Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Kupittaalta Teksasiin ja Olympiastadionilta Tukholmaan: globaalit urheilumarkkinat tarjoavat mahdollisuuksia myös suomalaisille innovaatioille

07.06.2024

Kotimaiset urheilumarkkinamme eivät varsinaisesti kylve rahassa. Tästä huolimatta maassamme syntyy jatkuvasti erittäin mielenkiintoisia urheiluun linkittyviä startup-yrityksiä, joiden liiketoiminta heijastelee globaaleja trendejä.

Turun ammattikorkeakoulu haluaa olla tukemassa myös urheilun ympärille syntyvien yritysten kehitystä. Käytännössä tämä on näkynyt hiljattain esimerkiksi niin, että myynnin opiskelijamme ovat tehneet myynnin kehittämissuunnitelmia turkulaiselle jalkapalloanalytiikkaan keskittyvälle SPÅT-järjestelmälle. Tämän lisäksi jo ikonisessa Urheiluseurojen sponsorointi- ja varainhankinta (USVA) -koulutuksessamme on nähty vieraina mm. urheiluun linkittyvien startupien perustajia, kuten 10 Sport Marketing Hub Oy:n Erkko Simsiö. Tässä artikkelissa käyn ensin lyhyesti läpi urheiluliiketoiminnan trendejä. Tämän jälkeen esittelen suomalaisia startup-yrityksiä, joiden liiketoimintamalleissa nämä trendit konkretisoituvat.

Trendit: vaikuttajamarkkinoinnista digitalisaatioon ja yhteisöllisyydestä kestävään kehitykseen

Urheiluliiketoimintaan liittyvien selvitysten, sekä omien kokemusteni ja verkostojeni avulla, olen tunnistanut vuoden 2024 urheilumarkkinasta muun muassa oheisessa kuvassa esiteltyjä trendejä.

Kuva 1. Urheiluliiketoiminnan trendejä (Kuuluvainen 2024).

Tässä artikkelissa haluan esimerkinomaisesti esitellä etenkin urheilun ja vaikuttajamarkkinoinnin yhä intensiivisempää integraatiota. Ilmiönä tätä ei voi pitää kovinkaan yllättävänä, vaikka urheilijat ovatkin oivaltaneet vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuudet hieman jälkijunassa. Yhdysvalloissa julkaistun selvityksen mukaan nuoremmat sukupolvet ihailevat urheilijoita enemmän kuin esimerkiksi elokuva- tai musiikkiteollisuuden tähtiä (Ypulse 2019). Urheilijat myös sitouttavat sosiaalisessa mediassa seuraajiaan poikkeuksellisen vahvasti (Open Sponsorship 2023).

Yhdysvalloissa julkaistun selvityksen mukaan nuoremmat sukupolvet ihailevat urheilijoita enemmän kuin esimerkiksi elokuva- tai musiikkiteollisuuden tähtiä

Statistan (2024) tilastojen mukaan globaalin vaikuttajamarkkinoinnin arvo onkin jo noin 24 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Markkinan kasvutahti on ollut lähes käsittämätön, sillä vielä vuonna 2016 vastaava luku oli 1,7 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Tässä valossa on helppo ymmärtää, miksi markkinoille on syntynyt yhä enemmän erilaisia urheilun ja vaikuttajamarkkinoinnin rajapinnassa toimivia yrityksiä.

Vaikuttajamarkkinoinnilla maailmanvalloitukseen

Hyviä esimerkkejä vaikuttajamarkkinoinnin ja urheilun integraatiosta tarjoavat suomalaiset startupit 10 Sport Marketing Hub Oy ja Takomo Golf Company.

10 Sport Marketing Hub Oy, tuttavallisemmin ”Kymppi”, pitää majaansa Helsingin Olympiastadionilla. Yritystä voisi kuvailla urheilukumppanuuksiin erikoistuneeksi startupiksi, jonka kehittämä 10.team-alusta yhdistää brändit ja urheilijat. Parhaillaan Ruotsiin laajentuvaan yhteisöön kuuluu jo yli 200 suomalaista urheilijaa ja yli 100 markkinoinnin ammattilaista. Brändipuolelta yritys on jo saanut asiakkaikseen useita tunnettuja yrityksiä aina Woltista Gatoradeen ja Beelystä Moi Mobiiliin.

Toinen vaikuttajamarkkinointiin läpi kasvutarinansa luottanut yritys on Turun Kupittaalla pääkonttoriaan pitävä Takomo Golf Company. Vasta muutama vuosi sitten perustettu yritys on jo nyt käytännössä Suomen suurin golf-alan yritys. Takomo on malliesimerkki born global -yrityksestä, joka on alusta saakka tähdännyt vahvasti kansainvälisille golf-markkinoille ja sillä onkin tätä nykyä toimisto myös Dallasissa.

Takomon menestyksen taustalla on innovatiivinen liiketoimintamalli, joka nojaa perustaja Sebastian Haapahovin oivallukseen pudottaa mailojen myyntiketjusta sekä tukkurit että jälleenmyyjät kokonaan pois. Tämä, yhdistettynä laadukkaaseen tuotekehitykseen, on mahdollistanut ainoastaan verkossa myytäville mailoille erinomaisen hinta-/laatusuhteen. Vaikuttajamarkkinoinnin roolista kasvun taustalla kertoo jotain se, että Takomon asiakastutkimuksen perusteella noin puolet asiakkaista kertoi, että heidän ostopäätökseensä oli vaikuttanut joku YouTube-vaikuttaja. (Karvonen 2024.)

Paluu tulevaisuuteen?

Vaikka suomalainen teknologiaosaaminen todistetusti avaakin hienoja liiketoimintamahdollisuuksia myös urheiluliiketoiminnan rajapinnoilla, on tämän artikkelin lopuksi syytä muistuttaa myös vähintään yhtä tärkeästä trendistä. Urheiluseurat ovat syntyneet luomaan merkityksellistä sisältöä paikallisten yhteisöjensä arkeen. Viime vuosikymmeninä tämän seuratoiminnan ulottuvuuden voidaan väittää kärsineen vähintäänkin lievästä inflaatiosta. Nyt trendi näyttää kuitenkin siltä, että urheiluseurat haluavat jälleen vaikuttaa yhä enemmän yhteisöihinsä. Paikallisen tason vaikuttamisen rinnalla urheilu tarjoaa alustan yhteiskunnallisesti ja inhimillisestikin tärkeiden viestien levittämiseen myös globaalilla tasolla.

Tästä erinomaisen esimerkin tarjoaa jalkapalloseura Norwich Cityn maailman mielenterveyspäivänä 2023 julkaisema ”You are not alone” -video, joka keräsi jo ensimmäisinä viikkoina julkaisustaan kymmeniä miljoonia katselukertoja (Norwich City 2024). Videolla on voimakas viesti, joka pyrkii nostamaan mielenterveyshaasteita keskusteluun ja tätä kautta ennaltaehkäisemään itsemurhia. Vaikka trendejä tulee ja menee, niin tämän trendin toivoisi jäävän pysyvästi osaksi urheiluseuroja ja ylipäänsä urheiluliiketoimintaa.

Pääkuvan kuvaaja: Janne Hirvensalo

Lähteet

Karvonen, O. 2024. MTV Uutiset: Nuori suomalaisfirma haastaa miljardiyritykset yllättävällä alalla – riskiliike osoittautui älynväläykseksi: ”Olemme siellä ihan maailmanluokkaa”. Viitattu 5.6.2024 https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nuori-suomalaisfirma-haastaa-miljardiyritykset-yllattavalla-alalla-riskiliike-osoittautui-alynvalaykseksi-olemme-siella-ihan-maailmanluokkaa/8898272#gs.aehygh

Norwich City. 2023. Mental health video made available to all. Viitattu 5.6.2024: https://www.canaries.co.uk/content/mental-health-video-made-available-to-all

Open Sponsorship. 2023. 5 stats that brands need to know about athletes and influencer marketing in 2023. Viitattu 5.6.2024: https://blog.opensponsorship.com/5-stats-that-brands-need-to-know-about-athletes-and-influencer-marketing-in-2023

Statista. 2024. Global influencer market size. Viitattu 5.6.2024: https://www.statista.com/statistics/1092819/global-influencer-market-size/

YPulse. 2019. From Athletes to Influencers: How Social Media Has Changed the Game for Pro Sports Stars. Viitattu 5.6.2024: From Athletes to Influencers: How Social Media Has Changed the Game for Pro Sports Stars – YPulse

Artikkelin kirjoittanut Arto Kuuluvainen on Turun ammattikorkeakoulun myynnin lehtori & asiantuntija, kauppatieteiden tohtori sekä tietokirjailija. Kuuluvainen on myös toiminut hallituksen jäsenenä, neuvonantajana ja sijoittajana useissa suomalaisissa urheiluteknologiayrityksissä. Tämä artikkeli perustuu Kuuluvaisen SHIFT-businessfestivaaleilla 29.5.2024 pitämään puheenvuoroon urheiluliiketoiminnan innovaatioista ja trendeistä.

Disclaimer: Artikkelissa mainituista yrityksistä Kuuluvainen on piensijoittajana mukana 10 Sport Marketing Hub Oy:ssä ja SPÅTin taustayhtiö Martti Sports Oy:ssä, jonka hallitukseen hän myös kuuluu.

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *