulottomia. Siksi meitä kuunnellaan ja kanssamme halutaan tehdä yhteistyötä. Olen tehnyt jo kauan ”aikamatkoja” eri koulutussysteemeihin, ja voin vannoa, että meillä on hyvä meininki, Harri Lappalainen alleviivaa.
Kuva: Martti Komulainen