Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Liian hyvää ollakseen totta – pätee myös taidemaailmassa

01.11.2021

Kuvataiteilijoille kohdistetut roskapostit ja huijausviestit ovat kokemukseni mukaan kasvussa. Kasvu johtuu joko siitä, että oma näkyvyyteni eri medioissa on kasvanut tai taidealoilla toimijoihin kohdennettu roskapostin määrä on kasvussa. Välillä on erittäin haastavaa erottaa hyvät työ-, näyttely-, galleria-, kilpailu- tai mainostilaisuudet. Varsinkin vasta koulusta valmistuneena tai itseoppineena taiteilijana on haastavaa tietää, mihin kannattaa lähteä mukaan ja mikä on normaali käytäntö taidemaailmassa ja mikä ei.

Taiteilijoille kohdennettua roskapostia on laidasta laitaan. Niissä on monissa yhteistä yli-innokas hehkutus, sähköposti on kirjoitettu niin, että se on helppo lähettää pienin muokkauksin mahdollisimman monelle, ja niissä on paljon kielioppivirheitä. Vastauksella on myös usein kiire, ja jotta viesti olisi vakuuttava, siinä on usein mainittu tunnettuja tapahtumia, esimerkiksi Milanon muotiviikot, Venetsian biennaali tai Art Basel Miami. Tällaiset on yleensä helppo tunnistaa roskapostiksi, mutta olen huomannut muutaman taiteilijan niihin kuitenkin langenneen. Samaa sähköpostia lähetetään useille taiteilijoille, joten sähköpostissa ei ole henkilökohtaisempaa kuvailua taiteilijasta tai teoksesta.

Roskapostiksi lasken ne sähköpostit, joissa taiteilija on maksajana ja on epätodennäköistä, että tarjoukseen osallistuminen toisi konkreettisia hyötyjä taiteilijalle.

Suomessa on ollut tapana maksaa gallerianäyttelyistä, joten ulkomaalaisen gallerian näyttelytarjous ja maksaminen näyttelystä voi vaikuttaa normaalilta. Muualla näyttelyistä maksaminen kuitenkin kielii siitä, että galleria on huono. Kun galleria maksattaa vuokran ja palkkansa taiteilijoilla, sillä on yleensä vähemmän mielenkiintoa markkinoida taiteilijoiden teoksia ja pyrkiä myymään niitä. Tämä on tietysti galleriakohtaista. Joissain tapauksissa näyttelystä maksaminen on ok.

Kuvassa on päällekkäin useita roskapostiviestejä.

Roskapostia. Kuva: Tuuli Meriläinen.

Olen huomannut hyväksi etsiä tietoa galleriasta ja sen omistajista ennen mistään sopimista ja tarkistaa, onko kyseistä galleriaa edes olemassa.

Etsin erityisesti muiden taiteilijoiden arvosteluja gallerioista. Otan yhteyttä gallerian kanssa aiemmin yhteistyötä tehneisiin taiteilijoihin, ja kysyn heidän kokemuksiaan galleriasta ja näyttelyn järjestämisestä kyseisessä galleriassa.

Englanninkielisiltä sivuilta löytyy myös listoja tunnetuista vanity-gallerioiksi kutsutuista gallerioista, joissa ei kannata pitää näyttelyä.

Vanity-galleriat tekevät tilinsä taiteilijan kustannuksella, ja niiden lisäämisestä omaan ansioluetteloon voi olla jopa haittaa. Vanity-gallerioista muutamia ovat: Agora Gallery (New York), Brick Lane Gallery (Lontoo) ja Gallerie Gora (Montreal). Kriitikot ja asiakkaat harvemmin käyvät vanity-gallerioissa, joiden näyttelyt määräytyvät sen mukaan, keneltä löytyy eniten rahaa. Fyysisten gallerioiden lisäksi on paljon nettigallerioita, jotka veloittavat taiteilijoita kohtuuttoman paljon hyötyihin nähden, näistä esimerkkinä Artexpo.com.

Tulevaisuus Instagramin julkkistaiteilijana?

Roskapostia tulee paljon myös Instagramin kautta sekä siihen liittyen. Monet tarjoavat maksua vastaan julkaisuja Instagram-tileillään. Näissä kannattaa ottaa selvää, ovatko sivun seuraajat maksettuja, eli onko tilillä aidosti taiteesta kiinnostuneita seuraajia. Kannattaa taas tutkia huolellisesti tilin aitous sekä ottaa yhteyttä taiteilijoihin, jotka ovat esitelleet teoksiaan tilin kautta.

Tililläesittelytarjoutsten lisäksi olen saanut paljon mainoksia, kuinka jonkun palvelun ostamalla opin kasvattamaan Instagramin seuraajamäärääni helposti yli 500 k.

Sähköposteihin, joissa kehuskellaan nopealla seuraajien saamisella ja julkisuudella, kannattaa suhtautua varauksella.

Maksetut lehtijutut ja julkaisut

Olen saanut useita tarjouksia esitellä teoksiani lehdissä ja muissa painetuissa julkaisuissa. Kerran maksoin jutusta kansainvälisessä lehdessä, mutta en kokenut siitä olevan minulle hyötyä. Ostin jutun kyseisestä lehdestä, sillä muutama ihailemani ja Suomessa erittäin tunnettu taiteilija oli myös maksanut julkaisusta kyseisessä lehdessä.

Se, että tunnetut taiteilijat ovat osallistuneet kyseiseen julkaisuun tai lehteen ei tarkoita sitä, että siitä olisi varmasti hyötyä myös minulle.

Osa tarjouksista on varmasti hyödyllisiä, mutta osan hyötyjä on vaikea arvioida. Lehtijutusta ei myöskään suoraan voi nähdä hyötyjä samalla tavalla kuin esimerkiksi Instagram-tilin mainostamisesta, jolloin hyödyn näkee heti uusina seuraajina.

Viimeisin lehtitarjous, jonka olen saanut sähköpostiin, oli mielenkiintoinen. Lehden nimi kuulosti tutulta, ja ajattelin sen olevan lehti, joka on myynnissä myös Suomessa kaupoissa. Tarkemmalla googlettelulla kävi ilmi, että lehden nimi poikkesi tuntemastani ja perinteisestä brittilehdestä muutamalla kirjaimella. Sen kuvakieli ja logo olivat erittäin lähellä tätä tunnettua lehteä.

Tarjous koski pientä kuvaa yhdellä sivulla, jossa esiteltiin teoksia eri taiteilijoilta. Kuva olisi noin postimerkin kokoinen, ja sen alla olisi max 40 sanan kuvaus taiteilijasta. Tämä maksaisi minulle 295 puntaa +alv,  ja jos osallistuisin kolmen lehden teemasarjaan, tämä maksaisi minulle 885 puntaa +alv.

Jos osallistuisin kolmeen lehteen, saisin silloin ilmaiseksi lehden nettisivuille myytävät-osioon teokseni esille. Nettisivuille tulisi kuva ja pidempi kuvausteksti, jossa olisi myös linkit sivuilleni. Jos ostaisin vain yhden lehtikuvan, minun tulisi maksaa nettisivuista 150 puntaa+alv. Nettisivujen myytävät-osio oli vaikeasti löydettävissä ja monen klikkauksen päässä. Tarkemmalla tarkastelulla lehti vaikutti kuitenkin ihan oikealta ja oli tunnetun painotalon omistuksessa. Päätin kuitenkin jättää tämän väliin. Olen saanut useita samankaltaisia tarjouksia, joissa kuluja tulee useista eri ”palveluista”.

Menestyminen kilpailuissa tavoitteena

Myös kansainvälisten taidekilpailuiden kanssa kannattaa olla erittäin tarkkana. Olen saanut paljon ilmoituksia taidekilpailuista sähköpostiini sekä katsellut niitä netistä.

Ensiksi kannattaa katsoa, kuinka paljon kilpailuun osallistumisesta aiheutuu kuluja. Pieni osallistumismaksu on normaalia, mutta jos aiotaan maksattaa kaikki painokulut ja kilpailun loppunäyttelytila taiteilijoilla 1000 punnan pääpalkintoa vastaan, suosittelen jättämään kilpailun väliin.

Suosittelen taas etsimään tietoa kilpailuista ja kysymään muiden taiteilijoiden kokemuksia niistä.

Taidemessut

Ah, yksi eniten saamistani roskapostityypeistä: milloin pääsisin Art Basel Miamiin ja milloin Venetsian biennaaliin tai Dubaihin tai Tokioon messuille? Sähköposteissa teokseni ylistetään maasta taivaisiin, ja tilaisuus olisi kuulemma ”once in a lifetime chance”.

Vaikka sähköpostissa mainitaan esimerkiksi Venetsian biennaali, se ei välttämättä tarkoita, että tarjottu tilaisuus olisi osa virallista biennaalia.

Näyttely, jota tarjotaan, voidaan järjestää samaan aikaan biennaalin kanssa mutta sijaitsee esimerkiksi esikaupunkialueella jonkun kellarissa. Messuille osallistuminen maksaa saamissani tarjouksissa yleensä 800–5000 €, ja siihen tulee vielä erilaisia paino- ja kuratointikuluja päälle. Niiden lisäksi tulisivat vielä teosten lähetyskulut, jotka ovat todella suuret! Ja tietenkin omat lentoliput, ruoat ja majoitus.

Ulkomaalaisille taidemessuille en ole koskaan osallistunut, mutta olen lukenut paljon huonoja kokemuksia niistä netistä.  Osallistuisin taidemessuille vain taidegallerian edustamana. Tämä on kuitenkin oma suhtautumiseni messuihin. Osa taiteilijoista voi mieltää messut kannattaviksi, ja joukossa voi olla hyviäkin tilaisuuksia. Niiden kanssa kannattaa olla kuitenkin erittäin tarkkana.

Taideteoksen maksaminen shekillä

Olen lukenut ulkomaalaisten taiteilijoiden saaneen paljon ostohuijauksia. Taiteilijaan otetaan yhteyttä sähköpostitse ja kerrotaan jostain suuresta elämäntapahtumasta, jota halutaan juhlistaa taideteoksella.

Teos halutaan ostaa käyttäen maksutapana shekkiä.  Ostaja on myös usein muuttamassa ja ei halua kertoa osoitettaan. Teoksen noutoon halutaan käyttää omaa firmaa, tai ostaja käy noutamassa teoksen itse. Pyrkimyksenä on jättää maalaus maksamatta. Ylipäätään aina kannattaa saada maksu etukäteen, ennen kuin luovuttaa tai lähettää teoksen ostajalle.

Lopuksi

Loppusanoiksi vielä: älä säikähdä!

Paljon tulee hyviä tarjouksia sähköpostiin, ja voi hyvinkin tulla se once in a life time -tilaisuus! Toivon, että tämä kirjoitukseni kuitenkin auttaa erottelemaan jyvät akanoista.

Uskalla kysellä muiden taiteilijoiden kokemuksia, useimmat kertovat niistä erittäin mielellään ja totuudenmukaisesti. Sanoisin, että suurin osa taiteilijoista osallistuu ei kannattaviin näyttelyihin ja tapahtumiin uransa aikana, ja niitä ei kannata jäädä murehtimaan.

Asia, jota vielä näin lopuksi haluan kuulutella, on taiteilijan vastuu. Koen, että taiteilijoilla on vastuu antaa itsestään ja urastaan reilu ja totuudenmukainen kuva. Taiteilijan ansioluettelo näyttää hienolta tavallisen ihmisen silmään, kun sieltä löytyy Venetsian biennaali, Art Basel Miami, New Yorkin galleria Agora ja Dubain taidekilpailun kunniamaininta. Kuitenkaan näillä ei ole mitään tekemistä aitojen tapahtumien kanssa, joten niistä voi olla pidemmän päälle haittaa.

 

 

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.