Korona-aika on antanut vauhtia erilaisille kehityskuluille, esimerkiksi kauan puhutulle digiloikalle. Fyysisen läsnäolon sijasta ihmisten välinen kanssakäyminen on pitkälti tapahtunut videon…
Tekijät | Authors
Kampusradion toiminta turvattiin sopeutumiskyvyn ansiosta
Monet ovat saaneet työssään sopeutua korona-ajan vaikutuksiin. Opetuksen näkökulmasta katsottuna moni asia on edellyttänyt uudelleenarviointia ja ajoittain poikkeuksellista reaktioherkkyyttä.
On tarvittu notkeutta, joka perustuu sekä teknologian mahdollisuuksiin että henkilöstön ja ennen kaikkea opiskelijoiden joustavuuteen.
Taideakatemian media-alan opiskelijoiden voimin toimiva Tutka -kampusradio on merkittävä oppimisympäristö. Sen piirissä olevat opiskelijat tuottavat lähetyksiä aina ohjelmaideoista suoriin radiolähetyksiin.
–Monet radioon liittyvät ammattiroolit syvenevät kampusradiossa itsenäisesti tekemällä, vertaispalautteen avulla ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden ansiosta. Opettajien tehtäväksi jää arvioida, mahdollistaa, tukea ja turvata toiminta, avaa radiota opettava Jussi Arvio.
Turun ammattikorkeakoulun kampusradio Radio Tutka palasi kesälomalta lokakuussa. Lähetyskauden aloittaminen menneenä syksynä herätti jännitystä, sillä vallitsevan maailmantilanteen myötä oli luotava toimitukselle uusia tapoja toimia. Kun radion toimintaa poikkeusolojen aikana lähdettiin suunnittelemaan, oli tekijöillä kysymysmerkeistä huolimatta yhteinen tahto mukautua tilanteeseen.
Joskus pakko on paras uudistaja.
–Viime syksynä teimme yhdessä rohkean päätöksen. Koska radiostudiossa ei voinut toimia koronarajoitteiden edellyttämällä turvallisuudella, otimme riskin ja samalla suuren digiloikan. Päätimme yhdessä, että kampusradion toiminta turvataan, kertoo Jussi Arvio. Ratkaisu löytyi RadioJar-ohjelmasta, joka mahdollistaa radiolähetykset juonto-osuuksineen kotisohvalta käsin.
Tutkassa siirryttiin pyörittämään toimituksen arkea etäyhteyksin. Syksyn ajan juontajat tekivät suoraa lähetystä studion sijaan kotoa käsin ja tapaamiset hoituivat virtuaalisesti. Kampusradiossa ei ollut ennen syksyä kokeiltu vastaavaa, joten samalla testattiin ensimmäistä kertaa Tutkan kyky taipua malliin.
Etäradion toimivuus selvisi harjoittelemalla
Toiminnan suunnittelu aloitettiin hyvissä ajoin ennen lähetysten alkamista. Aikaisempina vuosina tulevaa lähetyskautta on voitu peilata menneeseen ja kehittää toimintatapoja senhetkiselle tiimille sopivaksi. Kuluneelle syksylle ei ollut muottia valmiina, joka lisäsi tekemiseen epävarmuutta ja kysyi taitoa olla joustava.
Sanat jos ja ehkä toistuivat lauseissa kauden ensimmäisinä viikkoina. Työskentelymalli kuitenkin muotoutui toimivaksi syksyn edetessä ja toisaalta kokonaan uusi tapa tehdä loi myös mahdollisuuksia kokeilla.
Kun lähetysten teko ei ollut paikkasidonnainen studioon, saattoi suoraa ohjelmaa juontaa ympäri Suomen. Etänä tekemisen yksi isoimmista hyödyistä oli sen antama liikkumatila.
Lähetyskaudella myös interaktiivisuus korostui aikaisemmasta, kun juontajat kommunikoivat ja ottivat kuulijoiden mielipiteitä lähetyksiin mukaan sosiaalisen median kautta.
Toisen vuoden journalistiopiskelijat Jessica Kulmala ja Milla Mäkipää ovat kuuntelijoille tuttu näky Tutkan studiossa. He odottavat pääsyä takaisin äänipöydän ääreen, mutta kokevat etäradion tekemisessä olevan omat etunsa.
–Etänä juontaminen oli aluksi jännittävää, mutta virtuaalistudion käyttö osoittautuikin helpoksi teknisten ongelmien selvitessä. Hyvä puoli oli ehdottomasti se, että pystyi tekemään radiolähetystä matalalla kynnyksellä kotoa käsin. Samanlaista jännitystä ja suoran lähetyksen fiilistä oli kuitenkin vaikea saada omalta kotisohvalta, Kulmala ja Mäkipää kuvailevat kokemuksiaan etäjuontamisesta.
Yhteisen päämäärän tärkeys korostui
Innovaatiopedagogiikka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle. Käytännön tasolla tämä innovaatiopedagogiikan ydinvirke tarkoittaa myös riskin sisällyttämistä päätöksiin, epävarmuuden sietokykyä, muutosvalmiutta sekä ennen kaikkea yhteisiä tavoitteita.
Kulunut syksy opetti uuden tavan tehdä radiota, sietämään keskeneräisyyttä ja uudelleen yrittämistä.
Yhteisenä onnistumisen hetkenä toimituksessa muistetaan se, kun viikoittaisessa toimituspalaverissa ensimmäisen kerran kaikki ohjelmantekijät kertoivat tekniikan toimineen ongelmitta ja tiimien työskentelyn sujuneen. Siihen pisteeseen päästiin jokaisen työpanoksen ja joukkueessa pelaamisen ansiosta.
Kampusradion toiminnan tärkeimmistä kulmakivistä yksi on sen luoma yhteisö, joka muodostuu Tutkan studioluokassa. Uudet ja vanhat opiskelijat tutustuvat siellä toisiinsa yli koulutuslinjojen samalla oppien toisiltaan. Etäyhteysaikana kommunikointi ja tiimityöskentely nousevat entistä tärkeämmiksi työvälineiksi, kun yhteisen kohtaamispaikan ovi on toistaiseksi kiinni.
–Meillä on Tutkassa hieno porukka, jonka kanssa on mukava tehdä radiota. Tällaisen poikkeuksellisen ajan tuomat haasteet hoituvat kevyemmin, kun on yhteinen tavoite. Sama iloinen meininki toivottavasti välittyy myös ohjelmistamme. Opiskelijaradion hienous on mielestäni sen antama mahdollisuus kokeilla ja olla tekijöidensä näköinen. Oli palkitsevaa huomata, miten sopeuduimme tilanteeseen ja radiohiljaisuuden sijaan palasimme lomalta uusien ohjelmien kanssa, pohtii Radio Tutkan toinen toimituspäällikkö Aleksi Telilä hyvän ryhmähengen arvoa toiminnassa.
Yhteisö ja yhteisöllisyys ovat toiminnan kulmakiviä. Niiden varassa myös jaetut riskit ja epäonnistumiset on helpompi jakaa.
Samoin onnistumiset.
Kampusradio jatkaa ainakin kevään 2021 etänä. Ohjelmavirta on kuitenkin turvattu.
Tutustu Radio Tutkaan ja kuuntele lähetyksiä:
Artikkelin kuva: Aleksi Telilä