Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Arvostetaanko myyntiä?

03.04.2024

Myynnin merkitys liiketoiminnassa on korvaamaton. Se on yrityksen kasvun moottori ja keskeinen tekijä tuloksen saavuttamisessa. Suomessa, myynnin arvostus kuitenkin vaihtelee eri toimialoilla ja ihmisryhmissä merkittävästi.

Tässä artikkelissa tarkastellaan myynnin arvostusta Suomessa. Artikkelia varten haastateltiin myynnin asiantuntijoita yrityksissä sekä myyntiä kouluttavissa korkeakouluissa.

Kaikki myynti ei ole samanlaista

Yrityksissä tunnistetaan vahvasti se, että ilman myyntiä ei ole myöskään liiketoimintaa.

– Yleiseen mielipiteeseen myynnistä vaikuttaa usein ihmisten kokemukset myynnistä, kiteyttää Joonas Arola, Pemamekin energia- ja prosessiteollisuuden myynninjohtaja.

Tavallinen kaduntallaaja kohtaa arkisessa elämässään kuluttajille suunnattuja myyjiä, joiden toiminta poikkeaa merkittävästi yritysten välillä toimivasta myyjästä. Näistä kuluttajille kohdistuva B2C-myynti on Suomessa sisältänyt yhden jos toisenkin ylilyönnin ja vilpillisen teon. Tästä aiheutuu yleisesti mainehaittaa koko alalle, sillä nämä ylilyönnit yhdistetään helposti alaan yleisellä tasolla.

Hyvästä kokemuksesta ei usein myöskään kerrota yhtä aktiivisesti, kuin siitä yhdestä myyjästä, joka yritti tuputtaa tuotetta väkisin. Vilpillinen toiminta ei kuitenkaan rajoitu B2C-myyntiin, vaan sitä löytyy myös yritysten välisestä B2B-myynnistä. Kuluttajamyynnin epäkohtiin tartutaan herkemmin sosiaalisessa mediassa ja uutisoinnissa, mutta asiaa ei aina tuomita kattojärjestöissä.

Passiivisuus epäkohtiin puuttumisessa on hiljainen hyväksyntä toiminnalle, toteaa Turun ammattikorkeakoulun lehtori Jukka Rantala.

B2B-myynnissä myytävät tuotteet ovat usein monimutkaisia kokonaisuuksia, joiden myyminen edellyttää pitkäjänteisiä asiakassuhteita ja suunnitelmallisuutta. Myyjän rooli organisaatiossa on myös erilainen ja hänen vastuullaan on muitakin tehtäviä, kuin asiakastapaamiset ja tarjoukset. Yritysten välinen myynti ei myöskään ole yleisesti yhtä tunnettua kuin kuluttajamyynti. Parhaiten B2B-myyntiin liittyvät asiat tuntevatkin alan toimijat ja aiheesta kiinnostuneet.

Monet B2B-myyjät ovat korkeakoulutettuja toimijoita, jotka rakentavat samalla omaa uraansa ja mainettaan. Vilpilliselle toiminalle ei tällöin ole tilaa, mikäli tahdotaan toimia kestävästi. Asiakkaita ei myöskään ole samalla tavalla saatavilla kuin kuluttajamyynnissä, joten yhden asiakkaan merkitys on suurempi ja lisäksi asiakkaiden kanssa pyritään lähtökohtaisesti pidempään yhteistyöhön.

– B2B-myynnissä ei haeta pikavoittoa, vaan neuvotteluiden tulisi lähteä asiakkaan tarpeesta, jonka perusteella lähdetään tuottamaan yhdessä arvoa, Rantala jatkaa.

Koulutuksen merkitys

Suomessa on alettu panostamaan korkeakoulutasoisen myynnin opettamiseen. Turun AMK:n lehtori Laura Nurminen kertoo tarpeen koulutukselle lähteneen neuvotteluista paikallisten yritysten kanssa, joilta saatiin toiveita asian suhteen. Toiminta on saanut lisää kiinnostusta ja rahoitusta viime aikoina.

Myynnin koulutuksen merkityksestä kertoo myös tänä vuonna Peikko Groupin perustaja Jalo Paanasen ja puolisonsa Anja Paanasen tekemä 5 miljoonan euron lahjoitus Lappeenrannan yliopistolle professuurin myynnin ja markkinoinnin kouluttamiseen (Helsingin Sanomat 2024).

Myynnin korkeakoulutus vahvistaa Suomen myynnin asemaa kansainvälisillä markkinoilla

Koulutuksen merkitys myynnissä on valtava. Se tarjoaa tuleville myynnin ammattilaisille mahdollisuuden oppia teoriaa ja käytäntöä turvallisessa harjoitteluympäristössä. Koulutuksissa otetaan teknisten asioiden ohella huomioon myynnin kestävyys ja eettisyys, jolloin myyjälle voidaan rakentaa pohjaa kestävälle toiminnalle työelämässä. Myynnin korkeakoulutuksen uskotaan myös vahvistavan Suomen myynnin asemaa kansainvälisillä markkinoilla ja mahdollistavan kansainvälisten opiskelijoiden hakemista Suomeen opintoja varten.

Puhutaan myynnistä

Myynti on kehittynyt vuosien varrella ammattimaiseksi toiminnaksi. Se on yksi yrityksen toiminnan kulmakivistä. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että aktiivinen keskustelu aiheesta parantaisi varmasti myynnin arvostusta.

Keskustelun avulla olisi mahdollista herätellä laajempaa kiinnostusta aiheeseen. Lisäksi keskustelua lisäämällä olisi mahdollista alkaa rikkoa pala kerrallaan niitä ennakkoluuloja, jotka edelleen vaikuttavat alan arvostukseen yleisellä tasolla. Samalla myyjän roolia ja toimintaa olisi mahdollista enemmän avata. Myynti on erottamaton osa Suomen taloutta, sillä se mahdollistaa yritysten kasvun.

Lähteet:

Helsingin Sanomat, 2024. LUT-yliopistolle ennätyksellisen suuri lahjoitus. Viitattu 22.3.2024. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010205011.html

Jos olet kiinnostunut ihmisistä, vuorovaikutuksesta ihmisten kanssa, asiakaspalvelusta, ratkaisuiden rakentamisesta asiakkaan tarpeisiin ja sinulla on tahto sekä kyky tehdä tulosta, myynti on sinun alasi. Lue lisää: Tradenomi (AMK), myyntityö

Myynti-insinööriopiskelija Jaakko Ihalmo on Euroopan paras myyjä 2023

 

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *