Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Mobiilipeli musiikkiopintojen edistymisen seurantaan

19.12.2022

Omien musiikkiopintojen edistymisen tarkastelu mobiilipelin avulla motivoi nuoria enemmän kuin perinteinen taulukkomuotoinen taitojen edistymisen seuranta. Olen  tehdyt asiaa koskevan tutkimuksen opinnäytetyönäni (YAMK) Taiteen uudet kontekstit -koulutusohjelmassa Turun ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen mukaan taitotauluista toivotaan oppilaita paremmin motivoivaa työkalua, joka onkin ollut kehitteillä mobiilisovelluksen muodossa.

Vuonna 2017 voimaan tulleen opetussuunnitelmauudistuksen myötä taitotaulut on otettu käyttöön laajasti Suomen musiikkiopistoissa. Rakentava palaute (RaPa)-hankkeen tuloksena syntyneet taitotaulut antavat opettajille mahdollisuuden purkaa entiset tasosuoritusvaatimukset pienempiin osatavoitteisiin, ja helpottavat palautteen antamista oppilaille uuden opetussuunnitelman hengessä. Hankkeen tuloksena syntyneet matriisit ovat musiikkiopistojen vapaasti kopioitavissa ja muokattavissa.

Taitotaulut ovat yleensä säilyttäneet taulukkomuotonsa, tai ne on siirretty musiikkiopiston hallintojärjestelmään, kuten Eepokseen tai Wilmaan, luettelomuotoon. Taulukot tai luettelot eivät välttämättä motivoi oppilaita toivotulla tavalla ponnistelemaan kohti tavoitteita.

Toimintatutkimus etenee sykleissä, joissa toimintaa seuraa aina reflektointi ja uusi suunnitelma. Korjausliikkeiden jälkeen seuraa uusi toiminta, uusi sykli.

Taitotaulujen pelillistämistä koskeva tutkimuksen toiminnallinen osuus toteutettiin kahdessa eri musiikkiopistossa Webropol-kyselyllä. Tämä kysely tehtiin musiikkiopiston opettajille. Tutkimuksen kysymyksillä pyrittiin kartoittamaan taitotauluja pelillistävän sovelluksen kehittämisen kannalta merkittäviä tietoja, sen tarpeellisuutta sekä kokemuksia taitotaulujen käytöstä.

Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että taitotauluja pelillistävälle sovellukselle olisi kysyntää ja valtaosa kohderyhmästä olisi valmis kokeilemaan sitä omassa työssään. Tutkimuksen mukaan taitotauluja pelillistävän sovelluksen uskotaan motivoivan oppilaita, ja tätä ominaisuutta myös toivotaan sovellukselta eniten.

Taitotauluja pelillistävä sovellus

Kehitin ystäväni kanssa ensimmäisen version taitotaulujen pelillistämisestä jo heti vuoden 2017 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen. Tämä ensimmäinen versio oli taitotauluja pelilaudan muodossa havainnollistava verkkosivu. Oppilas saattoi kirjautua sivustolle ja nähdä opintojensa etenemisen pelilaudalla. Sivuston päivitys oli kuitenkin työlästä, eikä sitä siksi koettu mielekkääksi. Niinpä päätin, että taitotauluja pelillistävä alusta oli suunniteltava uudestaan.

Sovelluksen toisen version kehitys on vielä alkuvaiheessa. Ideana on luoda pelillisiä elementtejä sisältävä sovellus musiikkiopistoihin. Sovellus esittäisi taitotaulut pelin muodossa. Sen kautta opettajan olisi mahdollista myös antaa jatkuvaa palautetta vuoden 2017 opetussuunnitelman hengessä. Oppilas näkisi opintojen seuraavat tavoitteet ja keräisi pisteitä niitä saavuttamalla ja tekemällä läksynsä huolellisesti. Näin oppilas edistyisi pelissä samaa tahtia opintojensa kanssa. Kehitys olisi helposti nähtävillä pelin edetessä.

Opinnäytetyönä (YAMK) tehty toimintatutkimus osoittaa selvästi, että kysyntää tällaiselle taitotauluja pelillistävälle sovellukselle olisi. Oikeiden yhteistyötahojen löytyminen ottaa aikansa, mutta toivottavasti ne löytyvät, ja näemme taitotauluja pelillistävän sovelluksen musiikkiopistojen arjessa jo pian.

Jaakko Mattelmäki (2022) Taitotaulujen pelillistäminen hitti vai huti? Opinnäytetyö (YAMK). Turun ammattikorkeakoulu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *